Bör man tävla inom westernridning?
Westernridning är ett för mig inte alltid kopplat till NH men det är oftast det man hänvisar till. NH är väl något alla hästgrenar bör syssla med.
Denna länk tilltalar nog inte någon men frågan är om man ens ska tävla inom western eller andra hästsporter om hästarna behandlas så här.
Dom flesta hästarna på bilderna rids utan nosrem (utom dom som har mekaniskt hackamore) och kan då gapa för att protestera. På dressyr tävlingar så snör man ihop hästens mun så att detta inte syns lika bra som på dessa bilder men det stora flertalet av dressyrhästarna skulle nog gapa dom ochså om dom bara kunde. Så att detta skulle vara begränsat till western är bara att glömma.
Men det blir väl så här när mäniskans iver efter rosetter och priser övergår hästens träning och villighet att vara med.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#1 Nej, det vet jag men det var inte det jag ifrågasatte.
Vad jag ifrågasätter är om man verkligen ska tävla inom western om man har grenar som uppenbarligen hetsar folk till att göra sina älsklingar illa (helt omedvetet antar jag) Vad jag vet brukar man inom westernridningen alltid tala om hur snäll den typen av ridning är. Och det tror jag också att den är, så länge man inte tävlar.
Det finns visserligen andra grenar än de som bloggen visar och där går det förmodligen lugnare till. Men om westernridningen skall göra anspråk på att det är en "snällare" typ av ridning så kanske man inte skall hålla tävlingar inom western. Kanske uppvisningar räcker?
(PS. Vad önskar du mig lycka till för?)

Man bör inte tävla eller byta pengar alls om saker som har känslor om man inte kan hantera det.
Tyvärr så har inte alla insikten och stoppar sig själva. DÅ kan de behöva lite hjälp på vägen. En stilla undran som åskadare eller repotage, nya regler mm.
Så fort det finns vinning för någon så är det nån annan som kommer i kläm.
"Din verklighet är inte Min verklighet"

Vad sa och gjorde domarna mot detta?
Tyvärr är det så att många fortfarande in westernridningen kommer ganska oförberedda till tävlingarna, då är det ju lätt att ta till övervåld.
Stanna ska ju hästen göra utan att man tar i tyglarna och det var ju inte fallet på dessa bilder. Bilderna när dom lägger till sporre och drar i munnen samtidigt tyder på att ryttaren inte är färdig för att tävla.
"#2 skrivet av Tusen " "(PS. Vad önskar du mig lycka till för?)" Med livet och det du gör där. ;-) Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Jag vill bara säga att det där är ögonblicksbilder. Det är bilder som ger en oärlig bedömning för åskådaren. Det är bilder som inte visar vad hästen gjorde innan, varför ryttaren gör som hen gör, vad som händer sen.
Det går att ta bilder och sedan vrida dom till det sämre. Så det ser sämre ut än det är.
På bilderna så är det en häst som skenade över banan varpå ryttaren tog rejält för att få stopp. Direkt hästen stannade så hoppade hon av och leder hästen ut från banan. Sånt som kan hända på en stor bana med hög musik och massa hurra-rop från publiken.
Det är en annan häst som skuttade till varpå ryttaren tappar balansen och håller på att ramla av, varpå hon råkar dra hästen i munnen. (Att den bilden ens är med bevisar ju bara att denna "sofie" söker dåliga bilder att publicera)
Här är en väldigt bra förklaring: http://lamias.se/hemskabilder/
Jag vill inte försvara dålig hantering av hästar. Men jag vill förklara att alla dessa bilder är inte pga en dålig/elak ryttare. Det är inte bara hästar som är rädda eller stressade. Det är ibland något helt annat som händer, en häst som snubblar eller en ryttare som tappar balansen. Alla har vi dåliga ögonblicksbilder, men när vi råkar ut för dom på hemmaplan så är det ingen som sprider dessa över nätet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag vill också påpeka att detta är ful smutskastning. Även om det inte är namn eller ansikten med på bilderna så är det många som lär känna igen dessa ryttare till kommande tävlingar. Folk är snabba med att döma så dessa ryttare kommer att ha fått ett dåligt rykte pga dessa bilder som sprids som en löpeld på nätet.
