Westernridning iFokus

Westernridning

Etiketthästhälsa
Läst 2306 ggr
Dior
0

Bakterier-termobar/kranvatten?

En termobar med varmvatten sägs ju inte innehålla några skadliga bakterier. Men det gör istället kranvattnet. Då undrar jag hur termobaren bli av med varmvattnets bakterier???

Nån som vet, eller har en teori?

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Lorita
0

det är ljummet vatten som bakteier bildas så det är klart att termobaren också har bakterier i vattnet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Dior
0

#1 Just min tanke. Men när det skall vara så negativt att ge hästar ljummet vatten från kranen, så undrar jag hur (samma personer som tycker kranvatten är fel) anser att termobar är helt okej.

/Therese.

StuteriSolo
0

Termobaren kommer väl aldrig upp till de 55 grader varmt som är det idealiska för dumma bakterier.

Våra hästar har eluppvärmd vattenkopp, så vattnet där blir ju också varmt när det står i vattenkoppen, men det verkar ju fungera utan att någon blir sjuk eller algtillväxt.

Dior
0

#3 55 grader är ju ändå en hel del mer än man tänker servera levande djur. Men jag har diskuterat med några som totalt idiotförklarade mig när jag sa att jag inte tycker om att servera mina ponnyer på lösdriften med iskallt vatten, när det är halv storm ute och -10, regn, snö eller annat elende.

Hade hellre satt kranen på lite ljummet vatten.

Men det måste alltså vara helt okej? I mina ögon t.om bättre, men det är, som sagt det där med bakterierna som oroat mig.

/Therese.

CelsiusT
0

Ingen aning om hur det här fungerar. Men låter ju konstigt att det skulle vara sån skillnad.

Vi ger alltid jummet vatten för att det tar längre tid för det att frysa, så slipper vi fylla på/byta vatten/bryta is lika ofta…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dior
0

#5 Ja, det har verkligen varit ett helsike med isen de senaste dagarna. Får byta och fylla på morgon och kväll nu i badkaret till de 10 shetland med 5 föl i lösdriften pga isen. Varje morgon så är det bara en stor, tjock isklump kvar. Inte kul alls.

/Therese.

Dior
0

Idag har jag i alla fall serverat mina hästar ljummet kranvatten, och de drack mer än dubbelt så mycket än vanligt, så det kommer jag att fortsätta med.Glad

/Therese.

CelsiusT
0

#7 Jag jag kör också på ljummet kranvatten och mina verkar inte tycka att det är någon skillna dpå när dom får kallvatten

[vamir]
0

Hm, har inte läst hela tråden, men jag tror att det är något i varmvattenledningarna för kranvattnet, om jag inte minns fel. För när kallt kranvatten kokas upp blir det ju okej…

Nä, jag vet inte exakt, kan vara något jag missförstår :)

StuteriSolo
0

om man tar varmvatten direkt ur kranen och har kopparledningar fäller det ut koppar i vattnet, och det är därför man inte ska använda det till dryck eller matlagning, utan värma vattnet istället.

Koppar är ju något man inte behöver så värst mycket av, så kopparförgiftning kan bli följden.(Vanligt hos en del fårraser)

Hästar har jag inte koll på hur mycket koppar de behöver per dag, men de är ju större än människor så där är det förmodligen ingen större fara med varmvatten direkt ur kranen om de inte får ett kopparberikat kraftfoder.

[vamir]
0

Så var det jah ! ;)

CelsiusT
0

#10 Jag har gett koppartillskott till min häst då hon hade brist på det. Kopparbrist är VÄLDIGT vanligt på häst har jag fått lära mig. Många av dom sjukdommar, försämringar osv beror på brist på koppar. Brist på koppar gör att hästarna bli mer känsliga och mottagliga för sjukdommar. Min häst fick ringorm, men ingen annan häst i stallet fick det, det visade sig bero på att hon hade kopparbrist.