Tyglar
Hej!
Jag har aldrig ridit western men jag tycker det verkar intressant, först och främst kanske man bör veta hur man håller tyglarna.. Jag vet inte om jag håller rätt men
jag tror man håller som vanligt typ, fast med en hand?
bifogra gärna bild :)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se

Det är ju helt avgörande om du rider med stång eller inte, har du inte stång så rider du som "vanligt", med stång så rider du med en hand men då har både du och hästen kommit längre och din tränare kan visa dig hur du ska hålla.
#1: Men man kan ju rida med en hand hur som helst, asså även om man inte har stångbett ,:)
Tack för svaret:)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#2 Pekfingret ska vara emellan tyglarna :)
Glömde även säga att tyglarna ska ligga på samma sida om hästen (inte på samma sida om hästens hals,då skulle det nog bli lite kul men ;)). Om du rider med höger hand så ska tyglarna ligga på höger sida om hästen, dvs efter att dom förslutits i handen.
Hoppas du förstår vad jag menar, är lite kvällstrött nu, känner att min förklaring absolut inte är den bästa ;)
#4: heh, man kan säga att jag är lite trögfattad x'd
Du har ingen bild du kan lägga in här? 
btw; rider du western elr ? :D
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#5 Tyvärr har jag ingen bild… Letade igenom hela min dator efter en bild där det syns vad jag menar, men hittade ingen sån. Sökte även på google utan resultat. Ja, jag rider western och har gjort det i några år :) har även utbildat en quartervalack :)
#6: Okeej' om du har lust kanske du kan ta ett kort när du
rider och kanske en lite närmare bild på hur du håller dina tyglar ;)
Va roligt:) ,tävlar du på honom elr?
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#7 Javisst kan jag nog fixa någon bild ! ;) Ska rida i morgon, så om jag lyckas komma ihåg det så fixar jag det (gäller dock även att hitta mobilkabeln).
Quartern var inte min, utan jag hjälpte bara till med utbildningen av honom, och nu ska han säljas, så jag tävlar honom inte längre, men har gjort :) (bl a med enhandsfattning ;)). Han tävlades mest i reining, men även westernriding och horsemanship.
Så just nu har jag bara två hästar, ett gotlandsruss, min fd. tävlingsponny inom western, blev mycket framgångsrik inom det faktiskt :) Synd bara att ponnyåren är över för mig nu, saknar dem mycket :) Men hon körs nu, och rids av min yngre bror. Jag har även ett 8årigt varmblod som jag ska skola om till westernridning :) Det är verkligen jättekul, för han är lättlärd :)
#8: Tack i förskott (a'
Va roligt, du verkar kunna en hel del om western :)
Om jag klurar över nånting inom ridningen vet jag nog vem jag ska
fråga :d hah.
Lycka till med Varmblodet
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#9 Haha, nja så värst mycket kan jag kanske inte :P men det jag kan kan jag ! ;) Dom flesta grunder osv är jag rätt haj på, men sen när det blir avancerat så brukar jag ta hjälp av min tränare :)
#3 Men behöver inte alls hålla ett pekfinger imellan. Enligt reglerna får man ha MAX 2 fingrar mellan tyglarna. Alltså kan man lika gärna rida utan något finger imellan. Men många har 1-2 fingrar imellan (pek- och/eller långfinger).
Man brukar ha delade tyglar i westernridningen och då låter man ändarna ligga brevid varandra istället för mot varandra (så det blir som ett v istället för runt). Sedan håller man bara om tyglarna, hur som helst. Det finns inga bestämmelser om det.
Tygeln kan gå igenom handen underifrån och gå upp eller uppeifrån och gå ner.
#2 Normalt så utbildar man en häst på två händer och vanligt tränsbett. Då håller man precis som i all annan ridning, bara att man har delade tyglar oftast och då lägger man dom i kors och håller om båda, men samma fattning som vid vanlig ridning. Har man stång så rider man (nästan) alltid på 1 hand och inför att kunna rida på en hand på stång så börjar man ju såklart att öva på det med tränsbettet.
När jag rider på en hand med tränsbettet, då låter jag ofta tyglarna hänga i kors över manken på häten (som om jag skulle rida med två händer), men så håller jag bara om tyglarna med hela handen (så att det finns vid tummen: en ende till bettet och en lös ende, och vid lillfingret: en ende till bettet och en lös ende).
Prova dig fram och känna hur du vill hålla, vad som känns bäst för dig helt enkelt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#11: Tack för ditt svar :)
Kom på att min syster rider ju western och hon har gjort det i typ minst 10år xD' Så kan nog lära mig mycket av henne :)
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#11 Jag sa den vanligaste, pågrund av att den är just vanligast. Iallafall i norrland, sen vet ju inte jag var du bor.
#13 Du ska att pekfingret ska vara mellan tyglarna (#3). Men det gör inget, ville bara förtydliga att det inte är ett måste utan att regelboken säger max 2 fingrar mellan på dom flesta klasserna, dock inte alla.
Medarbetare på westernridning.ifokus