Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 2943 ggr
Lorita
2013-11-24 09:39
0

Reflexgrimma

jag var iväg i går och köpte var sin reflexgrimma på biltema till mina hästar, känns som en bra investering till två lösdriftshästar 😃

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

740tjejen
2013-11-25 07:40
0

Har också reflexgrimma på mina lösdriftshästar, Och har de täcken så har minst en av ett med reflexer på.

CelsiusT
2013-11-25 10:24
0

Mina hästar har aldrig grimma på sig i hagen. Så jag ser ingen mening med att ha reflexgrimma, leder sällan mina hästar i närheten av trafik.

Fast å andra sidan skulle man kunna ha en och sätta över/under tränset när man rider när det är mörkt. Jag har ju westernträns så det passar ju aldrig med sådana där tränsreflexer.

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
2013-11-25 14:07
3

#2 Mina bor efter en stor väg plus järnväg, Så har gärna grimma på även om jag inte tycker om det. På sommaren går de utan.

Lorita
2013-11-25 17:36
1

#2 jag vill också ha både grimma och reflexer på om älgen skulle springa sönder staketet och hästarna skulle komma lösa

CelsiusT
2013-11-25 21:16
0

Har varit med om hästar som fastnat i grimman i hagen. Och har dessutom haft häst som varit känslig och fått skav av grimma. Så känner att det är så skönt för hästarna att få vara nakna någon gång, dom är ju trots allt inte gjorda för att ha grimma på sig. Så jag har hellre utan grimma i hagen.

Lorita
2013-11-25 21:32
2

det är nog betydligt vanligare att hästar kommer lösa än att dom fastnar i grimman i hagen……min riskanalys säger grimma på och med reflexer

740tjejen
2013-11-26 07:34
1

Man kan ju ha grimma med sånt där spänne i nacken utan hål. Använda en som glider om hästen fastnar. Mina har aldrig fastnat i grimman. Däremot har ja haft rymling.

CelsiusT
2013-11-26 10:21
3

Visst kanske det är större risk att hästen kommer lös än fastnar (speciellt för mig eftersom jag inte har grimma på, ingen aning hur statistiken sett ut annars). Men om mina kommer lösa så hamnar dom i trädgården eller grannens åker ;P Om mina fastnar så kan det dröja timmar innan någon hittar dom och kan hjälpa dom, och då hinner mycket hända.

Och faktum kvarstår. Det ger skav och obehag även om dom inte fastnar. Har man då en häst som dessutom otroligt lätt får skav så… Jag vill ha mina så nakna som möjligt så stor del av dygnet som möjligt, det är mest bekvämt både för dom och för mig.

Lorita
2013-11-26 10:30
0

#8 det är bara att konstatera jag gör min riskanalys och du gör din, jag respekterar valet att vara utan reflexgrimma på vintern. Men för min är det en trygghet framförallt så dom är på lösdrift och där med kan komma lös på natten och har man otur vandrar dom en bra bit till vägen.

Fastnat har det aldrig hänt att mina gjort, däremot har det hänt att dom kommit lös. Skav får dom inte heller så lätt.

Jag har faktiskt varit med om att hästar fastnat i eltråden och elen har varit på, rena tortyren men jag har aldrig hört någon hästägare säga att dom tar bort tråden då hästar kan fastna och det händer stakningsolyckor med stolpar ibland.  Det betyder att hagar inte ska ha staket för hästen kan ju skada sig 🤐

CelsiusT
2013-11-26 10:41
2

#9 Ja jag respekterar helt ditt beslut, har aldrig sagt emot det ;P Det är inte jag som försöker övertala dig.

Jag ser inte varför jag ska ha grimma på i hagen, så jag har inte det. Men jag ser varför jag ska ha ett staket, så jag har det trots risken.

StuteriSolo
2013-12-11 14:20
0

Vi  har alltid grimmor på hästarna i hagen, om de råkar komma ut kan ju vem som helst fånga dem, en häst utan grimma är det däremot inte så många som kan få fast.

Har haft hästar sedan 1978, och ännu har ingen fastnat med grimman i hagen, däremot har det hänt någon gång då och då att hästarna kommit lösa av olika anledningar(älgar, kraftigt regn så staketet har lagt sig ner …)

imsuchadiva
2013-12-11 14:38
0

Reflexgrimma är jätte bra. Jag tycker bara att de är synd att det inte finns en enda mjuk reflexgrimma..

/ fredrikalidman.blogg.se

740tjejen
2013-12-11 20:49
0

#12 ja reflexgrimma med cushion material vore toppen.

StuteriSolo
2013-12-12 11:30
0

Jag har reflexgrimmor med frottéfoder på nos och nackrem i mitt sortiment, men har inte sett någon riktgit mjuk grimma som samtidigt har reflexer hos någon grossist.

https://ponnytravprylar.nordicshops.com/product.html?product_id=87

Våra ponnyer får typ aldrig skav av någon grimma, så det är svårt att säga vilka som är bra till känsliga hästar 😃

CelsiusT
2013-12-12 11:37
0

Min kompis har en vanlig nylongrimma med reflex, sån som inte är gul utan mer grå. Den känns som en vanlig nylongrimma ;P

viktoria91
2013-12-23 13:20
1

Jag har en equi-ping i grimman på min ponny, skulle hon fastna utlöses den och grimman trillar av. =)

Cahira
2014-03-15 05:34
0

Vår quarter lyckades fastna med grimman och totalt rev sönder den och är nu ett smärre helsicke att binda upp. Tog två månader att hitta vart grimman var. Jag vet fortfarande inte hur hon lyckades fastna så illa.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
2014-03-15 10:11
0

#16 Hur fungerar det när hästen är uppbunden/leds? Eller är det en grimma man bara har på i hagen?

#17 Jo jag har varit med läskiga saker också vad gäller att fastna i hagen. Och det är ju inte bara att hästen faktiskt kan göra sig förfärligt illa, utan som du beskriver också så kan det bli ett stort mentalt obehag för hästen därefter.

viktoria91
2014-03-15 14:09
0

#18 http://www.hooks.se/product.aspx?productid=530011

Så ser det ut! Egentligen gjort för att ha när man binder upp men har funkat utmärkt för mig att ha i grimma. Inga problem att leda med den.

Jag vet en häst som fastnade med bakbenet i lädergrimma, grimman gick inte sönder utan ägaren fick skära loss hästen som dragit sönder hela muskulaturen i bakdel/ben.

imsuchadiva
2014-03-15 16:36
2

Eller så binder man en tunn del av ett balsnören grimman. Mycket billigare än en equi-ping ;)

viktoria91
2014-03-15 17:09
1

#20 Har man inte balsnöre blir det svårt.;) Säkerhet får kosta för min del!

[north]
2014-03-20 19:28
0

Har inte grimma i hagen, men både promenerar och rider med reflexgrimma när det mörknar. Hade haft reflexgrimma på om man bodde vid en större väg dock. Jättebra sak tycker jag för övrigt.