Annons:
Etikettavel-raser
Läst 1959 ggr
The_snow_falls
2014-12-23 23:16

Varmblod som westernhäst

Gokväll alla westernintresserade :) Jag funderar på en sak, en varmblodig travare värderas lägre prismässigt inom de klassiska grenarna än vad T.ex. Halvbloden gör, oavsett om de hoppar lika högt. Hur är det inom Westergrenarna? Förstår att de kanske inte har samma som quarterhästarna men hur ligger de till? Tänker då på en färdig westernutbildad varmblodig travare. Ha en god jul alla 🎅

Annons:
Qalaspuff
2014-12-29 20:18
#1

Känner bara ett varmblod som tävlar western, honom är det i alla fall ingen som nedvärderar. Här uppe (Norrbotten) är det dock väldigt blandat på tävlingsbanorna. Hälften är araber /arabkorsningar och andra hälften kallblodstravare, quarter, paint, morgan, russ etc.

Tror väl knappast att ett varmblod skulle räknas som mindre värd än en quarter om den är precis lika duktig. Prismässigt blir det dock skillnad p.g.a hur marknaden ser ut, en riktigt bra quarter kan du sälja för 200 000 till USA, visst kan du göra detsamma med ett varmblod men då som travhäst. Personligen ser jag dock inga fel alls med att ta ordentligt betalt för att hästen är välutbildad. Ex. 30-50 tusen beroende på övriga kvalitéer hos hästen. Såg ett varmblod på annons för något år sedan, den var ute för 40 000 som westernhäst men var NH- och tricktränad på det, riden utan utrustning etc.

solidduck
2015-01-09 20:39
#2

#0 & 1 Tävlingsmässigt blir den väl inte mindre värd men värdemässigt har jag iaf erfarenheten av att quartrar värderas högre även om tex ett varmblod är utbildat till samma nivå. Det är inte ovanligt att lovande 2-åriga quartrar kostar runt 200000 dollar i USA.

Upp till toppen
Annons: