Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 2878 ggr
JTphoto
0

Fixa själv :D

Jag vill lära mig göra pannband, typ fläta pannband. Kanske också piffa upp sporrar, spön eller andra pannband med pärlor m.m.

Men att då fläta, eller blinga ett pannband, hur fäster man det? En läta tillexempel, Limmar man? Eller nitar? Om man popnitar blir det inte en "pigg" då som inte är så snygg? Håller verkligen lim? 

Om jag ska fästa små pärlor på ett pannband, är det lim som gäller då? Eller på sporrar?

Gärna massa bilder på hur ni gjort skaker till era hästar! Lägg upp bilder och förklaringar på vad ni gjort! Någon som gjort egna träns?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Lorita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sporrar skulle jag limma

på mina tyglar har jag flätat macrame, då kan man lätt fästa pärlor i tråden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

JTphoto
0

#1 macrame? Fäster du med pärlor då? :)

Lorita
0

ja, det kan man göra nu har jag inte gjort något till häst med pärlor men titta på dessa bilder och bli inspirerad

https://www.google.se/search?q=makrame+armband&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=JN_1UuSfBuqQ4gT_iYDoCg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1536&bih=757

Niegemann
0

Åh va fint!! Avundsjuk jag blir, jag vill också x) synd att man inte har egen häst.. Då hade jag lätt gjort nått sånt 😊

Lorita
1

#4 har du hund kan du göra ett halsband/koppel till hunden 😉

Niegemann
1

Fantastisk idé! 😃👍 #5

CelsiusT
0

Finns särskilda pärlor som är nitar. Pappa har i sadelmakarverkstan, så jag brukar sno där och smycka mina träns. Fast jag brukar iof börja med att sno läder och göra mig ett träns och sedan använder jag eventuellt verktyg till punsling (mönster i lädret) och pärl-nitar och andra nitar, conchos, snygga söljor och annat blingbling som jag vill smycka med. Och har han inte hemma vad jag vill ha så brukar jag kika i beställningskatalogerna och lägga en beställning hos honom så tar han hem vad jag vill ha. Har inte ett enda köpt huvudlag till min häst, ett träns har pappa gjort resten har jag gjort själv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
0

#7 jaha! Men de va ju lite fusk! Hur får man tag på pappor med sadelmakarverkstad? ;)

Låter helt underbart att kunna göra tränsen själv så! Fantastiskt roligt :D

CelsiusT
0

#8 Hehe… Tycker inte det är ett dugg kul, men bra mycket billigare än att köpa (jag snor ju liksom material gratis ;P) och så får man det som man vill ha det när det är hemmagjort. Försöker alltid få pappa att göra dom för jag tycker nog det är något av det tråkigaste som finns. Men han har sällan tid så om jag inte vill vänta allt för länge så får jag göra det själv.

Ylwiz
0

https://www.facebook.com/groups/483249951695727/ 

Superbra sida!! Mycket tips osv! :D

JTphoto
0

#9 Jag skulle tycka det var jätte roligt att göra ett eget träns till hästen :)

#10 Hmm, länken verkar inte fungera för mig?

CelsiusT
0

#11 Jo, första var väl kanske lite kul. Men sen önskar jag att pappa hade gjort det åt mig. Det blir ju lite mer proffsigt då ;P Plus att jag tycker inte det är särskilt kul, har inget tålamod till sånt hantverk.

Ylwiz
0

#11 inte? :( Sök på "DIY-hästsaker" på fb :)

JTphoto
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Tack :D

Tänkte lägga ut en bild på något jag gjort till mina hästar.Jag har byggt hinder 😃 Någon mer som har bilder på saker ni gjort?🙂