Annons:
Etikettträning
Läst 1698 ggr
[mitzylinnea]
7/23/14, 12:28 AM

galoppombyten

Då jag vill ta ett till steg i min och min hästs utveckling vill jag försöka mig på galoppombyten, han byter ofta galopp när han landar efter ett hopp (hoppar iofs sällan) så har nån några bra trix och knep får ni gärna dela med er hur ni gjorde med eran häst! :)

Annons:
[mitzylinnea]
7/24/14, 7:26 PM
#1

putt

CelsiusT
7/30/14, 10:07 PM
#2

Jag brukar försöka börja med att byta galopp utan "hjälpmedel". Flyttar då hästens bakdel först för att förhindra att hästen bara byter fram. Men om det krånglar så brukar jag använda mig av bom. Faktum är att jag ofta tränar galoppombyten på grusväg, då har man ingen panik att få det rätt utan jag flyttar hästens bakdel och ber sedan om ny galopp. Om hästen då misslyckas så blir det inget "panikbyte" för att man hamnar på ny volt utan jag ber bara om nya galoppen på nytt. Men som sagt, om jag får problem med det så tar jag in det på banan och tränar över bom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Brollan1
8/15/14, 2:01 PM
#3

Hästar vill gå så bekvämt som möjligt. Så om du galopperar lugnt efter en väg så börjar du med att flytta hästen i sidled över vägen, när den klarar det så sitter du bara om från den ena galoppen till den andra. I början så kommer både du och hästen att ha problem att hitta rätt men fortsätt så så hittar ni varandra bättre och bättre och stressa alldrig, ta det som en ny lek.  Att få ett rent byte är fråga om inlärning och timing från ryttarens sida, hästen måste vara beredd på att det kommer ett byte för att kunna byta rent både fram och bak och ryttaren måste sitta om i det ögonblick hästen kan byta galopp, för hästen kan inte byta galopp när som helst.

Orena byten kommer ofta pga ryttarens timing eller att ryttaren har "dragit ihop" hästen och därför inte kan byta rent.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Qalaspuff
9/21/14, 2:56 PM
#4

Något jag fått göra är, när man ridit i ridhus eller på ridbana, galoppera snett igenom och sakta till trav på mitten, byta galopp. Minska antalet travsteg successivt till man kan byta galopp direkt. Vet dock inte hur väl det fungerar, men det är ett till sätt!

Upp till toppen
Annons: