Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettot-off-topic
Läst 1527 ggr
Dior
0

OT. God Kväll

Idag har jag haft en riktig slappardag. Min man var hemma från jobbet då han skulle hjälpa mig att hålla småbusiga shetland när hovslagaren var här.

Tog influensavaccinet för ett par dagar sen, så min arm fungerar inte riktigt som den ska.

Mockningen var avklarad tidigt, och igentligen hade jag planerat massor idag ihop med hästarna. Men det blev bara det vanliga (in-och utsläpp, mockning, fodring, borstning)

Sen har jag visst blivit sutten framför datorn en hel del…

Skulle både ha ridit och fixat staket. Men, men, ibland får man ta en paus.

Ruggigt väder har det också varit. Inte kul.

Hoppas på bättre i morgon, och att ni andra haft en mer givande dag. Nu skall jag kika lite på tv´n (för en gång skull) och sen väntar sängen.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

[chouwa]
0

Det har varit en extremt lugn dag.
Vaknade upp med migrän och därför blev det inget stallet som planerat - Det är tur när man är fler.

Jag har filat lite på nya artiklar ni kan läsa och varit ute på promenad med hundarna (två då vi är hundvakt just nu)

Så inte en speciellt givande dag.
Även jag hoppas på en mer givande dag i morgon! :-)

Glamgirl
0

God kväll =D
Idag har det varit skola och sedan red vi för min tränare idag.
Det gick bra. Vi körde mycket sits och balans och vikthjälper.
Nu sitter jag i soffan och myser med lite kaffe.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

[chouwa]
0

Jobbade förmiddagen.
Eftermiddagen tillbringades i stallet; mockning, byte av vattenhinkar, förbereda eftermiddagsutfodringen, packa silage kassar inför kvällen, bandagering av Joy, intagning och omtäckning och rykt av hästar.
Inget jobb med hästarna idag pga ett fruktansvärt ösregn!
Även jag sitter i soffan nu, och knaprar på en chokladtomte ;-)

Glamgirl
0

God kväll.
Idag har det varit uteritt i det fina vädret.
Vi red runt sjön och det var underbart!
Nu skall jag titta på någon film tror jag.
Vad har ni gjort denna lördag?

/ Lina

Dior
0

God Kväll.

Idag har jag varit vansinnigt trött efter ett par dygn med kolik på lilla welshen. Dessutom hade äldsta sonen en kompis här som ville rida en skogsrunda.

Tidiga mornar, kolikprommenader och nattvak tar på krafterna. Så idag blev det ingen ridning för mig. Igår, däremot red jag och det gick inget vidare. Jag var för trött och okoncetrerad, vilket smittade av sig på Gowlaz. Bara till att göra en lätt övning och avbryta när det gick bra. Ooooh, så trist.

Men idag har Ella (welshen) mått bra. Hoppas det är så i morgon också då jag planerar att rida både Leka och Gowlaz.

Hugo (äldsta sonen) red även nu i kväll, på travaren och visar mer och mer sitt intresse för ridningen, DET är kul!

Nu ska jag ladda inför morgondagen med en tv-stund och vila.

Trevlig lördagskväll, allihop!

/Therese.

[chouwa]
0

Usch Therese.
Det lät inge kul. Mår din häst bättre nu?

Jag åkte ut till stallet under förmiddagen och stannade inpå kvällen så jag har hunnit med massor. Var duktig och tog hand om alla stallsysslorna själv. Mackan som inte klarar av att bli longerad (lång historia om vad som hände hos hennes tidigare ägare) försökte jag idag löslongera för första gången. Hon körde rodeo i en halvminut och stressade några minuter till och sedan var hon superduktig. Inga krav utan mest bara runtlallande för att hon skulle slappna av. Jag var jätte stolt över henne!
Sedan satt vi på CQH ranch och drack glögg och åt pepparkakor.

Nu ligger jag i soffan med sambo och djur och tittar på den nya Transformers filmen :-)

Glamgirl
0

Bara vi tre som skriver här.
Vart tar alla andra vägen på kvällarna!? =D

Idag har Kingen faktiskt haft vilodag så det har bara varit stallsysslorna. Jag och en vän var och såg New Moon på bio och den var superbra! Skrattande

/ Lina

Dior
0

NU börjar jag piggna till något lite.

Dagen har varit segare än segast. Regnet har fullständigt vräkt ner hela dagen. Vaknade 7 och hade så ont i magen att jag knappt kunde stå upp. Min man fick ta ut hästarna och, ja vad har igentligen gjort? Inget, fram till 17. Då drog jag mig upp ur soffan och kom ut i stallet för att mocka och sen ta in dem.

In och slängde mig med kramper på soffan för att sen masa mig ut igen och spola ben, borsta och greja lite. Kom in för ca 1 timme sen, och har duschat. Skall gå och lägga mig strax.

Men lilla Ella mår bra nu i alla fall. Tack och lov för det. Hade inte varit kul med långprommenader och magsmärtor (ehh, det var ju Ella "tvungen" till…)

Hur som helst, så håller jag tummarna för en piggare dag i morgon.

