Freemax bomlös westernsadel - vad tycker/tror ni?
Har arabhäst = i regel väldigt okul att leta sadel. Sen när hullet och musklerna varieras i alla sorters mängder under året så funderar jag lite på detta alternativ speciellt nu när man får tävla i bomlöst (WRAS).
Freemax har bomlösa westernsadlar, en lite kortare och nån lite med showig o lite därimellan.
Racnhhästar och Börjes säljer dem, kanske nån mer i sverige ?
Nån som provat? Kikat? Hört nått? Tror nått?
"Din verklighet är inte Min verklighet"

Nej, jag har inte provat bomlöst
Har inte provat dom och skulle inte göra det heller då JAG inte tror att bomlöst är särskilt bra. Med tanke på varför man har en bom i sadeln så känns det väldigt fel att använda sig av bomlöst.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Håller igentligen med dig.
Men då jag inte har möjligheten att ha flera sadlar 'a 10k liggandes hemma och prova ut dem varje månad så börjar man leta alternativ.
#3 Varför låter du hästen muskla om sig så hela tiden? Går det inte att rida hästen mer regelbundet och håla musklerna så den inte ändrar sig?
Prova ut en sadel som ligger bra - med hjälp av vettig sadelutprovare. Och använd sedan filtar som du viker för att passa in sadeln när hästen musklar om sig lite.

Iom de oliak årstiderna så är det svårt att hålla jämt hull på en häst på lösdrift iom gräsinnehållet som regleras så pass iaf när det är ett lättfött sto vi pratar om. Hon är väldigt känslig i ryggen och protesterar starkt så fort det finns lite obehag.
Vettig sadelprovare verkar vara helt omöjligt då alla säger olika och de två jag fått hjälp utav har båda provat in två helt olika sadlar och ingen utav dem har legat bra mer än 1-2 månader innan hästen börjar prottestera och sen tar det bara två veckor till så ser man rugg efter ridtur.
Vart finns det vettiga sadelprovare som kan erbjuda sadel?
Jag har lite svårt att hålla med dig. Har själv lättfödd häst som jag haft på lösdrift. När det är mkt gräs och man inte kan begränsa så får man rida mer/hårdare.
Men det är sällan hullet på magen som avgör. Har man en sadel som sitter bra så är det eventuellt att musklerna kan påverka passformen om dom förändras kraftigt. Men att ändra musklerna på en häst hela tiden är inte särskilt bra. Rid regelbundet. Om hästen blir lite fetare över sommaren så gör det sällan särskilt mycket - om man har en passande sadel.
Var bor du? Vet flera bra sadelutprovare, men dom åker sällan land och rike så om jag vet var du bor kanske jag vet någon i din närhet.

Rida mera är nått jag ösnakr jag kunnat. Är dock förföljd utav olyckor. Allt fr hovböld till senskador. Hull på magen är sällen ett problem håller jag med om. Men tjockleken lägger sig ofta över hela hästen och muskelr försvinner fort.
Bor i Sala/Uppsala. Vet att Tumbleweed brukar kunna ta ut nån bra (?) på vårkanten för sadelprovar dagar men det är långt itll nästa vår och iår så var jag bort under den helgen.
Tar jättegärna emot tips då jag faktiskt vill ha bomsadel men kan verkligen inte ha mer än en-två till denna häst hänga hemma.
Kolla med sadelmakeriskolan i tärnsjö.

provar de ut vanliga westernsadlar?
Trodde de bara gjorde sadlar på beställning = minst 30k för nått som blir svårsålt om det inte passar sen
#9 Det ingår i utbildningen att lära sig att prova ut sadlar - även befintliga. Om inte annat så vet dom vilka sadelutprovare det finns i ditt område. Jag vet tyvärr ingen hos dig som jag kan komma på nu iaf.
Dessutom är det sällan det kostar så stora pengar att beställa från en elev som inte är färdigutbildad än. Och jag har aldrig hört att det är svårsålt med ett custombygge, om inte man gör något väldigt konstigt.

tack för tipset iaf =) Får ringa till dem o kolla annars så blir det scandinavian western eller lånstadagarna i vår.