Sadelfrågor
Jag är helt ny på det här med westernutrustning kan jag börja med att säga ;) Har köpt en westernsadel igår och idag när jag skulle rida i den förstod jag inte hur jag skulle fästa sadelgjorden… Så jag tog lös stropparna fram på sadeln och la dom i en påse tills vidare och tog stropparna bak på sadeln och satte dom fram där de andra jag la i påsen satt. De funkade också men jag undrar hur stropparna som man egentligen fäster i ska sitta? Min andra fråga är vad dom bakre stropparna har för egentlig funktion?
-Bättre ökänd än okänd
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Strax under fendern (stiglädret) på vänster sida av sadeln sitter en ganska lång ca 3-5cm bred rem, kallad tie strap, ofta i någon form av stor ring. På höger sida, samma position, sitter en kort, oftast dubbelvikt rem i samma bredd, kallad off billet. Ibland används en tiestrap även på höger sida.
I off billet sitter oftast sadelgjorden fast "konstant", det är där man förvarar den oftast, och änden hängs upp i en flärp som sitter i rosetten på samma sida då gjorden inte används.
Den ende som hänger i rosettens flärp är den ende du fäster på vänster sida. Då tar du din tie strap och för genom ringen på gjorden, inifrån och ut, upp till infästningsringen (s.k. riggingen) och utifrån och in igenom den ringen. Ner till sadelgjordsringen igen och nu fäster du med pinnen från sadelgjorden genom hålen på tie strap.
Dom "stroppar" som du nu använt, som normalt sitter där bak används till bakgjorden. Bakgjord används då man behöver ha sadeln lite extra fast, tex då man kör roping, då ska sadeln kunna dra av en kalv från släden och det lyfter gärna sadeln bak om inte den sitter fast även där. Många använder det även inom andra gränar där det är bra att sadeln sittar fast lite extra.
Känner att det här var extremt svårt att förklara i ord, så jag lägger till en film från youtube ;P Märk väl att hon visar två olika sätt att spänna sadelgjorden på (dels då man använder pinnen vilket är vanligast här i sverige och dels då man slår en slipsknut om riggingen).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Okej tack så jättemycket! :)
-Bättre ökänd än okänd