Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: träning
Läst 3219 ggr
Dior
0

Från dressyr till western

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kille, Gowlaz har i hela sitt liv tränats i dressyr. Är idag 19 år. Har ägt honom i 6 år, men inte kommit igång med kontinueligt med honom innan nu. Nu håller jag på att skola om honom till western. Trots att han är väldigt skeptisk till många saker jag vill få honom att göra, så gör han det.

Ett exempel är när jag ville flytta honom i sidleds med en bom under sig. Helt fel, tyckte han först. Bommar går man över framifrån. Men, som sagt så gjorde han det galant tillslut, när han förstod att det var rätt.

Jag har även lagt ut bommar som en gångbana med förgreningar åt olika håll som han skall backa sig igenom osv. Kul även det, tyckte han, tillslut. Han fick börja använda skallen på ett helt nytt sätt, vilket ökade hans motivation till arbetet jag bad om.

Vi har börjat traska på en "bro" nu, men vill inte gärna stå still så länge på den, så det jobbar vi vidare med, samt finmotoriken med bommarna.

Det är väldigt kul att se hur posetiv han är för allt nytt vi sysslar med Glad

Tipsa gärna om övningar!

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

CelsiusT
0

Ja är du intresserad av trail (som är en helt fantastisk gren *nörd*) som det verkar av det du provat på hittills så finns det hur mkt som helst!!!

Släpa ett däck efter dig (fastbundet i rep som du håller från hästryggen): smart är att ha medhjälpare i början som släpar däcket och hästen får "jaga" däcket (gå efter och titta på det), snart kan man rida upp vid sidan av det, efter ett tag kan man rida "förbi" (däcket ska ligga bakom hästens ben när du släpar det) och snart kan du ta tag i repet själv, när hästen känner sig trygg kan du vira repet två varv runt hornet (som man gör på tävling). Samma sak kan du göra med en stock.

Ta på/av regnrock: Jättebra övning!! Du sitter på hästryggen och tar upp en regnrock som hänge rpå staketet ex vis och klär på dig den medan hästen står still (så avslappnad som möjligt). Träna på att slänga ordentligt med rocken, det kan blåsa på tävling.

Ground Tie: Hästen står still medan du går ett varv vunt den, lyfter alla fyra hovar osv.

Grinden: Träna först på att stå tätt intiil ett staket/vägg osv. När hästen kan gå upp precis intill så börjar du luta dig lite framåt och sträcker dig efter "grinden", tar i den osv. När man väl ska börja gå igenom grinden så är det bra att börja med repgrind då det är lättare. Finns olika sätt att ta sig igenom, framlänges och baklänges osv.

Bära säck: Ha en sopsäck full med grejjor ståendes på marken, Rid fram intill den och plocka upp den sittandes i sadeln. Rid 10 meter och ställ tillbaka den - du får inte kliva av hästen. Självklart får du ju börja öva detta innan du gör det från hästryggen om du inte har en stencool häst redan från början, lättast är då från marken och när man sedan kommer till att träna från ryggen så har man medhjälpare med sig (eller at tman ställer säcken högre upp, på en sten eller något).

Kasta lasso: Ingår nästan alltid i ranch trailen iaf.

Rutan: Gå in i en ruta upplagd av bommar och gör 360-graders vändning. I början är såklart rutan stor, men på hög nivå är det grymt liten och hästen får såklart inte trampa utanför eller slå i bommarna.

Slalom: Är ofta med. kanske 3-5 koner som man helt enkelt rider slalom mellan.

Kliva över bommar: Ibland finns det upphöjda bommar som hästen ska kliva över långsamt. Nyttig övning!

Bommar: Finns i mängder olika mönster. Nästan alltid finns travbommar med (ofta 4 st) som kan ligga i solfjäderform eller vanligt.

Sen har vi formationer: Kors, trubbig vinkel och rät vinkel är dom vanligaste. Korset är som det låter, ridvägarna ligger i kors och här kan det variera mkt!! jobbar såklart både frammåt och bakåt och det handlar mkt om framdelsvändning och bakdelsvändning. Trubbig vinkel handlar såklart om att backa i vinkel, liksom den räta vinkeln (olika varianter och svårighetsgrad bara).

Bommarna kan också vara upphöjda, ligga före/efter andra hinder (så som bron tex). Bommar får aldrig slås i.

Presänning: Kan förekomma på olika sätt. Antingen är den "sönderklippt" till remspor åsså sska man gå igenom den med hästen. Eller så ligger den på marken och du ska rida över den. Finns säkert många fler varianter, dommare brukar vara duktiga på att hitta på.

