Ålder på tävlingshästar
Skulle vilja veta vilka hästar ni hört ligger på de äldsta som startar sin tävlingskarriär? Och hur det har gått för dem?
Både jag och min man börjar bli lite nyfikna på om vi faktiskt skall satsa på tävling som mål med vår träning. Men i dagsläget har jag två "gamlingar" jag tränar med. 21 årigt arabsto och 19 årig arabhingst.
Är det för sent att börja tänka på att tävlingsträna med dem??? (Framförallt stoet)
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Jag har ingen aning faktiskt. Jag har ju börjat tävlingträna med mitt varmblod på 12 år. Det beror nog på dels din vilja, hästens intresse/läraktighet och hälsa men även kanske vad du tänker tävla i och vad du tänker dig att uppnå.
Jag har ju tex redan tävlat med min 12-åring och jag har bara haft honom i 2 månader. Sen att vi kom sist och näst sist hela dagen i alla klasserna är ju en annan femma, men vi hade kul och jag tyckte han var jätteduktig (hade ju bara haft honom i 3 veckor då och innan dess kunde han ju ingenting)
Medarbetare på westernridning.ifokus
JAg vet inte heller säkert.
Men jag tror absolut att även mycket äldre hästar kan lära sig nya saker. Men kanske får minska lite på kraven och sådär. Men kanske skulle du fundera på att låna eller köpa en häst att tävla med när du tillsammans med dina egna hästar kommit in lite i tänket och du har bra koll på vad du gör? =D
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

#2 Jo, jag har faktiskt tänkt att skaffa mig ytterligare en, men hade igentligen inte tänkt göra det innan Leka blir heltidspensionär. Ev. skall vän börja rida både Leka, och travaren, Esset, och då finns det så klart mer tid..
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus