Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 1939 ggr
Lorita
0

Nosgrimma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Musse var min första riktiga hästkärlek, här en bild ett par dagar innan han dog i en olycka Rynkar på näsan

Om man ser på bilden så har han ingen nosgrimma trots att han var en ridskolehäst, så hade som ingen nosgrimma på honom. Jag funderar lite på om vet är det som är orsaken till att jag alltid undvikit nosgrimma på mina hästar även innan jag började rida westen inspirerat

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

SamanthaJones
0

det är nog mkt möjligt att det kan vara så. Att det är något som ligger i bakhuvudet att din älskade musse gick bra utan så kan alla gå bra utan..

+ att nosgrimma bara rent bull-shit som förstör så mycket mer än vad det ger. (min åsikt)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Glamgirl
0

Jag rider också utan nosgrimma men tror absolut att det kan vara nödvändigt i vissa situationer och på vissa hästar!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

CelsiusT
0

Jag gillar inte heller nosgrimma. Tycker varken det är estetiskt snyggt eller "etiskt" snyggt.

Men man ser ofta på gamla bilder av cowboys att deras hästar har massa remmar på tränset och allt som oftast nosgrimma (dock inte alltid).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Salish
0

Tycker bara att det är onödigt. Hästen måste få kunna säga till om den tycker att ryttaren tar för hårt, men många ryttare verkar ju inte fatta varför hästen gapar. Tycker inte heller att det är snyggt.

Linnea
0

Rider båda mina hästar utan nosgrimma. Som #3 sa, det är både estetiskt och etiskt snyggare utan.

Skynda långsamt så går det fortare.

Dior
0

Håller med er andra. Tycker inte det är vidare snyggt, och rider själv utan.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Julia-Sirocco
0

håller med som er andra. Tycker heller inte det är så snyggt med en massa remmar överallt.

Dussutom tycker jag att det är väldit onödigt.

lillNasse
0

hur kan man tycka det är snyggt? och vad är meningen med det hela? göra så att hästen inte öppnar munne? pff, snälla ser inge nödvändigt i det hela, ser bara otrevligt ut

Julia-Sirocco
0

#8 jag tror att nosgrimma är till för att inte hästen ska bli så stark, men jag vet inte… kan ju ha fel också. Jag använder aldrig iallafall.

lillNasse
0

men om den används för att hästen är förstark bevisar man ju bara att man itne har kontroll över hästen på ett vettigt sätt :S jag rider hällst i grimma, eller annat bettlöst :)

Birke
0

Jag tycker absolut att nosgrimma kan va snyggt, men det är onödigt.

CelsiusT
0

#10 Fast det finns många bettlösa varianter som är väldigt skarpa (många bettlösa varianter är skarpare än vissa bett) också, så bara för att man rider på bettlöst visar inte det att man har bra kontrol på sin häst.

lillNasse
0

men kom inte på vad ena hette, men rider antingen med grimma, sidepull eller BOSAL (och det var det jag inte kom på)

CelsiusT
0

#13 Bosal är otroligt skarpt bettsling. Det visar verkligen inte på kontroll på automatik (visst kan det göra det om man ser personen rida, men det är en skarpt bettsling). Bosal är att jämnställa med stångbett kan man säga.

Cowboy
0

Nosgrimma hör väl inte ihop med westernridning. Inte heller används det normalt vid arbetskörning eller tävling i brukskörning men i andra körtävlingar är den obligatorisk.

lillNasse
0

är bosal skarpt? vad är det som gör det skarpt vill jag veta?

Birke
0

#16 Hävstångs effekt.

lillNasse
0

hävstångs effekt?

Birke
0

#17 Ja, men ska tillägga att det är vad jag har fått höra av en westernryttare här i närheten.

CelsiusT
0

#16 Det består av råhudskärna där man flätat råhud och/eller läder runt = väldigt hårt och ganska tungt. Man har satt två knutar på var sida som ger tryck vid tygeltag. Man har mitt under (vilket sitter väldigt långt ner och därmed ger en form av hävståg eller vad man ska kalla det, man blir iaf väldigt mkt starkare i handne än man känner) har man satt en stor knut som gör att det hela tiden tynger ner lite (ger ganska konstant tryck över nosryggen). Så ja detta är en skarp bettsling då handen blir starkare än vad man upplever att man tar.

I princip samma variant av bettsling men något mildare är igentligen repgrimman, fast en del av funktionen förvinner (vilket jag ser som en fördel, det blir ju mildare av det).

lillNasse
0

jag tänker inte säga så mycket mer, då jag tycker att det är betydligt mycke trevligare än massa skit man sätter på hästen för att hålla hästens huvud nerböjt, så den inte ska slänga med huvudet, för att den inte ska kunna öppna munnen osv osv, så om bosal är "skarpt" nej inte om man ska gämföra, om man har "rätt kontroll" är det inte skarpt, samma gäller stångbätt, om man har rätt "kontroll" är det ingen skada eller "börda" för hästen.

Birke
0

#21 Men skarp har ju inte med om man kan hantera det eller inte, det hör vell med att göra hur stor din kraft känns hos hästen?

CelsiusT
0

#21 Ja om man jämför Bosal med inspänningstyglar av olika slag eller andra hjälpmedel (ex nosgrimman) för att få hästen att inte protestera så tycker jag också att det KAN vara trevligare (men behöver absolut inte vara det! Beror på vem som använder det och hur och hästens utbildningsnivå, men det ser trevligare ut ofta).

Men det har INGET att göra med hurivida det är skarpt eller inte. Skarpheten sitter i hur stark din hand blir. Om du har en bosal på din häst så blir det en större inverkan på hästen om du tar i tygeln, låt säga, 1 cm, än om du tar lika mycket i tygeln på ett tränsbett (med eller utan nosgrimma). Nosgrimman i sig gör inte att du blir starkare i din hand (alltså det blir inte mer inverkan av ditt tygeltag än utan nosgrimma), men en Bosal ger större inverkan på hästen än ex sidepull (eller tränsbett osv) med samma tygeltag. En bosal är att jämföra med ett stångbett, och det är det många (alla hoppas jag) som håller med om att man blir stark av (med det inte sagt att man har dålig koll på hästen eller att man är mer elak mot hästen om man använder stång än om man använder ex nosgrimman - allt beror på HUR man använder det).

SHV-Pysen
0

Jag är inte kunnig inom området men på unghästar har jag fått höra att det är bra att ha typ remont nosgrimma elr nått för att de inte ska få ovanan att öppna munnen?

Jag har ingen direkt egen häst, så det där med nosgrimma är inget jag bestämmer, men ibland så låter ägaren hästarna gå utan nosgrimma, ibland inte.

När jag red på ridskola förut så red jag en gång en jättelat häst, men jag glömde spänna nosgrimman. vips var hästen jättepigg och hade en jättefin framåtbjudning. allt gick kanon, så kom ridläraren efter typ mer än halva lektionen och drog åt den när hon sett det, och hästen blev med ens slö och trög och släpade fötterna efter sig.

Salish
0

#24 Dum ridlärare som inte märker att hästen var piggare utan.

Linnea
0

#24 Remonten är bra på unghästar för att de ska vänja sig vid bettet utan att gapa hela tiden men det som jag tycker är det bästa med den är att den förhindrar att bettet glider igenom munnen vilket är lätt på de hästar som inte är vana vid att ha bett. De flesta byter sen ut den mot en annan nosgrimma men jag föredrar att ta av den helt. Har man vant den vid bettet så behöver man väl knappast en nosgrimma sen?

Skynda långsamt så går det fortare.