Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 1328 ggr
Dior
0

Rida ev. dräktigt sto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur hade du resonerat kring att rida ett sto som inte är 100% konstaterat dräktig?

Min Leka, 21 år gamal har precis fått på sig dojjor. Tanket var att jag skulle ut med min man i skogen imorgon. Kruxet är att hon är testad med WeeFoal, vilket var negativt, men jag misstänker ändå att hon kan vara dräktig. (Pga tempramentet/humöret)

Är hon dräktig, så är hon beräknad i slutet av mars.

Hon är en svårflörtad dam som inte tagit sig alla gånger tidigare, utan vill gärna gå på fribetäckning ett par brunster. Men hon är kontrollerad, så det är inga fel på henne. Frågan är om jag bör vänta tills jag fått exakta svar, eller om jag kan lunka ut en kortare ridtur?

Hon blir stressad om travaren (gubbens kuse) försvinner ur synhåll, eller hon inte får hänga med när han travar.

Tanken är att jag och min man skulle ta en liten skritt-tur ihop i morgon, och Gowlaz avskyr denna snälla Esset, av nån anledning. (Förmodligen för att han umgås med Gowlaz damer hela dagarna…)

Självklart kommer jag inte utsätta henne för ev. stress, utan låta henne bestämma alldeles för mycket.

Tanten är ändå till åren, svårflörtad vid betäckning, och kan stressa upp sig. Bör jag vänta???

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Lorita
0

Rid ut med henne, hon är inte ny-betäckt och det är lång tid kvar innan hon ska ha om hon ska ha. Om det finns ett föl så kommer det inte påverkas av att dit sto skulle stressa lite.

Däremot så mår ditt sto bra av att röra sig och hålla igång fram till fölning, så rid du med gott samvete även lite trav.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning