Långchaps vs ridbyxor?
Hej!
Som ursprunglig engelsk ryttare har jag ingen erfarenhet av att använda långchaps och skulle därför vilja veta lite skillnader mellan långchaps och vanliga ridbyxor, för- och nackdelar osv. Varför föredrar ni det ena över det andra?

när jag var "vanlig ryttare" så red jag med långchaps också, det var för att skydda ridbyxorna och sen ger mockan ett jättebra grepp i sadeln……………..jag får nog se till att köpa mig ett par långchaps igen 😉
Men om man jämför chaps med ridbyxor som är helskodda med mocka (som jag har), blir det då egentligen nån större skillnad när man sitter i sadeln? Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha långchaps (dels för att jag tycker det är så snyggt :P ), men dom är ju inte så jättebilliga så jag tänkte bara kolla lite om det är nån större mening att köpa sånna eller om jag ska fortsätta med mina vanliga ridbyxor.

fortsätt med vanliga helskodda tills det är dags att köpa nytt, ridningen sitter inte i kläderna
Nä, självklart gör det inte det, jag tyckte bara att det kunde vara lite intressant att få höra varför folk använder långchaps, om det finns nån särskild fördel jämfört med ridbyxor eller om det helt enkelt bara är ett arv från den amerikanska westernkulturen.

När jag är hemma är det helskodda ridbyxor eller jeans som gäller.
När det regnar så sätter jag pöå mig mina "ful"långchaps.
Sen är önskan att ha råd med ett par fina chaps att ha på tävling.
Så inte antingen eller här ;)
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Ehm.. jag har nog aldrig varit med om att chapsen påverkar ridningen någonting?! Dom använder jag för att skydda mina jeans från smuts, grenar, slitage och framförallt regn. Ibland använder jag chaps med mycket fladder på då jag vallar kor för att göra hästen och mig "större" inför kon.
Chaps (långchaps menas väl bara vanliga chaps antar jag?) sitter ju inte över rumpan, det är ju bara två lösa byxben, så det går inte alls att jämföra med helskodda ridbyxor. I mina ögon blir det lite som att jämföra jeans mot regnbyxor, eller bootsen mot hatten.
Medarbetare på westernridning.ifokus