Fler arbetsnarkomaner?
Finns det fler här med hästar som är arbetsnarkomaner? Menar nu inte hästar som har mkt energi (jo visst kan en arbetsnarkoman ha det den med) utan jag menar sådana hästar som har mkt hjärna. Hästar som behöver hjärnaktivering för att må bra.
Min häst (quarter) är en riktigt arbetsnarkoman. Han blir så jobbig när han inte fått aktiverats rätt på några dagar. Han börjar plocka och pilla med allt och kan inte något vara i fred. Han nafsar och letar saker att busa med, drar mig i håret och putter mig i rumpan så jag nästan välter, hittar snören och grejer på tröjan som man kan dra i osv osv. Hur lugn och stabil som helst, men en 'pain in the ass' med hittepå.
Om man däremot rider eller tränar med honom ofta och mycket, helst 8h om dagen, så är han hur gullig som helst (ja jo det är han väl annars också). Han blir då bara genom-mysig och står snällt och tittar när man grejar i stallet, istället för att hitta på bus hela tiden.
Någon mer med arbetsnarkoman? Hur är din häst och hur hanterar du det?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Stoet ja har är lite arbetsnarkoman, Blir dock inte som din, men får hon inte följa med ut ur hagen när man är där, så blir hon sur och vänder rumpan till. Ser hon däremot att ja har lagt fram sadel och träns så står hon vid grinden och bara väntar. Stoppar självmant ner huvudet i grimman. Och är jättenöjd.