Ja nu orkar jag inte skriva mer ikväll.. Men det går att komma på trail-hinder i det oändliga!! =D Det som gör det så roligt!! =)

Vill du har tips på ridövningar utöver trailen så säg till så kan jag skriva det en annan dag, men nu ska jag sova.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dior
0

#1 Tackar så hemskt mycket för tipsen! Ja, detverkar som om jag hittat "min gren" och det är verkligen urkul.

Skall absolut testa dina tips!

/Therese.

Lorita
0

#1 jättebra lista med träningsövningar Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#2 Bra då tävlar vi mot varandra på High Chaparral 2010 då? *utmanar*

Dior
0

#4 *GULP* Då får jag allt ligga i hårdträning tills dessFlört

/Therese.

CelsiusT
0

#5 Jo men det är samma här. Jag har inte kommit så långt med Brorsan heller, men det är ju över ett halvår kvar. Jag sattsar, och hoppas hinna, på att ha tränat tillräckligt för att kunna starta där iaf =) Kul att ha ett mål med sin träning, och tävling är ju bara för att det är kul - inte blodigt allvar.

Dior
0

#6 Vad kul om du skulle komma dit och tävla i sommar. Själv kommer jag förmodligen bara åka och titta, efterssom hästen jag tränar med kommer ev. stå utleasad till avel hela sommaren. Får se om mitt sto inte är dräktig nu, så blir det att sätta igång henne också. (Men största utmaningen blir mina hemska tävlingsnerver, om den dagen kommer…)

/Therese.

CelsiusT
0

#7 Ja men det är samma med mina nerver. Jag tävlade ranch trail där iår på en annan häst, men hoppas på att tävla min egna nästa år =) Jag kommer absolut vara där, förhoppningsvis även tävla, något iaf.

[chouwa]
0

Jätte bra skrivet CelsiusT!
Härligt att du delar med dig av övningarna! :-)

Dior
0

Snabba vändningar.

Jag har fortfarande mina nerver att övertala, men min man kommer att satsa på att komma ut och tävla. Börjar själv bli lite sugen, men det är ju det där med nerverna. Kurser blir det till våren i alla fall. Det ser jag verkligen fram emot.Glad

/Therese.

CelsiusT
0

#10 Låter bra det!! =)

Glamgirl
0

Vad bra.
I vilken gångart skall dessa moment göras?
Finns det fler moment som ingår i trail?
Skrattande

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Dior
0

#12 I skritt (hoppas jag)

Gowlaz har, idag öppnat sin första "grind" (var en dörr, igentligen) Gick sådär. Han tycker nog fortfarande att jag skall göra saker själv än att rida snålskjuts på honom. Men upp kom dörren. Att stänga gick bättre.

/Therese.

Glamgirl
0

Spelar det någon roll hur man stänger grinden?
Rider men upp mot grinden och öppnar och sedan vänder hästen genom grinden för att sedan stänga?

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Dior
0

#14 (Är också ny inom trail) Vet inte till 100%, men det kan nog inte räcka med att bara backa ifrån och ge grinden en puffFlört Jag satsade på att hela tiden hålla en hand på "dörren"

/Therese.

CelsiusT
0

# 12 Dom flesta "moment" utförs ju i skritt, eftersom det är svårt att göra det annars. Men alla gångarter prövas under en tävling. Det kan vara travbommar, galoppbommar och det kan vara trav i slalomen osv osv.

Det finns hur mång moment som helst, det är bara domarens (och under träningen din) fantasi som sätter gränser.

#14 Ja det spelar roll. Om det ex är RHP (Right Hand Push) och grindens öppning är på vänstersidan så måste du ställa upp din häst med huvudet åt vänster längs grinden, lägga höger hand på grinden och först såklart "låsa upp" och sedan öppnar du grinden genom att ta den från dig, därefter tar du hästens huvud genom öppningen och rider upp till grindens "kant" (där "låset" sitter) och vänder runt hästen och utför sidepass tills du är tillbaka med grindens låsning i läge och då låser du grinden. Du står nu med hästens huvud åt höger. Då får inte släppa grinden. Exakt samma fast tvärt om gäller vid LHP (Left hand Push) om öppningen på grinden är åt höger.

Är det därremot ex RHP och grindens öppning är åt höger då är det backning genom grinden som gäller, går till såhär: Ställ upp med hätens huvud åt vänster, låser upp grinden med höger hand, öppnar den ifrån dig, backar in hästen i öppningen, och backar runt själva grinden så du hamnar på utsidan, och genom sidepass får du grinden i stängt läge igen och låser igen. Och sedan exakt samma sak fast tvärt om ifall det skulle vara LHP och grundens öppning är åt vänster.

CelsiusT
0

Fortätter på mitt svar till #12: Självklart prövas dom olika gångarterna mellan momenten ochså.

Dior
0

#16 Tack igen för utförligt förklaring.

Jisses, det är ju en hel djungel med olika moment. Kul!Skrattande

/Therese.