Dela inte sådana här bilder, lägg ut filmer så man får se vad som händer, före, under och efter. Så man förstår varför ryttaren gör som den gör (eller hästen för den delen).
Som svar på TS tråd. Såklart ska man tävla!! Både inom western och dressyr, hoppning, fälttävlan osv (ja det förekommer minst lika fula ögonblicksbilder inom alla grenar, det är absolut inte begränsat till westernridningen, det går alltid att plocka ur, kanske itll och med ur varje ridpass man gör?). MEN det är viktigt att sprida kunskap om hur man rider. Det är viktigt att inte smutskasta varandra, det leder inte till att någon rider bättre bara till att folk blir ledsna.
#7 Visst vet jag att det är ögnblicksbilder, men jag är ändå lite frågande till just denna typ av tävling. Inte för att andra hästtävlingar på något vis är bättre utan mer för just det budskap man har inom westernridning. 100% av de jag träffat som håller på med western säger att det är en mycket hästvänlig form av hästsport. Jag är inte ute efter att smutskasta någon utan jag vill mer påskina att det egentligen inte finns några hästsporter (speciellt då tävlingsformer) som är snällare eller elakare än andra. Allt är ögonblick och det finns bra och dåliga exempel inom alla hästgrenar. Det är människorna (ryttarna/kuskarna) som gör skillnaden.

#7 du har rätt, jag kände direkt igen en av ryttarna och jag vet att detta är en mycket mjuk och trevlig person som inte använder våld då hen rider eller jobbar med hästar för det hens levebröd.
#8 Jag menar egentligen inte att det är du som håller på med ful smutskastning utan jag pratar om den här tjejen Sofie som äger bloggen. Men iof så tycker jag inte det är särskilt bra att sprida det vidare heller, för det är en ful form att sprida informationen på. Och om man vill så kan man säkert få ut fula bilder ur vilket ridpass som helst, då det alltid händer att hästen skakar på huvudet eller snubblar osv.
Vilken typ av tävling är det du ställer dig frågande till?
#9 Ja jag känner/känner till alla dom ryttarna som är med på bilderna. Och det är verkligen inte ryttare som är hårdhänta eller som inte bryr sig om hästens bästa. Däremot så är det en hel del olycksbilder.
Bara för att det är hårt taget i tygeln så behöver det inte betyda att det är ryttaren som drar hästen i munnen, det kan vara hästen som snubblar och råkar dra till så att ryttaren inte hinner med eller vad som helst. Det kan vara en häst som går emot skänkeln och därmed kör upp huvudet, eller ryttaren menar sväng och hästen missuppfattar och går rakt fram varpå det tar stopp och då höjer huvudet varpå det blir både skänkel och "drag i tygeln" på en gång. Alla har väl varit med om att deras häst missuppfattar eller går emot en skänkel. Det är sånt som kan hända, även på tävling, speciellt inom grenar med så hög fart som både time events och vissa kossegrenar innebär.
Visst har jag sett några mindre bra ritter på chappen i år också, men kvaliteten har höjts enormt och det är definitivt inte dom ryttare som är med på bilderna som är dom som jag reagerat på. Och när man ser hela deras ritter så ser det ut som väldigt glada och pigga hästar som är överlyckliga. Men sedan finns det ju såklart duktigare och mindre duktiga ryttare inom alla grenar, och bland över 1000 starter som det är på RHC så är det ju inte så konstigt om man får se någon som är mindre bra (fast det är ju inte dom som lyckats få sin bild spridd som en löpeld över internet).
Vill också påpeka att domare och veterinär övervakar tävlingarna och ja, dom blåser av när det är någon ritt som inte är okej (ja det hände i år tex då en häst skenade inne på banan).
