Hur är denna bommlösa?
Jag gillar inte de bommlösa sadlar jag provat hittils, ej heller de av westerntyp. Men nu hittade jag denna på tradera:
http://www.tradera.com/bomløs-westernsadel-auktion_302358_165083754
Den såg ju betydligt mer "riktig" ut. Någon som har tankar/erfarenhet?
(Och ja, bommsadlar är oftast att föredra framför bommlöst, men jag har jättesvårt att hitta bommsadlar som passar på åsnorna. Då blir det till att importera och det är dyrt och svårt att sälja vidare om det inte passar.)
Just denna modell kan du köpa från Tyskland inklusive frakt för 2200 kr.
Jag vet 2 stycken som har den och de är relativt nöjda. Priset gör ju att man inte förväntar sig så mycket. Jag har själv funderingar på att köpa en från samma tillverkare att ha som skogssadel.

#1 Tack för tipset!
Ska hålla ögonen på de här för att luska ut om de är något för mig.
Fler som har erfarenheter eller synpukter äv välkommna att skriva:)

Någon som vet om det är paneler i den eller om det är en sån som kräver speciell pad?
Är detta: http://www.tradera.com/bomlos-westernsadel-i-buffellader-helt-ny--auktion_302358_166836379 en bättre modell?
Det är paneler på den första modellen men de jag vet som har den har tagit bort panelerna och har en pad för bomlösa sadlar istället.
Den andra sadeln är samma tillverkar och det är samma grundstomme bara annorlunda utseende. Det är iaf vad den tyska ÅF har sagt till mig.
Här hittar du alla modeller http://www.amreitsport.de/

En sån här tror jag det blir:)

#4 Wow vad många olika snygga modeller! beslutsångest X)
Undrar hur framvalvet (fork) sitter fast i sadeln då det inte finns en bom? Skulle nog inte försöka använda hornet till att dra kor i alla fall… ;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#7 Nej det är nog inte att rekomendera;)

Tänker du tävla så skaffa en riktig sadel, man får inte tävla bomlöst.

#9 I E klass får man väll? Flera av min ridskolas hästar har westernsadlar av soffkuddemodell och de tävlas.
Bomsadel är tyvärr inte ett alternativ för mig nu av anledningarna jag skrev i #0
Har du hittat någon sadel som passar er?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag tänker satsa på en av dessa, men det får vänta tills då ekonomin år större marginaler. Kanske till våren:)
Okej, ja det är ju inte billigt att köpa ny sadel precis =S
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har just fått hem en sadel av denna sort:
och är jättenöjd med kvaliten till det priset!
Drar inge kor med den, men det var ingen plan jag hade heller..
Panelerna under gör den väldigt anpassningsbar även om framvalvet är fast. Sätet är UNDERBART!
Att jag sedan har fått ridförbud av läkare och inte får använda den är ju en annan femma..😉

#14 det är den jag funderat på! vad kostade det att få hem den?

#14 Hur upplevde du storlekarna? Såg att de hade 16 eller 17 tum att välja mellan. Jag har ridit i 16 och upplevde den som lite stor (fast jag har rejäl rumpa), men bomlösa kanske man sitter lite mer "nere" i? 15,5 har jag ridit i och den kändes perfekt.
Ursäkta att svaret dröjt.. Upplevde sätet litet, jag har alltid tyckt att min 15,5 är stor, men denna sadel i 15 kändes nästan liten. De är såpass breda i sätet vilket gör att de känns korta, det är gott stöd av bakvalvet vilket oxå spelar in. Tror frakten gick på mellan3-400, men de är snabba med mailsvar ( betydligt snabbare än mig;) )

WRAS tilllåter tävlan i bomlöst så länge det inte är av "soffkuddemodeel"
"Din verklighet är inte Min verklighet"