Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 2792 ggr
Dior
0

Balans i sadeln

Behöver du träna upp din balans?

Läste för ett tag sen i en tidning, minns inte vilken, om en kvinna som upptog ridningen igen efter några års uppehåll. Hon märkte att det hon sknade mest var balans. Då kom hon på att använda en pilatesboll. Hon placerade bolen på en stol eller pall, och intog ridposition uppe på bollen. Sen satt hon där och vinglade ett tag, och balansen i sadeln förbättrades snabbt, efter att hon börjat med bollen.

Kan vara något att testaGlad

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Lorita
0

Låter kul Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

SamanthaJones
0

Annars så slänger man bort sadeln ett tag och rider barbacka :)

Första gången jag red barbacka på senare år så kunde jag knappt sitta kvar i skritten om svängarna blev för snäva men nu så kan jag tom ta en galopp :)

Skämt o sido så var det ett väldigt bra tips!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[chouwa]
0

Vilken idé!
Tyckte jag lät ganska festligt. Vet dock inte om jag skulle ge min sambo det nöjet ;-)

Dior
0

#3 Hehe;) Du får ge honom en egen boll, så kan ni sitta och vingla ihop. "Vem tippar först?"Skrattande

/Therese.

lillNasse
0

2# håller med rid barbacka, super bra för att träna upp balansen, hade inte ridit barbacka på nästan (vad kan de va) 10 år kanske (eller någe likande) och när jag testa på min nuvarande häst, oj oj oj vingligt värre kan jag säga!

Pille
0

2# Ja, barbacka is the shit! Jättebra för balansen =)

Fast övningen med pilatesbollen lät rolig, ska nog testa..

CelsiusT
0

Jag tycker det är så obekvämt med stigbyglar ibland så ofta rider jag utan (iaf när jag tränar hästen), det ger också bra balans! Inte lika bra som att rida barbacka, men man får både bra sits och tränar balansen utan stigbyglar =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dior
0

Jo, barbacka är bra. Men det har jag ridit nu sen 1990, och har äntligen hittat sadel som passar mina araber. Tyvär följde inte balansen med upp i sadeln. Tycker jag har lite problem att "känna hästen". Utan stigbyglar blir det automatiskt, efterssom jag kniper för mycket med knäna, så jag helt enkelt tappar dem.

/Therese.

Pille
0

#8 Jag har lite samma problem. Rider nästan alltid barbacka och får bättre balans utan sadel än med sadel..

CelsiusT
0

#8 Ja men om du kniper med knäna så får du ju ingen balans alls. Träna på att slappna av, gärna utan stigbyglar alls.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dior
0

#10 Precis. Leka är perfekt att träna upp balansen med, för hon är så lugn i sina rörelser. Gowlaz däremot kan ju ibland rycka till och då kniper jag automatiskt. Mycket jobbigt.

Red idag utan stigbyglar och ja, det känns som om det kan ge resultat i längden.

Så tråkigt bara att upptäcka hur usel den blivit, efter att ha kunnat sitta kvar barbacka i värsta bockgalopper förut. Hade en enorm balans (barbacka) och idag "puts väck"…

Men "övning ger färdighet", och det är ju skönt det, i alla fall.

/Therese.

cina65
0

Jag har ingen pilatesboll, men kom på en annan sak i somras och sprag och hämtade en regnvattentunna som jag la ner sen satte jag mej grensle över den och höll uppe benen som man gör i sadeln med stigbyglarnas hjälp. Försökte sen hitta balansen där en stund, det gick rätt bra och sen tränade jag ju även upp mina sittben, för eftersom jag inte ridet på ett tag och var väldans ringrostig så fick jag vansinnigt ont i dessa när jag red, efter 10 minuter trodde jag att jag skulle dö och alla andra stod och stirrade på mej för jag var vit som ett lakan i huvudet.

Detta försvann med hjälp av tunnan samt att jag hade en del balansövningar där på med. Sen fick ju även familjen sej ett gott skratt när jag ramlade runt med tunnan på gräset. Skrattande

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Dior
0

#12 Haha, jag kan se det framför migSkrattande Måste sett ungefär lika kul ut som när jag skulle sätta mig på bollen första gången. Tänkte inte längre utan satte den på min datastol, med hjul. Tjohoo! Både stol och boll for iväg, men inte jag. Jag hamnade istället framför.

Men visst måste en tunna också fungera.

/Therese.

cina65
0

#13 Jodå det funkade efter mycket rullande till höger och vänster. Obestämd

Mvh Carina

Dior
0

#14 *ASG* Flört

/Therese.

cina65
0

#15 Ja det var väl ungefär gubben och ungarnas uttryck med (asg) dom sa att det var det bästa dom sett sen lilleman jagade mej ur hagen och jag dök mellan eltrådarna och landade i Candys hage framför hennes fötter lerig och dan….Skrikandes

Men min familj har i alla fall roligt här. Skrattande

Mvh Carina