Inridning
Hejsan! Har precis köpt en quarterkorsning som är "klar för inridning".
Alltså jobbad en del från marken och haft sadel + träns på sig hos förra ägaren.
Började lite smått igår att flytta honom på backen och hänga lite.. Jättetrevlig häst, verkar lättlärd och arbetsvillig.
Men.. Han söker inte eftergift när jag jobbar med honom. Alltså man vill ju att de ska ge efter för trycket och leta efter eftergiften.
Bara ett exempel: om jag t ex ber honom sänka huvudet genom att dra i grimman(tryck i nacken).. Han sänker huvudet, alltså följer trycket, men inte mer. Han tar lixom inte ner huvudet den där sista centimetern för att få eftergiften när jag håller stumt, utan nöjer sig med att ha trycket där.
Har ni vart med om detta? Bara att vänta ut?
Åh vad luddigt det blev, hoppas ni förstår.

" Han tar lixom inte ner huvudet den där sista centimetern för att få eftergiften när jag håller stumt"
Det låter som om du ber honom om mer än vad han kan, låt honom vara lite högre och ta eftergiften högre upp till att börja med.

Nej nej inte alls så..
Om jag så bara "drar" ner huvudet 2 cm och sedan håller kvar där för att låta honom gå ytterligare 1 cm för att få eftergiften, så gör han inte det, utan står med huvudet två cm från utgångspunkt, med repet sträckt.

#2 då förstår han nog inte att han kommer få en eftergift, troligen har tidigare ägaren inte gett honom det utan krävt ytterligare direkt.
Vänta så länge det behövs och när tillfället ges (och det kan vara ett väldigt litet försök) så ge fullständig eftergift. Sätt upp situationen så att hästen kommer att lyckas och sedan vänta tills den gör det. Tålamod och ännu mer tålamod. Man kan göra situationen lite mera inbjudande att göra rätt genom att se till att det blir obehagligt att luta sig mot ditt tryck, tex flytta handen fram och tillbaka och gnugga repgrimman mot nacken lite. Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#3 Jo, förmodligen är det ju tyvärr så..
#4 Då ha vi samma tänk, Precis det jag gör i nuläget med honom! :)
Tack tack