Annons:
Etiketttävling
Läst 1520 ggr
WornOut
2014-06-29 10:31

Hjälp inför tävling

Hej! Skulle behöva lite hjälp av er med bättre koll inför tävlingar i sommar. Dels undrar jag ang utrustningen på en 5-årig quarter som ska ridas i open, all-breeds klasser med bedömning från aqha(reining) och sqha(western riding, horsemanship osv). Får jag endast rida med tränsbett på honom? oavsett en eller tvåhandsfattning? Något bett utan skänklar man inte får ha? ex twisted? undrar även över min andra kille ang bett. han är en 14 årig korsning. finns det några klasser där jag får rida honom på stång med två händer? vet att det fanns förra året på nationals, men tycker det är svårt att läsa proppen eftersom jag inte har så mycket koll. någon som har lust att hjälpa? ska tävla hjo ko och ev nationals på honom. http://tphshows.se/onewebmedia/Nationals14_times.pdf http://srcha.se/index.php?option=com_simplecalendar&controller=simplecalendar&view=detail&id=70&Itemid=44 Undrar även när mönstren brukar komma ut? Kommer säkert på mer efter hand!

Annons:
CelsiusT
2014-07-01 10:07
#1

Stångbett ska (enligt alla regelverk) alltid ridas på en hand, oavsett ålder på hästen. Dock kan arrangörerna göra undantag, men det är ganska ovanligt att det sker. Då måste i så fall arrangören tydligt skriva detta i proppen och/eller ryttarbrevet. Är du osäker är det bäst att fråga arrangören. Däremot kan det finnas grenar där du får tävla en äldre häst på tränsbett. Dom grenarna brukar heta något med snaffle all ages eller liknande. 

Ska du tävla så rekommenderas starkt att du skaffar dig en aktuell regelbok. Så ska du tävla AQHA-klasser så skaffa dig en aqha-regelbok så du kan läsa om vad som gäller just nu. Där står vilka bett du får lov att rida på.

Om hästen är under 6 år (dvs 5 år eller yngre) får den ridas på tränsbett och då antingen en eller två händer. Men man får även tävla unghästar på stångbett (med enhandsfattning). 

Här finns ett litet utdrag ur aqhas regelverk översatt till svenska som handlar om utrustning. http://www.srcha.se/index.php?option=com_content&view=article&id=18&Itemid=19

Medarbetare på westernridning.ifokus

WornOut
2014-07-01 16:42
#2

Tack för ditt svar! :)

CelsiusT
2014-07-01 19:10
#3

Hoppas det rätar ut lite frågetecken iaf. Och som sagt, inte fel att ha regelboken och hunnit läsa igenom den innan tävling så man vet vad som gäller.

Jag vet att vissa träningstävlingar tillåter stångbett med två händer, men jag har nog aldrig hört om det på större tävlingar. Jo det är ju såklart ständig diskussion gällande detta när det kommer till barrel och pole, där har varit mycket velande fram och tillbaka och arrangörerna gör lite olika men det verkar mer och mer som att det är stång=enhandsfattning som gäller även där. Sen finns ju då snaffle all ages i vissa grenar som innebär att man rider på tränsbett och då kan man rida på två händer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WornOut
2014-07-03 19:03
#4

Idag är det anmälan till hjo ko, hoppas jag lyckas anmäla till rätt klasser ;)

WornOut
2014-07-05 23:14
#5

När och var brukar mönstren komma upp?

Upp till toppen
Annons: