Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: utrustning
Läst 3116 ggr
AnnaFinn
0

Islandshäst med westernsadel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som rider western på er islandshäst? Kan ni såfall lägga upp en bild på sadel+häst och skriv vilken typ av sadel nu använder.

Tänkte eventuellet köpa westernsadel till min islandshäst nu men sadeln i fråga är 57 cm lång och jag är rädd att det kan bli för långt…? Vet inte riktigt hur jag ska mäta hästens rygg ;)

AnnaFinn
0

Försäljaren säger såklart att det borde passa. Hon säger sadeln är lätt och kort. Hon vill förstås ha sålt den och det finns möjlighet för mig att testa innan jag köper så det är bra! :)

740tjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade denna sadel på min isis, fick dock ha en dubbelvikt filt framför då den va lite vid, Denna va runt 60cm.  Nu va hon av större modell, ca 145 hög. Hade hon varit mindre så är de inte säkert den hade passat. hon trivdes mer med westernsadel, stod still vid sadling och uppsittning, gjorde hon aldrig när ja använde vanliga sadlar. (naturligtsvis så hade ja tjock pad under också)

CelsiusT
0

Isisar är väldigt olika i kroppen. Vi hade 5 isisar i stallet, min sadel som jag då hade till min travare passade på 2 av dessa isisar. Sedan hade vi en hööks sadel som passade på 2 andra. Den 5e hästen provade jag aldrig någon westernsadel på då jag aldrig red på den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Det enda du kan göra är att prova och se. Såklart kan du ju hålla upp en tumstock i förväg och se om 57cm är åt helsike för långt eller om det finns en chans. Men du kan nog inte mäta hästen i förväg (speciellt inte om du inte har kunskap/erfarenhet av att göra det), utan du får helt enkelt prova sadeln i fråga och se. Det är ju toppen att du ändå kan göra det innan du köper den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

StuteriSolo
0

Sadlarna vi har till våra russ är mellan 55 och 57 cm, så den borde nog passa längdmässigt. Hur den passar annars är ju en helt annan fråga 😃