Hästens anatomi

Stretching

2009-11-12 12:26 #0 av: [chouwa]

Stretching är en mycket använd metod som bland annat idrottsmän lärt sig att dra stor nytta av. Det är inget nytt att det hjälper till att töja ut muskler och senor som dragit ihop sig på grund av träning. I hästvärlden har stretchingen kommit att bli en nödvändig del av hästens skötsel och det finns ingenting som är så effektivt för redan uppvärmda muskler, genom ett ridpass eller en massagebehandling.

Stretchar man hästen när musklerna är kalla kommer kroppen sannorlikt att göra mer motstånd och djuret har dessutom
lättare att få muskelsträckningar under träningen.
Om muskler och ligament är kalla vid stretching kan de också vara ömtåliga för belastning efteråt, eftersom att mjukvävnaden
är mindre elastisk än om den är uppvärmd.
Precis som för människorna är varje hästindivid unik och det finns flera faktorer som spelar in på om stretching är något för din häst
och vad för typ av stretching som passar för din häst.
Ålder på hästen, kondition och hälsa. Det viktiga är att man börjar försiktigt och inte stretchar längre stunder i början.

Många hästar stretchar sig själva helt naturligt, och om hästen inte kan stretcha går det att lära den till viss del.
Hästarna blir mer kroppsmedveten av stretching och får lättare att visa när det gör ont och när allt fungerar som det skall.

Stretching är bra av många anledningar, förutom att hästen blir rörligare och vi oftast håller stelheten borta så blir vi mer medvetna
om hästens rörelseomfång i muskler och leder. Detta gör det lättare för oss att bedömma hur jämnt eller ojämnt hästen använder sina
olika kroppssidor. Man lär också känna hästens svagheter och motstånd genom stretching. Och stretchingen både förebygger skador
och håller den värsta träningsvärken borta.

När bör man inte stretcha?

  • Om hästen inte är uppvärmd
  • Om hästen har feber
  • Vid infektion
  • Vid akut inflammation i led eller muskel/sena, korsförlamning, eller akut upphakning i led.
  • Vid överrörlighet eller extrem stelhet
  • Om hästen är under sex månader
  • Om hästen har väldigt dålig balans
  • När hästen blir van bör varje övning vara under 6-10 sekunder och upprepas två gånger.

Tänk på:

  • Din egen kroppshållning; Böjda följsamma knän och en rak rygg.
  • Släpp hästens stretchposition försiktigt
  • Ha alltid ett öga på hästens reaktioner
  • Gör ingen konflikt av stretchingen, lär hästen att tycka om det och att själv hjälpa till

 


Stretchövningar

1.gif

1. Håll den ena hand under hästens haka, eller ha en morot och försök få hästen att höja och sträcka ut halsen som på bilden. Musklerna på halsens undersida stretchas.

 

2.gif

2. Använd en morot och håll den mellan hästens framben. Försök att få hästen att ta moroten så nära marken som den kan. Musklerna i nacken och halsen och även ryggmusklerna stretchas.

 

3.gif

3. Använd en morot och håll den vid sidan av hästens armbåge. Både böjar- och sträckarmusklerna i nacke och hals stretchas. Hästen får inte hjälpa till i rörelsen genom att föra fram frambenen.

 

4.gif
4. Så småningom kan du hålla moroten vid hästens höft. Inte heller här får hästen ta något steg för att nå moroten.

 

5.gif
5. Lyft upp frambenet och ta tag om kotans baksida. För benet framåt - uppåt. Knät ska vara rakt. Börja med några decimeter från marken. Frambenets böjarmuskulatur och ryggmuskulatur stretchas.

 

6.gif
6. Optimalläget. Benet är helt rakt i 90 graders vinkel. Vid stretching varje dag kan det ta en- tre månader att nå hit.

 

7.gif
7. Lyft frambenet och håll om kotan med ena handen och ha en stödande hand runt knät. För benet bakåt. Skenbenet ska vara horisontellt. Sträva efter att kunna föra benet så långt bak som möjligt, utan att hästen tappar balansen. Bog- och mankmusklerna stretchas.

 

8.gif
8. Frambenet ska vara böjt, håll om knä och kota och luta dig bakåt så förs benet ut från kroppen. Bröstmusklerna stretchas.

 

9.gif
9. Håll om framknät med båda händerna och för det uppåt så mycket hästen kan. Bakre bröstmusklerna stretchas.

 

10.gif
10. När hästen kan hålla balansen och är van vid stretching kan man rotera frambenet medsols.

 

11.gif
11. Och motsols. Börja med små cirklar och gör dem sedan lite större. Hästen blir rörligare i bogen av denna stretch.

 

12.gif
12. En kraftfull stretching av bog- och mankmusklerna. För hästens framben framåt och framför det andra frambenet och håll någon decimeter ovanför marken.

 

13.gif
13. Lyft bakbenet och håll om kotan, om du vill kan du hålla en hand om hasspetsen. Benet sträcks framåt - uppåt. Så småningom kommer bakhoven att komma i höjd med framknät. Bakbenets lår- och skinkmuskler samt en del av ryggmusklerna stretchas.

