Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 3849 ggr
CelsiusT
2

Komma igång efter vintervila

Underbart strålande solsken, gnistrande snö och några minusgrader ute. Hästarna har haft vintervila i ca 2mån nu och det är hög tid att börja sätta igång inför vårens aktiviteter. Men… av någon anledning är det lika svårt som vanligt att få tummen ur och börja rida. Har redan dragit ut på det en vecka inser jag idag. Förstår inte varför det ska vara så svårt att komma igång. När jag väl är igång med ridningen så brukar det falla sig naturligt att fortsätta och det brukar rulla på av bara farten, men det är ju det där med första och kanske andra och tredje ridningen som är lite trög. 

Hur gör ni för att komma igång efter en längre vila? Väntar ni på gnistan eller tvingar ni er ut ändå och räknar med att gnistan kommer? Eller har ni något smart knep?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

Jag kom igång så fint med trick-träning under julen men råkade slå upp en gammalskada så nu klarar jag max att ge djuren mat och vatten 😭

Jag kände att trick-träning var perfekt att hålla igång hästarna under vinter när underlaget varierar friskt och nu är jag sjukt taggad att börja rida men hur fixar man det när vänsterfoten gör så ont att jag knappt kommer upp för en trappa 😕 i morse kom jag på mig att ligga och planera dagens tömkörning och klev upp ur sängen och satt ner vänsterfoten i golvet och la genast planerna på hyllan 😢 jag vill blir frisk nu 😡

På söndag ska jag hålla en ridlektion i alla fall för den kan inte vänta då hon har problem med sin häst som måste lösas snabbt innan det blir ett fall för ponny-akuten 🤫

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lorita
1

Ja just ja ett tips att komma igång det är att ta hjälp av en tränare, då får man något att träna på till nästa gång 

Antingen det man har som inriktning eller så kör man något helt annat som jag med trick-träningen (och ser till att inte skada sig)

CelsiusT
0

#1 Åh vad tråkigt att skada sig =( Det är inte roligt att vara begränsad av något sånt när man egentligen vill träna och göra saker. Och såklart aldrig kul att ha ont. Själv är jag gravid nu, så kräks på morgnarna och mår illa/är yr hela dagen. Så det mesta känns lite jobbigt just nu.

Fast inte är det väl kul att betala pengar för en ridlektion när hästen inte är igångsatt? Det tycker iaf inte jag. Dessutom jobbigt att ta sig iväg under den här tiden på året med hala backar osv. Däremot funderar jag på att nästa eller framtida år rida på ridskolan, för då kommer man ju iaf iväg en gång i veckan och håller igång lite mer, så blir det en naturlig paus för jullovet och sen sätter man igång när dom sätter igång igen. Men vi får se..

Däremot så har jag några träningar inplanerade under våren som jag ju vill komma igång till. Men svårt att börja, lätt att skjuta på det. Nu igår så gjorde jag i ordning min sadel och tog med bort till stallet. Orkade inte rida för hästen var lite bökig och jag var trött. Men vi tog en promenad iaf, och det kändes ju bra att göra något åtminstone. Så vi får väl se om det blir lite ridning idag innan vi ska iväg ikväll.

Lorita
0

idag var hovslagaren här och jag tog kraft och trick-tränade Kahlúa och Ametist efteråt och det gick jättebra 😃vänster foten var rätt hyfsad faktiskt och bara en 7:a på en tiogradig skala.

Är du gravid så förstår jag att din kropp inte vill rida, du är inställd på barn och inget annat just nu. När ska du bli mamma?

CelsiusT
0

#4 I augusti, så det är en bra bit kvar.

Lorita
0

vad kul ett litet lejon 😉

CelsiusT
0

#6 Ja om den lille/a behagar komma i tid ;P Annars kanske att det blir en jungfru. Jag är beräknad till 17e augusti, så får vi se om jag blir flyttad något vid ultraljudet sen (vilket jag inte tror men det vet man ju aldrig), och sen får man ju se när hen behagar komma ut.

Lorita
0

det där med att passa tiden är ju inte raringarna bästa gren men min först kom på beräknad dag men min andra ha väntade tre veckor på att komma han ville nog bli ett lejon 8/8 blev hans datum

Jag tror fortfarande att din kropp är mer inställd på att bli mamma än på hästar så var min i alla fall. Jag sålde till och med alla hästar när min första hade kommit man ha liksom ett annat prio då. Sen dröjde det till min andra var fyra år tills jag bara kände nu vill jag ha häst igen och då blev det en New Forest till mig och en B-ponny till barnen.

New forestens son har jag nu som ridhäst och sen har jag tre B-ponny var av två ska säljas.

CelsiusT
0

Jag känner också så nu ibland. Vill bara sälja hästarna. Men så vet jag att jag vill inte sälja min lilla gula. Vi passar så bra ihop. Är dessutom rädd att hamna i det som min mamma hamnade i, sälja hästarna för att skaffa barn och tänka att hästar får komma den dagen vi bor på gård. Hon är 56 idag och bor fortfarande inte på gård och har inte hållit på med hästar sedan innan hon fick sitt första barn. Så jag tänker sälja min ena, och försöka kämpa på med min lilla gula. På något sätt ska det gå.

Alternativet är att jag eventuellt lämnar ut honom på foder, men jag vet inte. Vill inte råka tappa intresset.

Lorita
0

Jag sålde för att inte tappa intresset och det tog sju år så var jag mogen för häst igen hade gått fortare om jag bara skaffat ett barn 🙂

Att lämna den gule på foder är nog ett vettigt beslut eller att ha en med ryttare som har den gule alla dagar utom en i veckan

CelsiusT
0

Jag är ju sån att lämnar jag ifrån mig och slutar så har jag nog svårt att ta upp det igen. Är väl som min mamma där. Så därför är jag rädd att sälja för att tappa intresset. Men får se om jag ev lämnar ut på foder eller skaffar en medryttare. Har ju en medryttare på den andra hästen nu och jag tänker att iom att jag ska sälja den andra hästen så kan hon ju istället få bli medryttare på den gula. Men vi får se vad som händer.