Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 3549 ggr
[vamir]
0

En andra chans.

Hejsan!

Jag har nyss tagit hem en häst som jag gärna vill ge en "andra chans". Det är en travare som ledsnat på travet, och är 8år. Han har varit riden i två år innan jag fick honom, och gått monte. Han kan i dagsläget; skritta och trava fint, men i galoppen så är det turbo redan från start, han kan fatta galopp från stillastående också. Men han är endast styrd i munnen, så han kan inga skänklar. Jag testade även en dag att rygga, men det försod han inte, så då fick en medhjälpare knuffa honom lite på bogen så han försod att han skulle bakåt, samtidigt som jag gjorde kommandot, det behövdes bara 2 gånger, sen kunde han backa något steg, så då blev det mycket beröm. Nu fem ridgånger senare så backar han tills ryttaren ber honom sluta, så han är otroligt lättlärd, vilket gjorde att jag föll för honom.

När jag var och provred så var han jättetrevlig, så jag beslöt mig för att ta hem honom på prov (har ca 2veckor kvar av provtiden nu)

Kruxet är nu det, att han har aldrig varit i ett ridhus, eller jag tog med honom till ett ridhus för en vecka sedan och det var då första gången för honom. Han reagerade inte så mkt på speglarna eller folket på läktarn, utan det var nog hela intrycket som gjorde honom nervös. Han har ju nog aldrig sett andra hästar bli ridna på det där sättet, utan han har ju bara sett montehästar. Sen tyckte han nog att det var lite konstigt att det inte var någon "bana" (i typ med travbana) som dom sprang i, utan löst liksom. Sen så har han även problem med en kota bak, dom förra ägarna har brukat tagit ut en veterinär som har tryckt till kotan efter att han överansträngt sig, det är tydligen då han får ont… Det låter ganska konstigt tycker jag.. Han ogillar även bensnörena när dom snuddar emot bakbenen, då kickar han i luften liksom. Kan det vara nå lösa benbitar eller något? Sen slår han även i bakbenen så jag ska ha gamacher på honom när han arbetar.

Han är verkligen supertrevlig att rida, vi red ut en dag och då mötte vi hundar som ser ut som monster (tävlingshundar), och dom reagerade han inte alls på, sen är han trafiksäker också. Rider honom med bomull i öronen till en början, provred utan dem, så de funkar säkert också. Han hade käkat havre och stått i två veckor när jag kom och provred, han var liksom lite pigg, men gjorde inget dumt, så det är ju en genomsnäll häst.

Jag har varit med och ridit in en quartervalack med stenhårt psyke, och han var ganska vild i början, kickade mot skänklar osv, så jag är nog ganska van. Plus att jag har tränare och hästkunniga människor som hjälper mig. Ändå tvekar jag litegrann, känns lite mysko det här med bakbenen…

Han hade varit med i ett lopp och då hade någon anmält honom halt, men ingen annan än den personen hade sett det, men dom tog honom till en veterinär och kollade upp det ändå, men han var haltfri..

Vet inte vilken sajt detta passar bäst in på, så jag lägger in denna text på en annan också, så klaga inte om du skulle se båda, det är ju olika folk på sajterna liksom.

[chouwa]
0

Du får nog klargöra vad det är du vill ha hjälp med :-)

[vamir]
0

#1 om jag tagit mig vatten över huvudet, bland annat :) och vad ni kan tro om hans kota…

SamanthaJones
0

Personligen så skulle jag aldrig lägga tid på en häst som är/har en skada då man inte kan veta utgången. Ska du lägga ner tid på denna hästen och vill ha mer än att lunka runt i skogen så tycker jag  du ska ta kontakt med en veterinär som får bedömma läget.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

cina65
0

Beror ju mycket på vad du vill ha ut av denna hästen, om du vill träna och komma någon vart är det nog ingen ide att fortsätta.

Men du skrev att du ville ge han en andra chans, vad menade du med det då? Att ta hem hästen och låta han gå och ha det bra och ev promenadrida han ibland eller hur tänkte du då?

Det är ett problem det där med benskador som kommer och går, annars tycker jag det verkar vara en mysig kille du hittat och 8 år är ju ingen ålder så han kan lära sej mycket och framför allt när du sa att han var lättlärd så ridhuset kommer du säkert fixa med tiden.

Har ägarna röntgat han? Vad skulle du ge för han vid köp? Har du vetrinärbesiktigat honom?

Lycka till. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

[vamir]
0

#4 Hade tänkt små klubbtävlingar i western bara, om det skulle funka. Menade en ny chans, till att göra det han tycker är kul; Visa upp sig ;) Han älskar det !

Vi är bekanta till ägarna, så vi får överta honom, iget köp alltså. När man hör att man "får en häst gratis", så tänker man ju att något är fel, men det är bara så att dom vill att han ska hamna hos en mkt bra hem, som som sagt ger honom en ny chans. Ägarna hade tyvärr ingen stallplats kvar, plus att dom tyckte vi passade bra ihop. Ska bara kolla upp det med benen, plus att jag ska ha honom veterinärbesiktad innan jag tar hem honom! Det spelar liksom ingen roll att han är gratis eller inte när det gäller sådant..

cina65
0

#5 Nej det har ingen betydelse alls men det känns dock värre om man betalar ett antal tusen och sen får reda på att det finns skador på hästen.

Bra att du känner ägarna och att du får kollat upp detta innan då såna problem kan bli ett problem i framtiden samtidigt som det kanske bara är något tillfälligt problem.

Avvakta besked från vetrinär och bestäm dej sen.

Önskar dej verkligen lycka till och håller tummarna att allt går bra.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Lorita
0

Mycket av det du utsatt honom för är första gången, klart att hästen reagerar.

har han haft bensnören har han varit i ridhus? Sen hoppas jag du tar ur bommulen ur öronen och börjar miljöträna honom istället, ta det lugnt och vänj honom vid livets alla ljud och du tappar ju rust kontakten med hon vilket kan göra hästen mer spänd. ta inga genvägar, bygg grunden ordentligt istället.

Ge honom tid och tålamod och jag tycker det är bra om du kolla honom ordentligt innan övertag annars kan det bli en dyr historia och du kanske pressar honom mer än vad han klarar.

Gör du en grundlig undersökning på honom och han är frisk, då kan du med gott samvete också kräva lite mer av honom, du sitter inte och tänker att han kanske har ont.

Sen är det inte alls ovanligt att varmblodstravare är gratis, dom blir ju över från travet och är en stor utmaning att få fason på.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning