Annons:
Etikettträning
Läst 4163 ggr
Jullanhugo
2014-03-12 21:08

westerntränare

Vart kan man kolla om det finns någon westerntränare i Blekinge/skåne som har möjlighet att hålla träning i sölvesborg?

Annons:
CelsiusT
2014-03-15 10:21
#1

Vad är det du vill träna?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jullanhugo
2014-03-16 17:15
#2

Westernridning, eller menar du något mer specifikt? c:

CelsiusT
2014-03-16 18:55
#3

#2 Westernridning är ju väääldigt brett. Bra mycket bredare än att säga engelskridning. Det finns ju först och främst lite olika kategorier, så som timed events, boskapsgrenar, performencegrenar, ranchgrenar osv. Sen inom det så finns det ju massa grenar på det vidare.

Är det liksom "dressyr"/grundridning/grundutbildning du är ute efter (förberedande för allt möjligt och/eller performence), eller är det någon gren du är ute efter? Är det grundridning i vanlig "rida häst" eller är du ute efter något specifikt i din ridning? Performence, trail, fartgrenar, boskapsgrenar osv? Är du totalt nybörjare eller vad söker du?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jullanhugo
2014-03-17 12:17
#4

nu är jag inte 100 på om det har någon direkt anknytning till western men jag skulle vilja "träna" join up och sådant. Eller iallafall vilja lära mig mer om det, hur man ska göra osv(jag vet att man kan läsa på internet men det blir mer "personligt" eller vad man ska säga om man har någon kunniga som hjälper en osv osv) Jag kan egentligen inte mycket om western men skulle gärna vilja lära mig, jag har funderat på att gå på någon form av clinic eller så men allt är så långt bort därför tänkte jag om det kanske finns någon som åker hem till folk istället(och tränar). Sen det med ridningen är egentligen min lillebror som vill, han är nybörjare och jag är egentligen också mycket nybörjare. Har lite svårt att förklara

CelsiusT
2014-03-17 12:35
#5

#4 Okej, då är du alltså egentligen inte ens ute efter en westerntränare utan en NH-tränare (Natural Horsemanship), det finns en sajt här som heter naturalhorsemanship.ifokus.se och dom har nog bättre koll på det med NH-tränare.

Men ridningen, har ni egna hästar eller söker du någon som har hästar att låna ut? Har ni ridit förr och vill lära er rida mer westernbaserat eller är ni totala nybörjare på ridning?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jullanhugo
2014-03-17 16:01
#6

Vi har egna, jag har ridit förr men vill lära mig mer western men min lillebror har bara ridit några enstaka gånger

Annons:
Jullanhugo
2014-03-17 16:02
#7

Men är western enbart ridning? typ

CelsiusT
2014-03-17 16:18
#8

#7 Ja, alltså western är väl egentligen inte ens ridning, det är väl egentligen en stil. Man kan ju ha western i sitt hem, klädstil, ridstil eller vad som helst. Men sånt som join up är något som ingår i s.k. natural horsemanship (NH) vilket är hästhantering. Och NH är något som många förknippar med western/westernridning (vi har en kategori för det här på sajten då många w-ryttare håller på med det också) då det väl egentligen kommer från USA där westernridningen kommer ifrån. Men bara för att man är westernryttare eller westerntränare så betyder inte det att man håller på med NH och bara för att man håller på med NH så betyder det absolut inte att man rider western. Så det finns inget likhetstecken där imellan.

NH är ju en hanteringsform, och westernryttare brukar vara "kända" för att ha hästar som är vältränade/välfungerande i hantering. Det går ofta hand i hand, eftersom man inom western mycket använder sin häst som ett hjälpmedel när man tex hanterar sina kor. Om man då behöver hoppa av och fixa med något så ska hästen stå där man ställt den. Blir lite jobbigt om den springer iväg så fort man släpper den. På westerntävlingar så har vi tex inget krav att hästen ska lastas av i träns så som på engelska ridtävlingar, vi som tävlar western lastar ofta av våra hästar helt lösa på tävlingsplatsen. Vissa ställer även sin häst lös medan man groomar den på tävlingsplatsen. Hästarna brukar oftast uppföra sig fint, men det skiljer lite på westerntävling och westerntävling. Boskapstävlingar är ofta lugnare med mer hanteringsvana hästar än det är på performancetävlingar (med rena ridklasser), för det här med NH ligger lite mer för "ranch-folk" (med det inte menat att performance-ryttare inte tränar sina hästar i NH, det finns alla sorter inom alla grenar).

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-03-17 16:20
#9

Dom flest tränare i sverige är egna, men man kan kolla på tex WRAS.se och om inte annat så kan man kolla med dom som sitter i styrelsen för den lokala förening (föreningar) ni har i ert område. Dom borde kunna tipsa om tränare i närheten. Kanske dom rent av har igång aktiviteter som passar er.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jullanhugo
2014-03-18 08:05
#10

I c, well tack cx ^^

CelsiusT
2014-04-09 10:18
#11

Hur har det gått? Har ni hittat någon tränare?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: