Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 3294 ggr
The_snow_falls
0

Lära sig westernridning

Hej alla westernryttare :) Jag har i många år velat lära mig rida westernridning (har tränat och tävlat dressyr och hoppning de senaste 15 åren) men känner att det är dags att göra slag i saken nu. Är det någon som vet någon som leder westernlektioner i grupp eller privat inom Göteborg-Bohuslän?

a-wise-woman
2

Kan inte dina trakter så inget tips om instruktör. Eftersom du har riderfarenhet så börja med att läsa några böcker för att hitta skillnaden mellan s.k engelsk ridning och westernridning samt om natural horsemanship om du inte redan är bekant med det. Monty Roberts bok "Från mina händer till dina" t ex. Westernridning från början av Rolf Carlsson, Träningsguiden av Rolf Carlsson, uppföljaren till ovanstående. Eftersom du redan kan rida så hittar du nog snabbt skillnaden i ridstil, det svåra är att släppa det gamla som sitter i ryggmärgen… Det hade jag svårt med, men när jag fick tag i en välutbildad westernhäst gick det bättre, mycket bättre. Lycka till och hoppas du hittar någon instruktör

Endast döda fiskar flyter med strömmen

The_snow_falls
0

#1 Tack :)

CelsiusT
1

Erik Brodin, Madde Stewing, Frida Levin, LB Western, JA Aktiv häst

Kolla med west star göteborg (göteborgs wras-klubb).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niegemann
0

Jag gjorde som #1 beskriver och håller på att läsa Rolf Carlsson böckerna (som faktiskt är väldigt bra och lätta att förstå!) och det går faktiskt smidigare än man tror :) jag hade iofs bara ridit engelskt i två år.. Men ändå :) jag tycker det är jättekul och jag upplever det faktisk mjukare och snällare mot hästen.. Kan varmt rekommendera böckerna! Och en läromästare till häst :) du kanske känner någon som har en bra häst du kan öva lite på i början?

CelsiusT
0

Ja att sitta på en häst som faktiskt gör exakt det man ber om när man ger western-kommandon är väldigt bra för att få en känsla av hur hästen ska reagera när jag ber den om olika saker.

Det är ju inte så stor skillnad på saker i det stora hela, men dom små bitarna och detaljerna skiljer det väldigt mycket på.

Medarbetare på westernridning.ifokus