14.gif
14. Lättaste sättet att utföra denna rörelse är att lyfta bakbenet och lägga det över ditt eget ben. Lägg en hand på hasen och tryck lite nedåt och för bakbenet så långt bakåt - uppåt som möjligt. Benet ska vara sträckt. Sänk benet om hästen stretar emot. Knästräckarmusklerna stretchas. OBS! Stå inte bakom hästen, utan brevid den!

15.gif
15. Här är det bra att ha en medhjälpare. Lyft det motsatta bakbenet och för det in under hästens mage. Lår- och sätesmusklerna stretchas.

16.gif
16. Håll om kotan och för benet utåt. Benet ska vara sträckt. Optimalt når man 45-60 graders vinkel från marken. Musklerna på bakbenets insida stretchas.

17.gif
17. Stå vid sidan av hästen och placera dina fingertoppar mitt under magen på hästen. Tryck uppåt. Hästen ska höja ryggen några centimeter. Det kan vara svårt att se själv så be någon kolla om hästen höjer ryggen. Ryggmusklerna stretchas.

18.gif
18. Ta tag om den "köttiga" delen av hästens svans. En rät linje ska bildas från korset till svansspetsen, som på bilden. Dra försiktigt och håll i ca 8 sek, släpp sedan sakta. Inga häftiga ryck! Kors-, länd- och ryggmusklerna stretchas. Ofta tycker hästen om svansstretch och håller emot och sänker ner nosen mot marken.

 

Sandra

Källor:
Hästmassage av Marina Axelson-Callum
Cattas hästmassage

Sandra
Man cannot discover new oceans unless he has the
courage to lose sight of the shore
Sajtvärd på Westernridning iFokus & Vinthundar iFokus

Anmäl
2009-11-12 14:13 #1 av: Glamgirl

MEN ÅH VAD BRA!
En sådan här beskrivning har jag letar efter.
Jag stretchar Kingen men inte i så många olika steg!
TACK!

Anmäl
2009-11-12 16:39 #2 av: Dior

Riktigt bra artikel!Glad

Anmäl
2009-12-23 20:45 #3 av: Chunsas

Jättebra artkel! Har verkligen letat efter en såhär bra beskrivning :D

Tack! :D

Anmäl
2012-08-12 20:50 #4 av: Praefatio

"Ofta tycker hästen om svansstretch och håller emot och sänker ner nosen mot marken."

...och fiser och grymtar, haha. 9 av 10 hästar som jag stretchar tycker extremt bra om just svansstretchen. Väldigt populärt, antar att det är för att hästen inte kan åstadkomma det själv på samma sätt som de kan veva på benen osv.

När jag stretchar så passar jag på att massera öronen också, vilket många hästar tycker är oerhört skönt. Man tar helt enkelt ett varsamt tag om öronen och för hela örat runt i cirklar, mot- och medsols. Örat sitter "löst" på huvudet och innehåller mängder av nervbaneändar, så hela kroppen stimuleras på ett mycket lugnande vis av sådan massage. Skön avslappning efter träningen och stretchingen.

Anmäl
2012-10-08 20:49 #5 av: skinrun

Vill bara kommentera en del felaktigheter angående stretching på människa. Det finns ingen vetenskap som stöder att stretching är positivt, framförallt så minskar det inte träningsvärk eller förebygger skador, finns mkt forksning på detta. Det kan tom vara direkt negativt efter hård träning där musklerna jobbat hårt, tex tung styrketräning.


Det som kan vara positivt med stretching är om man vill ha ökad rörlighet i musklerna som tex gymnaster. Å andra sidan blir musklerna längre och mindre explosiva vilket är negativt i flera idrotter som tex löpning och friidrott.

Det gäller friska individer, det kan vid vissa skador finnas tillfälen när stretching är bra.

Hur det är på häst har jag inte kompetens att uttala mig.

Anmäl
2012-10-08 21:49 #6 av: CelsiusT

#5 Oj, det här var helt nytt för mig. Har alltid fått lära mig vikten av att både värma upp före träning och sedan strecha och värma av efter träning när det gäller mig själv. Har aldrig hört något annat och absolut inte att det är farligt. Har du några trevliga länkar med läsvärt innehåll som visar detta?

Själv tycker jag absolut att strechingen hjälper mot träningsvärk. Missar jag att strecha efter ett löppass så får jag träningsvärk dagen efter och än värre dag två. Om jag däremot strechar och går av efter löpningen så märker jag inte av någon värk alls i musklerna efteråt. Så det hade varit väldigt intressant att läs om detta som du skriver om och få veta vad det är som jag upplever.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anmäl
2012-10-09 00:05 #7 av: skinrun

Här är en sida med alla stretchmyter samlade och vetenskapliga referenser längst ner på sidan. Du kan annars googla på träningsvärk och stretching tex så får du en hel del träffar.

http://fitnessguru.se/35577-strechingens-myter

Har svårt att tänka mig att det är så stor skillnad på hästar och människors anatomi men som sagt man ska inte dra några slutsatser om hur människokroppen fungerar pga djurförsök och vice versa.