Problemet med sådana här bilder är att det dels inte gynnar någon att se, ingen blir bättre ryttare för att deras bilder sprids på det här sättet. Och dessutom så tänker folk inte efter innan dom ser sådana här bilder, dom tänker inte på att det kan finnas en orsak till att vi ser det vi ser. Att det finns något som händer före bilden som påverkar att det ser ut som det gör och vi får heller inte se hur ryttaren parerar det och vad som händer efter. Därför är det smutskastning, av både ryttarna och sporten. Och därför är det ingen vinst i att dela det vidare, bara fult och onödigt.
Att det är med en ryttare vars häst skenade och en häst vars ryttare håller på att trilla av bevisar ju att tjejen (sofie) har letat fel och försökt att lägga ut så hemska bilder hon kunnat hitta/ta. Det är ju sådant som är ganska förlåtande orsaker till att det ser ut som det gör.
TS Startar ju redan från början en tråd på felaktiga grunder, westernridning har aldrig varit = NH!
I senare inlägg säger TS att hon hört att western skulle vara så hästvänligt, medan historiskt sett är det otroligt fel. Back in the days var det lite andra metoder än idag, men så fanns ju helt andra faror för en oregerlig häst…
Att lägga upp ögonblicksbilder och sedan tjata om att de inte är det är fult, och jag vill påpeka att TS är 15 år och uppenbarligen gör vad hon känner för, för att skapa uppståndelse.
Med det sagt;
Jag stödjer inte ful ridning.
Men man måste kunna ta i sin häst och korrigera sin häst.
Shit happens och har man till vardags en god relation till sin häst så kommer den inte att hålla det emot dig.
Alla westernryttare som någonsin ridit en hoppponny vet var hårda tag förekommer till vardags. (dessa beväpnar sig dessutom med en pinne, vars enda syfte är att SLÅ hästen!) 😮
So shut up, go home and hug your horse! 😉
#12 Jag har INTE satt lika med tecken mellan NH och western. Citat: "Westernridning är ett för mig inte alltid kopplat till NH men det är oftast det man hänvisar till." 🙂
Som du ser skrev jag att man ofta hävdar att westernryttare jobbar efter NH-vis, vilket naturligtvis inte stämmer alla gånger.Varje gång jag pratat med westernryttare så har de envisas med att försöka lägga patent på NH. Självklart är det inte sant och jag hävdar med en dåres envishet att NH ingår i alla rid- och körsporter. (Även om det inte alltid pratas vitt och brett om det bland övriga hästsporter, på samma sätt som jag tyvärr har erfarenhet från olika westernryttare. Men jag kanske inte har träffat på "rätt" westernryttare)😉
#13 Och det är rätt intressant, för det verkar som om folk som inte håller på med western har den uppfattningen om westernfolk. Alltså att westernfolk oftast jobbar med NH. Men det skulle jag vilja säga är en rätt skev bild av verkligheten. Jag ser inte många av mina westernvänner som jobbar med NH, jag har nog lika många westernvänner som gör det som jag har engelskryttar-vänner som jobbar NH med sina hästar.
Jag får ofta frågan om jag kan visa lite NH, men nej jag jobbar inte med NH öht så jag kan inte det tyvärr. Jag är westernryttare, jag hanterar mina hästar med sunt bonnförnuft.
#14 Låter sunt i mina öron.👍
NH har inte mer med western att göra än att många av filosofins gurus precis som westerneidningen kommer från USA. Därför har deras häst ibland en westernsadel på sig, och folk tror att nh är western.. Men frågeställningen är det jag ställer mig emot. Det är inte " ska man tävla western" för detta är inget unikt för western. Så frågan blir " ska man tävla med häst/ djur"? Eller " bör man hålla djur för sitt eget intresse"? Därmed kan man släppa ut sina hästar ' för att vara fria i det vilda' tills de svälter ihjäl om två månader… Ta varandras händer och sjunga khumbajah och leva i harmoniskt kollektiv.. Ja, jag är redigt less på denna diskussion som går om och om igen, med samma felaktiga grunder.