/Therese.

Glamgirl
0

God kväll Glad
Idag har det varit superkallt ute så ett tag trodde jag att näsan skulle trilla av!
Har i alla fall varit en ridtur ut i skogen och sedan julpyntade vi stallet. Riktigt fint blev det och skall försöka ta med kameran och ta några kort så skall ni få se!

Nu är det dags för lite plugg och sedan skall jag faktiskt gå och lägga mig! God natt!

/ Lina

[chouwa]
0

God kväll 8/12!
Idag har det varit full rulle i stallet.
Det vanliga stallarbetet och därefter började vi ta in stona som går i lösdriften för en ordentlig rykt, bad av svansar och sedan flätning.
Fröken Clara har något knas med sin ena hov/sitt ena ben så hon får stå inne i natt vilket resulterade i att Axel fick stå i spilta. Det hoppas vi att han tycker är ok ;-)
Joy och Clara har dessutom lyckats få mugg som vi kämpar stenhårt med och vi hoppas att det ger med sig snart så att vi slipper antibiotika.

I morgon skall vi fortsätta med stona i lösdriften och hoppas dessutom hinna med unghästarna.

Hoppas ni haft en bra dag allihopa!

Glamgirl
0

Idag var vi ute och red i skogen.
Två och en halvtimma och vi var slut båda två! MEN så härligt det var!
Putsade på både sadel och träns idag plus att jag gjorde rent hans grimma. Så lite duktig har jag varit! Skrattande

/ Lina

Dior
0

God kväll 9/12

Efter att ha skjutsat barnen till dagis och skola, och stallet var avklarat så har jag pysslat i timmar med Gowlaz.

Badat man och svans, borstat och donat, tog en ridtur och hittade en väg jag inte haft en aning om. Den var hur mysig som helst, tills vi kom till en gård där det gick en riktigt ilsken hingst, model jättestor. Så jag travade förbi denna koloss, livrädd för att han skulle brötla igenom de tvåtunna trådarna han gick bakom. Hittade sen ingen väg som tycktes leda hem igen, så det var bara att ta sig förbi kolossen igen.

Efter det var jag aningen frusen och la mig i solariet en stund, innan en snabbdusch och sen iväg för att hämta Hampuz. Vad går då inte inne i den lilla byn, precis vid diket av vägen jag åkte på, om inte 8 stora älgar!!! Så där höjdes min adrenalinpump. Men jag tog mig förbi, och kunde hämta min son.

Om ett par dagar flyttar våra hyresgäster från den lägenheten vi har, angränsat till stallet. det är en 2:a på 50 kvm som jag har stora ombyggnadesplaner för nu när den blir tom. Skall bli kul. Så det har jag suttit och fundilerat lite på också.

Inredning är kul.Glad

/Therese.

[chouwa]
0

God kväll (natt)
Hos CQH är det full rulle.
Vi har just nu häst med mugg, (dräktig) häst med fång och häst med sår i huvudet. Herregud. Muggen kämpas stenhårt med. Stackars Clara blir nu bortskämd till max och vi hoppas att både hon och fölisen skall klara sig och att hon snart skall bli bra igen. Axel vet vi inte riktigt vad han har lyckats med men såret limmades av veterinär idag i samma veva som Clara undersöktes. Vi vet inte riktigt vad fånget beror på då det tydligen inte är fodret. Jobbigt när man inte vet vad som ställer till med allt..
Våran vackra inackorderings ägare kommer i helgen så hon skall bli lite extra pysslad med i morgon så att hon är riktigt tjusig när matte kommer och tittar :-)

Mycket skall hinnas med i morgon så nu måste jag verkligen gå och lägga mig! Sov gott allihopa!

Dior
0

#13 Oj, mycket på en gång. Kan rekomendera dig att skaffa Protexin Bio Premium till fången. Hade ett dräktigt sto för några år sen som stod med fång i flera veckor utan att svara på butta-behandlingen. Fick tag på Protexinet och hon var så gott som helt återställd på 3 dagar.

Det är ett preparat (pellets, pulver och pasta-form) som hjälper magbalansen och kan även ges till hästar i förebyggande syfte inför stressiga situationer, nytt foder, betesutsläpp, etc. Vissa vetrinärer vill inte skriva ut det pga att det inte är skrivet som fångmedicin. Men både jag och flera av mina vänner har använt det och vet att det hjälper utan att skada.

Googla på namnet så hittar du försäljaren.

God Morgon! 10/12

Snart skall jag köra barnen till skolbuss och dagis. Sen är det raka vägen hem till hästarna. Tänkte omorganisera mitt schema lite och börja rida på morgonen istället. På kvällen är det alltid så mycket annat att motivationen till ridningen ligger på halvfjong.

Skall iväg och köpa spån och foder sen och misstänker att mockningen får bli när barnen kommit hem. Då är det deras tur att rida. Tre shetland skall få badat svansarna idag också.

Fullt upp, med andra ord.

Ha en bra dag, allihopa!

/Therese.