Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 6620 ggr
Zabbio
0

Bosal

Vill lära mig mer om bosal :)

Vad för typ bör man testa först om hästen och ryttaren inte är så vana vid just bosal? Hur kollar man passform?

Men framförallt, hur används bosal? När är det bra och vilka fördelar finns?

Har funderingar på att så småningom eventuellt testa det. Om man har en häst som funkar bra på vikthjälper och kan ridas på det mesta (sidepull, repgrimma, stångbett, tränsbett etc) utan problem, men skulle vilja ha ett bettlöst där man kan rida med vikten på tygeln utan att det blir otydligt, och gärna ha ett bra stopp (hästen i fråga stannar oftast bra på sits och röst men ibland fusk-stannar han - dvs fortsätter skritta lite - och har jag då lång tygel måste jag korta upp den för att få lite kontakt i sidepullet så att han stannar helt, tänker att med bosal räcker det kanske att ta lite i tygeln för att ge en tydlig signal? Att vikten på rep/tygel är tydligare än vikten vanlig tygel i sidepull? Behöver inte ta i hårt, bara precis sträcka tygeln med sidepull)

Upplever ni att bosal kan skava på nosryggen? Han är känslig för skav. Mitt sidepull (hemmagjord variant faktiskt) är fodrat med kaninskinn, kanske man kan fodra en bosal likadant?

Rider ingen specifik diciplin utan rider mest ut, men det ska ju ändå vara lätt och följsamt i samarbetet med hästen.

Som sagt funkar sidepullet jag ha bra, tyvärr är jag lite för snabb i att behålla kontakten på det eftersom jag inte får respons med hängande tygel och ärligt talat är jag lite feg så något där jag känner mig tryggare hade varit trevligt, även om det mest är inbillning att ett bett/bettlöst kan kontrollera hästen. Men framförallt söker jag något som är bekvämt för hästen och samtidigt tydligt i signalerna.

Kan man använda vanligt, lite tyngre, rep istället för det där stickiga som de bosals jag sett sålts med? :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
0

Ja bosal kan skava om det inte passar, och har hästen lätt för att få skav så kan den skava även om det passar men det går fins att fodra den över nosen. När du provar ut det ska hästen få rymlig plats utan att det "skvalpar runt". alla bosaler går att forma efter hästen så det är bara hur stort det är runt nosen som du ska prova. Är det en bosal med råhudskärna (väldigt dyrt) så blötlägger man den och sedan formar den efter hästen, men vanligare är att det är en stålkärna och då klämme rman bara på den tills den antar rätt form - lätt att passa in =)

Bosalen inverkar från första centimetern du rör tygeln även från lång tygel. Så du kan rida på lång tygel och höja handen en decimeter och få en tvärnit utan att vara i närheten av att sträcka tygeln. Så fungerar min häst. Hon gillar inte när man har kort tygel utan ill ridas på lång tygel, och i bosalen så svarar hon p åminsta lilla reaktion.

Bosaler säljs antingen med en mecate (taggig pga tagelflätningen) eller med vanligt rep.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ForYourMalice
0

Mecaten kan ju vara i flera material, mig veterligen. Jag vill också veta mer om bosal, jättenyfiken på det. Scrolla ner lite på den här sidan så finns bilder om hur bosal verkar; http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Zabbio
0

Tack för info :)

Var kan man köpa en relativt billig bosal?

Har fått svar på andra forum och tror inte att bosal är rätt för  oss just nu, men kanske i framtiden när jag har bättre koll på mina händer :)

CelsiusT
0

#2 Ja från början så var Mecaten alltid av tagel, men man kunde ju såklart även använda ett rep tillsammans med sin bosal. Idag så kallas alla material som används som tygel till bosalen för mecate.

ForYourMalice
0

#3 Kan du länka till dessa andra forum, så vi kan läsa svaren?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Zabbio
0

#5 Bleh.. då utelämnar jag mig själv rätt mycket.. :P Men visst..

http://gaitedhorsesense.com/forums/thread-view.asp?tid=29118&posts=14&start=1

Lova att inte hemsöka mig där bara..

ForYourMalice
0

#6 Lugnt, tack!

740tjejen
0

Puttar upp denna tråd, nån som vet var man får tag på komplett bosal. eller nån sida som har både tyglarna och bosalen.

CelsiusT
0

Bonanza western store har väl? Fast det var längesen jag kollade deras sida, men vill minnas att dom har både bosal och mecate (antar att det är dom tyglarna du menar).

740tjejen
0

Japp, får spana där.