Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 1912 ggr
Dior
2009-12-11 09:38
0

Äldre hingst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur skall jag få bort Gowlaz hingsbeteende?

Gowlaz är en häst som älskar att arbeta. Är samarbetsvillig, och lyhörd, tills det dyker upp andra hästar. Mindre ponnyer är inget intressant, men de större. Då tappar han lätt koncentrationen och skall visa hästarna hur vacker han är, med allt vad det innebär för en hingst.

Han gör fortfarande det man ber om, och blir inte svår att hålla för fem öre, men den där halsen ska han dra ihop, och han blir fladdrig i steget. Det där 100% koncentrationen, som man oftast har med honom är som borta.

Sen kan han blåsa upp sig och dansa för det mesta som är vitt. Då menar jag inte bara skimmlar, utan vita bilar, rundbalar mm. Jag menar, han är snart 20 år, och borde väl ha insett vad en bil och en rundbal är för något?

Hur i hela friden får man honom till att sluta med detta? Från tiden på showerna så var ju hans tränare överlycklig för att han dansade runt när han skulle visas, så han har i många många år fått beröm för det. I ridningen blir det ju istället ett problem, när han samtidigt tappar koncentrationen.

Så jag vill gärna ha lite tips och råd ang. det. Jag har förstås tagit fram honom till dessa döda saker (bilar odyl.) för att visa honom att det inte är något att stroppa för. Men nästa gång vi går förbi den vita bilen är det samma sak igen.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Lorita
2009-12-11 09:59
0

Att han är hingst har inte med aken att göra.

Han har tagit sin plats och funktion i en flock som vaktare den häst som ska upptäcka faran först och varna för flykt. Du måste då inte en attetyd att detta är inte farligt och har ska vi absolut inte fly. Det gör du genom att strunta i vad han säger, när ni närmar er ett faligt "ufo ägg" tex, rid fram som vanilgit vill han titta så ställ hans huvud i från "ufo ägget" du säger där med att du titta inte på detta det har jag redan sett och det är inte farligt.

Rid inte fram och låt honom nosa utan rid bara förbi som om det inte är något farligt och kan du inte rida förbi led förbi honom, du går då före och visar vägen. Detta är faktiskt inte farlig jag kan ju gå förbi följ mig och lita på att jag kan se faran.

Han kommer bli tryggare om han slipper vara spejaren när ni rider och om han tror att du kommer se lejonet före honom. Då kommer han kunna slappna av och lita på dig. Nycklen är att ställa hästen från "faran" och säga till honom tidigt att sluta titta, då visar du att du ser men bedömer det som ofarligt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Dior
2009-12-11 12:26
0

#1 Problemet är att han inte är rädd, utan VILL fram till de vita sakerna, som om han hoppas på att det är ett skimmelfärgat sto! Ja, han är lite knas, gubben, och föredrar även skimmelston framför färgade, har vi märkt.

Så han är absolut inte rädd, men har ett väldigt stort intresse av att alltid visa hästar (och annat) att han är störst, bäst och, framförallt vackrast. Och det är just detta steppande och krumeluttande som jag vill ha hjälp med att få bort, få honom att slappna av och inte alltid tänka så mycket på varför han blev just hingst…

Efterssom han har hunnit bli några år, och fått beröm för sitt steppande, så funderar jag på om det verkligen går att få bort det, eller om jag bara skall acceptera att det är en del av hans "manliga personlighet".

/Therese.

Lorita
2009-12-11 12:30
0

#2 nej, han är inte rädd han är en spejare som har tagit på sig att markera allt som kan vara "farligt" och då får markera att du ser bra utan hans hjälp.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[chouwa]
2009-12-25 13:42
0

Det vi skall tänka på är att det alltid är flera faktotrer som spelar in på ett djurs beteende och att det är svårt att kunna säga varför en häst gör som den gör när man inte sett beteendet själv :-)

CelsiusT
2009-12-25 20:10
0

#2 Om han har fått mycket beröm när han visar sitt ståtliga jag är det ganska självklart att det uppstår mer och mer (förstod det som att han fått mycket uppmärksamhet för det hos tidigare ägare? -eller dig?). Jag kan inte säga om det går att få bort eller inte, det skiljer så från individ till individ. Men en sak du kan börja med är just att berömma det du vill ha istället, och kanske till och med bara ignorera det "hingstiga" beteendet (åtminstone tills du hittat din väg att gå). Om man börjar bråka med honom när kan "hingstar sig" så kan man råka hamna i en ond cirkel - all uppmärksamhet är bättre än ingen uppmärksamhet - så beteendet kan bli belönat för honom trots att du bråkar emot.

