Låta hästar frysa?
Hur kinkiga är ni med att låta hästarna frysa eller rättare sagt med att inte låta dom frysa? Jag har en kompis som slänger på täcken så fort det blir kallt ute. Och blir det dessutom regn så åker täcket på oavsett temperatur ute.
Hon tycker jag är elak som låter mina hästar stå ute i regnet. Och dom andra i stallet vill fodra frukost inne om det regnar på morognen. Likaså vill dom ta in redan vid middag (kl17) istället för kvällen (kl20-22) när det regnar. Men jag är nog lite "tuff" och tycker inte det är farligt att låta hästen frysa någon/några timmar, så länge hästen inte står och fryser hela dagen. Att hästen är ute i kyligt väder gör mig ingenting. Det är isf bara regn och blåst i kombination jag är rädd för. Men jag vill ju att hästen sätter vinterpäls, så jag vill ju inte täcka sönder dom heller. Dom har ju träd att söka skydd bland.
Men känner mig så elak när dom andra lägger på täcke efter täcke och frågar gång på gång om dom ska ta in eller lägga täcke på mina hästar också. Börjar få lite dåligt samvete, men egentligen vet jag ju att det inte är farligt för dom att stå ute. Och egentligen vet jag ju att mina hästar blir oroliga av att stå inne för länge och istället mår bättre i hagen.
Hur gör ni?
Medarbetare på westernridning.ifokus

När dom blir kalla om öronen då fryser hästarna och det är inte ofta det händer, jag har i praktiken aldrig täcke på mina hästar. Men har väderskydd år dom och blir det regnigt och blåsigt får dom mer att äta (halm/hö) så dom håller värmen bättre.

TS hästarna får vinterpäls även om dom har täcke på sig. Men jag håller med om att man inte vill ta in dom för tidigt. Väldigt många stall är för täta och har för dålig ventilation som gör hästarna sjuka. Bättre att ha dom ute så länge det går utan att dom mår jätte dåligt av det.
#1 Ja jo, öronbasen är ju en indikator också.
#2 Nej där håller jag inte helt med dig. Pälsen blir sämre av täcke. Och det är absolut inte säkert att dom sätter samma vinterpäls som dom ständigt har täcken på sig av olika slag. Jag har haft hästar tidigare som inte gått att få till att sätta vinterpäls för att dom haft täcken på sig hela sitt liv. Och man brukar ju börja täcka just för att hästen inte ska sätta så mkt vinterpäls (många har ju problem med pälsen vid ridning och träning under vintern och vill därför täcka bort den). Jag är inte orolig för att ha täcke någon enstaka gång, vid mycket dåligt väder. Men att täcka vid minsta lilla regn förstår jag mig inte på. Pälsen behöver kunna röra sig för att hästen ska hålla värmen. Att täcka hästen stör pälsens egna funktion.
Allt beror väl på vilken typ av häst man har, en lättfödd och överviktig häst mår bara bra av att få producera lite mera värme ute i kylan. Däremot regn och blåst tilsammans är så kylande att där åker täcket på om det är kallare än 10 grader.
En fjording som vi hade behövde bara täcke när det stormade alldrig annars oavsett hur kallt det var, den satte bara mera päls och var totalt obrydd över kylan.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#4 Håller med, visst är det så =)

Nej hästar behöver inte täcke så fort det kommer en droppe regn, så du gör helt rätt, och de mår faktiskt bäst av att vara ute, de smälter inte!
Sedan finns det såklart massa andra faktorer som spelar in, hur ser hagen ut, får de foder ute o.s.v
När det är som förra hösten när man kunde använda hagarna som ankdammar då kan det ju vara befogat att t.ex fodra inne eftersom höet så lätt försvinner ner i sörjan, å andra sidan har ju hästarna något att göra hela dgen, leta efter sin försvunna frukost 😃
Hästar i dåligt hull kan däremot behöva täcke för att få behålla sin lilla energi till att behålla sitt lilla hull.
#6 Jopp, håller med ;P
I vår vinterhage som dom står i nu har det blivit lite geggigt nu av allt regn, men det går bara över hovarna på hästarna. Dessutom finns det berg i stora delar av hagen så dom behöver inte stå i geggan och det går fin fint att servera maten där också. Dom får mat ute 3ggr/dag och en gång inne för natten. Dom har dessutom skog/träd så dom kan få lä från dom flesta olika vindar. Så jag tycker det är en ypperlig hage att gå ute i ;P
Var själv i stallet igår när det regnade. Min häst frös inte ett dugg. Det är så mycket lättare att känna att man gör rätt när man ser hästarna själv. När man får ett telefonsamtal från stallet och dom säger att 'din häst står och fryser ska vi inte ta in honom?' så känner jag mig så elak när jag säger nej min häst fryser inte han vill stå ute. Men vi har så olika definition på när hästen fryser, enligt dom andra i stallet så fryser hästarna direkt det regnar. Och då tar dom in sina hästar. Ibland får deras hästar komma ut vid lunch och in vid middag, för det regnar ju ute så hästarna blir kalla =S
Min ponny får alltid ha täcke nu om det inte är över 10-15 plus dygnet runt. Hon blir annars stel över ryggen och korset. har dock bara 100gram nu, sen ju kallare de är desto mer gram, Plus att hon måste rakas då hon får problem med regnskållor.
#8 Ja så kan det ju vara ibland. Men tråkigt tycker jag. Min lilla dam som jag också har måste ha regntäcke nu direkt det regnar. Vill inte riskera att hon står och blir blöt för hon har till o från haft problem med ryggen och jag tyckte hon var lite sned nu och fodervärden har klagat på att hon drar åt ena hållet i ridningen. Så ingen chansning där, hon får ha regntäcke (ofodrat) vid risk för regn, annars naken.
Men lille prinsen har inte klagat, så jag förstår inte riktigt. Att hästen är sval/kall och blöt är inte detsamma som att hästen fryser. Att hästen får känna av kyla tror jag inte är fel. Tror inte det är bra att skydda dom mot allt. Men såklart ska hästar inte stå en hel dag ute i regnet och frysa så kraftigt att dom spänner sig och får ont. Då kan vilken frisk häst som helst bli spänd och stel.
Jag täckar nästan aldrig för enbart kyla. Lägger nog på täcket oftare denna period än under vintern. 4-5 grader och ihållande regn kan få även den mest tåliga häst att frysa. Dessutom har de ju inte satt färdigt vinterpälsen ännu.
När jag bodde uppe i Linköping täckade jag dock oftare. Blåst och kyla är ingen bra kombo för musklerna. Här nere i skogarna är det sällan det blåser så mycket ;-)
Många täckar alldeles för mycket. Ser redan nu hästar med dubbla tjocka täcken på sig. Helt sjukt enligt min mening.
Om dina hästar mår bra nu så skulle jag fortsätta som du gjort. Finns ju ingen som helst mening med att slänga på täcke bara för att alla andra gör det!
#10 Nä precis ;P Men det är bara så lätt att känna sig elak mot hästarna när dom andra täckar och påekar att mina också fryser (fast dom gör ju inte det, men i deras ögon så fryser ju mina hästar eftersom dom inte har täcken).