Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 2841 ggr
PogoPedagog
0

Westernsadlar?

Hej. Min sambo rider vår häst i westernsadeln som följde med medans jag bara är van vid engelsk sadel. Nu verkar det vara så att sadeln passar bäst åt en tjej, den är för uppbyggd i fram så han blir smått kastrerad.

Nu ska vi försöka hitta en bättre samt bli av med den gamla. Problemet är att jag kan inget om westernsadlar! Vad ska jag leta efter, vad är viktigt att kolla på? Vad heter en modell med horn fram? Är tumstorlekarna samma som på engelsk sadel eller hur ska jag veta om den är ungefär rätt storlek. Jag inser ju att man måste prova oxå men det är ju fånigt att låna hem en sadel som är åt fanders för stor eller liten. Har sett att folk nämner mått mellan conchos, vad är det för mått?

Hästen är för övrigt en curly med rak rygg och medelhög o bred manke. Vi har inte råd med en ny sadel ( antar jag, vet ej vad priserna ligger på?) utan max 5000 kr. Är någon här bra på sadlar och kan hjälpa till med en ungefärlig värdering av den gamla om jag fotar och beskriver?

Lorita
0

alla westernsadlar har hon fram och du mäter storleken från hornet och bak (sittytan) rakt inte snett som en engelsk 

hööks har två sadlar i din prisklass http://www.hooks.se/Western

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
1

Att sadeln är hög framtill har inget att göra med att den är till för en tjej. Även killar rider i sådana sadlar. Kan hjälpa med att länga/korta stiglädren en aning och att han tänker på att sitta ner på rumpan (inte rulla fram så som man sitter i en engelsk sadel utan rulla bak och sitta "på jeansfickorna"). Däremot så har man olika form på kroppen, så visst kan det vara så att den sadeln inte är bekväm för din sambo.

Måttet mellan conchos är totalt ointressant, men det är ett sätt som folk tror ger en uppfattning om vidden, men det gör det inte då conchosen kan sitta var som helst och alltså inte på samma höjd vilket ger olika mått beroende på modell på sadel. Totalt ointressant alltså. Det man skulle kunna mäta som skulle kunna vara intressant så är det gullet som ger ett mått på hur brett bladen sitter. Se bild. Och en vild gissning är att det är från det här måttet som folk förstått fel och börjat mäta mellan conchos (som ju då ger väldigt missvisande mått då dom sitter på olika ställen på olika sadlar), men även gullet width är svårt att mäta på en "påklädd sadel", man brukar mäta det på den råa bommen. För lädret kan sitta lite olika och då får du inte ett korrekt mått i alla fall.

Vidden beskrivs i semi quarterbom, quarterbom, full quarterbom. Men benämningarna har inga angivna mått, utan det är på ett ungefär och skiljer lite mellan olika märken. Men det stämmer ändå hyfsat.

För 5000:- får du en bra begagnad, antingen något sämre "fin"-märkessadel eller något bättre "medel"-märkessadel, eller en helt ny från tex hööks (inte så jättebra men helt funktionell och okej).

Tumstorleken är inte densamma som engelsk. Den vanligaste stora sadel är på ca 16" eller 16,5". Det finns enstaka exemplar som är 17" men det är inte särskilt vanligt. När det börjar komma ner på 13,5" så är det barnsadel. Så mellan 14" till 16" brukar vuxensadlar ligga på. Sen kan modellen göra sitt till, en väldigt hög sits (med hög lutning) ger uppfattning om att sadeln är mindre än den egentligen är, eftersom man blir lite mer "fastklämd". En helt platt sits känns större än den egentligen är, eftersom man lätt kan glida runt i den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
0

Tack för utförligt svar:)

CelsiusT
0

#3 Bara att fråga på om det är mer du undrar över =)

Medarbetare på westernridning.ifokus