Hoppas du hittar ett tillvägagångsätt som fungerar för er, lycka till!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Dior
2009-12-25 20:34
0

#5 Nä, han har aldrig fått beröm av mig när han gör så. Inte av tidigare ägare (uppfödaren) heller, utan hans tränare.

Jag har hittills alltid ignorerat det, tills det går till överdrift och har skall fram till det han skall visa upp sig för. Då lugnar han sig, får beröm (direkt) och sen är det bra. Men han gör om det nästa gång igen.

Ytterligare ett problem, eller irritationsmoment/ något onödigt tidskrävande eller hur man skall uttrycka det, är att så fort han går/uppför sig som jag vill, och jag berömmer honom för det, så slutar han. Precis som om han tror att han varit duktig nu, och inte behöver vara det mer. Och sen känner han att jag blir missnöjd, och verkar tycka "men hur tusan skall du ha det, människa!" Så får jag börja om på nytt.

Nästa gång jag berömmer så blir han överdriven. Ex. när han går fint i form, så låter jag honom få reda på att "nu är han duktig, nu är det rätt" så böjer han ännu mer på halsen, trampar så mycket under sig att han snubblar på sig själv, och allt blir pannkaka.

Trots att jag vet hur glad han blir över beröm och tycker om när man pratar med honom så har jag arbetat honom många gånger under tystnad. När han gör rätt, har jag bara med mitt kroppspråk visat att "nu är jag nöjd", och då har han stannat i formen/koncentrationen och inte övergått till nåt annat. Men jag ser på honom att han tycker inte det är lika kul. Han ser inte lika glad ut. Han älskar beröm, älskar att arbeta och göra rätt. Men han blir så…mallig, eller bara stolt över sig själv när han gör rätt, att allt blir fel.

Visst har jag kunnat skratta åt honom tidigare, då jag tycker det är lite charmigt. Men idag vill jag lite mer än att bara hålla honom i form. Jag skulle så gärna vilja ha ut honom på någon liten tävling innan han skall pensioneras från det. Men en dansande arabhingst på en ex. trail-tävling kommer ju inte vidare långt…:/

/Therese.

Dior
2009-12-25 20:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blev det mer än bara "hingst-beteendet" förstås, men han han har många saker som han är speciell medFlört

/Therese.

CelsiusT
2009-12-26 17:12
0

#6 Om hästen gör "fel" (oönskat beteende) och man sedan berömmer direkt hästen gör rätt (onskat beteende)  igen så blir det en kjedja och han kopplar samman beröm med det dåliga beteendet. Det kan dels bli så att det dåliga beteendet blir belönat så att han vet att om han: 1 gör det dåliga beteendet och sedan 2 gör det bra beteendet, och gör detta efter varandra DÅ får man beröm (speciellt befäst blir det om man BARA får beröm när det bra beteendet kommer efter det dåliga). Berömmet måste komma när hästen gjort något bra och bara när hästen gjort något bra. Gör hästen något dåligt först så vill jag helst att man ber hästen gör något annat och då bara lugnt fortsätter, men när hästen nästa gång går korrekt då berömmer man.

Jag har haft både hundar och hästar som reagerat som din häst när dom får beröm, men det handlar om att dom inte vet hur dom ska hantera det. Det är samma med dig, får man inte beröm så ofta så vet man inte hur man ska bete sig när man väl får berömmet.

Jag försöker börja med enkla saker och se till att kunna ge beröm två gånger direkt efter varandra, då hinner man även berömma att hästen fortsatte vara duktig efter första berömmet och det blir en positiv kjedja. Ju mer beröm desto lättare lär dom sig hur dom ska hantera det, och bli inte arg när hästen gör fel efter ett beröm. Jag brukar försöka se det som att när jag har gett beröm då är det frivilligt för hästen att fortsätta jobba eller ej (i början, sen får dom lära sig att man måste jobba endå). Fortsätter dock hästen endå så får den extra beröm, gör det något annat/fel så avbryter jag (tar bort möjligheten för hästen att få ytterligare beröm - extremt effektivt på hästar).

Medarbetare på westernridning.ifokus