Mankhöjd vs. längd/vikt
Hej
Jag undrar vad ni tycker om detta med att en Quarter som är ca 145-155 cm i mankhöjden bär upp ryttare på ca 185cm och 80kg.
Hur mycket anser ni att en Quarter i liten storlek ex. 148cm hög kan bära upp?
Tacksam för svar och tankar! 🙂
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
beror ju på hur hästen är musklad.

Tyngden ska inte vara några problem, men längden hänger ju mycket på hur ryttaren ser ut och sitter på hästen
Spontant känns 185 cm lite långt, en decimeter till på hästen hade nog inte skadat för roligare ridning.

Lite mer än min arab på 149 som bär upp mig på 180 o 70kg utan klader (blir väl närmare 85 m kladäer o sadel).
Men mest beror det ju på hur bra ryttare det är. En 170 klump utan balans o förmåga att få hästen jobba är nog värre än 185 som kan rida.
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Min sambo är 180 och väger 90 och rider min quarter på 148-150 cm. Märks inte att min häst har några som helst problem att bära upp honom. Men å andra sidan är en quarter normalt sett väldigt kort i ryggen och har en stor rejäl rumpa och mycket muskler.
Hur mkt dom kan bära upp beror på hur hästen är byggd, hur ryttaren är byggd och balans. Sadelns utförande och passform spelar såklart också in.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack för alla svar. Självklart är det beroende på hur hästen ser ut och är byggd samt hur den rids. Så av de svar jag fått här, tyder på att om hästen har rätt förutsättningar för att bära upp vikten gör det inget att hästen är ca 145cm och bär upp 80kg vikt utan sadel.
#5 Du menar att vikten är utan sadel? Eller menar du att man rider utan sadel? En bra sadel är bra att ha, speciellt om man är tung då det hjälper hästen att bära upp ryttaren.
Det låter som om du tycker det är fel? Eller misstolkar jag dig?
Jag ser inte 80kg som någon särskilt stor vikt, då är det nog längden som är ett större problem om något, men har man god balans så fungerar det nog. Quartern har ju väldigt bra kropp för att bära, men vissa quartrar är ädlare och bär mindre än andra, så det skiljer ju väldigt mycket inom rasen.
Jag menar givetvis att man rider med sadel och att ryttaren väger 80kg 🙂 blev nog lite dåligt formulerat…
Jag tycker nog det verkar som väldigt mycket vikt för en så pass liten häst, men om man anser att quartern är byggd för att klara det så kanske det är jag som har erfarenhet av hästar som inte tål så mycket vikt??
#7 Jag vet inte vad du har för erfarenheter. Men jag har aldrig sett en quarter klaga över att bli riden av en normalstor vuxen människa och jag tycker inte det ser konstigt ut heller. Har dessutom sett diverse människor som är ganska ordentligt kraftiga som rider quarter och det brukar gå bra det med, men då väljer man kanske inte den minsta och nättaste typen. Men som sagt, quartern är ju bra byggd för att bära. Kort i ryggen, grov rumpa som bär upp, en form som gör att dom har lätt att sätta under sig och bära upp och lätt för att sätta ordentligt med muskler.