Jag behöver lite tips ang hagar.
Jag har en häst som gärna rymmer.
Hon har hittills lärt sig öppna grindar och lärt sig känna var i stängslet det är lägre el spänning.
I bland springer hon bara rakt genom stängslet när hon har kollat att elen är på. Är det strömavbrott kryper hon endera under tråden eller emellan trådarna.
Då det inte är min egen mark så kan jag inte sätta upp ett riktigt bräd-stängsel som nog i det här fallet skulle vara det optimala.
Så till frågan är det någon som har ideer om hur jag ska kunna få henne att sluta rymma?
Jo hon har en kompis i hagen.

Jag väntar ivrigt på svar då min rymmare har boxarrest just nu stackaren
Det har min med.
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#3 antenner går bort för mig och även hönsnät/fårnät.
Just nu går jag ut för att lägga till fler trådar, för min går mellan två trådar tror jag utan att röra tråden, hon är smidig och liten 120 cm i manken.
Sätta uppe flera trådar. Antingen 3 eller 4, eller varför inte 5-6 trådar. Se till att det är ordentligt rent från vegetation mot trådarna. Se till att ha ett starkt aggregat som verkligen ger den spänning som man är ute efter. Ha en testare så du ser att det verkligen är rätt spänning i trådarna. Se till att inte ha massa knutar (tex runt handtag osv) och inte flera trådar på samma sträcka (på samma höjd), det gör att strömmen försvinner lättare.
Vilken tråd man väljer kan också vara avgörande. Ståltråd ger ju bäst spänning, men det syns inte lika bra och det är lätt att den skadar om dom går igenom. Rep upplever jag som bättre. Elband känns som sämst enligt min erfarenhet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Att ha vissa trådar på distanser så att inte alla trådar hänger rakt ovanför varandra kan också vara en idé. Det gör det svårare för hästarna att bedöma avstånd och därmed svårare att bryta sig ut. Så på ett vanligt 3-trådars staket kan man sätta en 4e tråd mellan tråd 2 o 3 men på distans inåt i hagen.
Det bästa är att spika en trä eller järnrörs hage men det brukar mäniskor dra sig för att börja med. Så om man inte orkar det så får man tänka lite och lära hästen var gränsen går för hagen på det sätt som fungerar.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#7 Nu kunde ju TS inte göra det eftersom hen inte ägde marken. Annars är det ju kanske egentligen det bästa. Men många trådar brukar faktiskt fungera det med. Och att se till att trådarna är spända.
Nej Som jag skrev i första inlägget så är jag inte markägare.
helst av allt skulle jag ju göra en brädhage.
Men hagen ska jag nog sträcka upp igen. Och kolla över isolatorerna så inte det blir jordning mot stolparna.