Sen att det känns bra i kroppen efter stretching kan ju vara orsak nog att strecthca men det är inte detsamma som att det är effektivt.

I princip så ger ju träning upphov till massor av små små sår i muskeln, inge bra ide att stretcha sår eller hur, risken finns att man istället gör såren större.

Anmäl
2012-10-09 00:44 #8 av: CelsiusT

Men hur kommer det sig att jag, och många andra, upplever att man får mer träningsvärk om man inte strechar efter träning. Hur kommer det sig att alla olika typer av fysiologer (jag menar verkligen alla jag mött för både människa, häst och hund) och idrottslärare m.fl. påvisar hur viktigt streching är och lär ut det.

Det är ju en sak om "det känns bra" och en helt annan att få träningsvärk eller inte. Träningsvärk är ju att få ont efter träning, det är något man känner, en känsla. Om jag inte får ont efter träningen när jag strechar så innebär ju det att jag inte får träningsvärk och önskad effekt är uppnådd. Eller hur? Sedan om det inte går vetenskapligt att bevisa det, det är ju egentligen en helt annan sak. Jag tog visserligen bara några stickprov ur källhänvisningen, men jag hittade inget som direkt visade på att det inte kan ge effekt, dom kunde bara inte få fram forskning som visade att det var effektivt. Det var dessutom något där som bara såg ut som något skolprojekt.

När jag gjorde en egen googling så fick jag upp blandade resulatat och flera resultat som presenterar att forskarna inte är eniga. Bland dom resultat jag hittar så hittar jag ingen forskare som säger att streching inte förebygger träningsvärk, men forskare menar att det inte finns något bevis för att stretching förebygger tärningsvärk. Däremot så är det bevisat att det både ökar rörlighet och kan förbättra styrka och i vissa fall förebygga skador (om man stretchar före träningen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anmäl
2012-10-09 00:47 #9 av: CelsiusT

Du får ursäkta att jag är envis, men det är fruktansvärt svårt att köpa något som man aldrig hört förut och som talar emot ens egna erfarenheter och upplevelser.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Anmäl
2012-10-09 10:30 #10 av: skinrun

Det är sunt att inte tro på allt som man hör och läser speciellt inte på Internet, speciellt inte om man inte hört talas om det förut.

Jag är likadan själv samtidigt som det kittlar lite när någon vänder upp och ned på begreppen. Det finns väsligt mycket vi kör för att vi alltid gjort det och vi tror att det är bra för att alla säger att det är så (du använder säkert dyra fina löparskor när du springer också). Vi är ju uppfostrade med att stretcha från skola, idrottsklubben, gymmet etc ibland gör vi saker för att vi upplever det så sjävlklart att det är ra så att vi aldrig har ifrågasatt det.(finns väl många exempel på det inom hästvärlden, hur många hade hört talas om NH för 20år sen?)

Själv har jag i princip alltdi varit dålig på att strectha och haft lite dåligt samvete för det, för precis som du skriver så har man ju alltid hört att man måste stretcha för att inte få kortare muskler, träningsvärk och en massa grejer. Nu är jag snart 40 har aldrig varit skadad eller är speciellt stel eller orörlig så nån större negativ effekt har det iaf inte haft på mig.
För några år sedan frågade jag en sjukgymnast jag känner och hon sade till min stora förvåning, att nej på friska och personer med normal rörlighet finns det ingen anledning att stretcha. Just då tänkte jag inte så mkt på det men nu på senare tid har det av olika anledningar dykt upp igen och som du konstaterade så finns det inget stöd för dessa positiva effekter avseende träningsvärk, jag har även kollat med flera sjukgymnaster(bl a Jacob Gudiol på traningslara.se) och sportmedicinare och helt klart är att strethingens effekter är överdrivna.
Det ger ökad rörlighet visst men med baskidan att du får sämre explosivitet, så är du tillräckligt rörlig för din idrott/vardag ska du inte stretcha.

Sedan är det ju det med egenupplevda erfarenheter , det är lite lurigt att avgöra vad som beror på vad. Den gången man inte stretchade kanske man fått träningsvärk ändå osv. Det är ju det som är grejen med vetenskapliga undersökningar att man försöker att räkna bort andra faktorer och se endast till den faktor som man är intresserad av. Men om du tycker det känns bra för dig med stretching så ska du fortsätta med det, jag håller själv på en del grejer som är tveksamma ur vetenskapligt perspektiv men som jag tycker funkar för mig. Men jag skulle inte gå ut säga att alla ska göra så för att det är det bästa  för att det funkar bäst för mig. Man kan inte generellt säga att stretching är positivt eller att alla bör stretcha för det finns inget stöd för det (men inte heller att det är farligt).

Hursomhelst så villja egentligen bara påpeka att stretching och positiva effekter inte är så självklart som många tror och det har nog gått fram...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.