Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 5050 ggr
Birke
0

Rida med repgrimma

Funderar på att prova ridda med repgrimma för jag har en liggande, för o se hur min brud funkar på det (vi rider inte western, bara luffar runt i skogen). Hon rids på hackemore, och ett sånt skarpt bett behövs är inte alls nödvändigt.

Nu skulle jag vilja höra från era kunniga människor hur det funkar. Hur repgrimman ska sitta, vart tyglarna ska sättas (har hört att man kan sätta dom så det funkar som bosal under hakan, och på sidorna som sidepull).

Jag kmr lägga upp bilder på hur den sitter, så får ni jätte gärna säga åt mig vad jag ska göra, så att det blir så bra som möjligt.

Tack på förhand.

Julia-Sirocco
0

Jag använder bara ett långt grimskaft när jag rider i repgrimma och den kan jag bara sätta på i öglan under hakan. För min häst funkar det jätte bra. Det är några dagar som det funkar sämre på stollen jag har hemma haha :D Men oftast funkar han bättre när ingen sitter och rycker i munnen på honom.

Birke
0

#1 Oki :D

[chouwa]
0

Rida i repgrimma är toppen.
Jag har faktiskt fäst tyglarna olika beroende på vad mitt syfte är med ridningen och hur repgrimman ser ut. Dock oftast under hakan.
Prova och se vad som fungerar för dig skulle jag vilja säga! :-)

CelsiusT
0

Om du fäster under hakan så får du en bosal-liknande funktion på grimman. Om du fäster runt båda repen straxs under/bakom knutarna så får du en mer sidepull-liknande effekt. Så det beror på vad du vill ha ut av ridningen. Ibland när jag bara ska lulla runt i skogen tar ag bara ett grimskaft i, men då blir det ofta vanliga grimman med =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dior
0

Jag rider min ena med repgrimma, och fäster då bara ett grimskaft under hakan.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Birke
0

Tack för alla svar.

#4 Jag luffar bara runt i skogen ;)

Birke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen kmr bilden ;)

Sitter den som den ska? Hur tight ska den sitta i nosen? Hur långt upp/ner?

Om inte, hur kan man ställa om?

Duger det med vanliga tyglar?

Tacksam för alla svar.

Dior
0

#7 Jag är ingen expert på detta, men som jag brukar ha det, och hade önskat, utifrån din bild, så skulle jag vilja se nosremmen en bit högre upp.

Har själv inte provat med vanliga tyglar (använder det inte själv), men väntar lika mycket efter ett svar från någon som vet.

Vad menar du, förresten med "vanliga" tyglar. Tycker det borde spela roll om haken=tyngden…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Birke
0

#8 Med vanliga tyglar menar jag om det går att fästa "vanliga" ridtyglar? Tycker också det sitter väldigt långt ner, det beror på att sidostyckena är förlånga, men har inte kunnar klura ut hur jag justerar. Väntar på svaren haha :P Jag har som sagt ingen erfarenhet i det här.

CelsiusT
0

Suck vad trött jag blir på datorer, allt försvann så får skriva om.

Hur högt man sätter nosdelen beror på hur skarpt man vill ha det. Hästne är änsligare längre ner än högre upp på nosryggen. Så det väljer du efter hur din häst är och ditt sätt att rida. Jag tycker inte alls att den nödvändigtvis sitter för långt ner, men det är inte fel att höja den en bit. Det jag snarare skulle vilja kmmentera är nackdelen, men det kan ju bero på din hästs huvud/nack-form iof, men kan också tyda på att repgrimman är för stor. Det spelar oftast inte så stor roll när man rider i den, men när man jobbar från marken kan det ge oönskad/avsaknad av önskad effekt.

Hur man ändrar: Men lossar på knutarna så att man kan hala dom år ena hållet. Sen får man räkna ut själv var man behöver ändra för att det ska bli som man vill ha det (om man ska korta in sidostyckena får man antingen gör nosdelen vidare, eller göra nackbindöglan större, eller delen under ganachen större, bara att välja, vill man inte ha nåt av det större så får man trixa sig igenom det så att den lösa repstumpen man knyter med blir längre).

Vad man har för tyglar spelar verkligen ingen roll alls, du kan ha alltifrån gummiklädda tyglar till ett vanligt rep - vad du själv vill hålla i (precis som i all annan ridning). Det kan därremot hända att det är svårare att fästa engelsk-tyglar beroende på vilken variant på fäste du har (man bör ju sätta tygeln runt 2 repbitar för att det ska ge bra inverkan). Om man har sölja eller ej spelar ingen roll (möjligtvis att det kan försvåra fästningen av tyglarna). Jag har ett par tyglar med water tie end (den är så stor man kan önska sig) och ett par där jag satt en sisorsnap (en variant på sölja) i water tie end'en. Och det spelar ingen roll vilka jag använder.

Birke
0

#10 Tack. Du har rätt, den är för stor. Då är det alltså bara att ta sig en titt och fortsätta klura ;)

CelsiusT
0

Glömde skriva att det finns dom repgrimmor (oftast köpta på billigare ställen, eller icke western-butiken - dock inte alltid) som har maskindragna knutar, dessa går tyvärr inte att ändra på så där får man försöka korta in så mkt det går när man knyter den över nacken åsså får det vara den storlek som det är.

Birke
0

#12 Ok, får se om dom här går att ändra på.