Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 2771 ggr
Dior
0

OT. Fobier

Har ni någon fobi? eller något ni tvekar över att utsätta er för?

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Dior
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv har jag blivit extremt nojig för mycket. Mörker (vart har mitt mörkeseende tagit vägen?) Älgar (blivit skrämd för många gånger när jag gått och röjt) hala vägbanor, åtminstone när barnen är med i bilen. Bryggor och broar, och inte minst höjder.

Har alltid haft problem med riktigt höga höjder, men nu kan jag knappt stå på en liten pall. Ännu mindre sitta på hästar över 150, innan jag kan få lite svimattack. Travaren, sset börjar få mig komma över den tröskeln nu, men i början var det inte roligt.

/Therese.

Lorita
0

Jag har en bortarbetad sprutfobi och det var en riktig fobi jag kunde utsättamig för riktig fara för att komma undan och mådde dåligt flera dagar efteråt. Nu har jag fått riktig hjälp och tycker bara det är lite obehagligt som dom flesta tycker att det är.

Jag gillar inte höga höjder heller men det är inte riktigt en fobi utan bara det att jag tycker det är jobbigt att klättra upp på tak och stegar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[chouwa]
0

Jag har turligt nog för mig inte så många Sådana fobier.
Jag är (tror jag) ganska orädd av mig. Hoppar bungyjump, fallskärm, klättrar i kolsvarta trånga grottor, sitter på höga bockande hästar osv. Tycker inte att sprutor är jobbiga över huvudtaget. Så ni kan tänka mig hur löjlig jag känner mig när jag medger att min Extremt stora fobi..är för Getingar Skäms

Dior
0

#3 *skratt* Hade i kylan glömt alla flygfän, men ja, getingar och blinningar kan jag också få panik över. Jisses, måste vara döhäftigt att hoppa fallskärm och bungyjump. Hade jag också velat prova på, men hade säkert dött halvvägs.

Jobbar, så klart på att få bort alla mina fobier, då jag inte alltid haft dem, och tycker att det både är jobbigt och irriterande. Självklart är det större hästar jag inriktar mig på förstFlört

/Therese.

Glamgirl
0

Jag tycker att det är jobbigt med både mörker och höjder och är dessutom väldigt äcklad av spindlar!

Vad modig du är chouwa som vågar göra en massa!
Önskar att jag också var så modig ;)

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

CelsiusT
0

Jag har haft sprut-fobi. Jag mådde illa när man pratade om sprutor (även om det inte handlade om att jag skulle ta någon), började skälva och kunde till och med kräkas när man pratade om att jag skulle ta spruta. Grät alltid så fort man pratade om sprutor (alltid om man pratade om att jag skulle ta, men ibland även om man bara pratade om det). När ma nväl hade fått med mig till läkaren så skakade hela jag och grät och det slutade alltid med att jag svimmade innan dom hann sätta mig i provtagningsstolen. Så en gång vart jag riktgit sjuk och skulle behöva åka ambulans till akuten, då måste dom sätta en kanyl (eftersom man inte kan sätt ain sprutor i kroppen när man åker bil och det kan hända att dom måste ge ngt under färd). Det gick inte att sätta kanyl på mig, men när ambulanspersonalen kom fick dom tillslut satt en kanyl.

Under den sjukhusvisstelsen blev jag stucken flera gånger per dygn för olika typer av prover (bla i ryggmärgen). Efter det är jag bara rädd för sprutor och har inte fobisk rädsla utan tycker bara det är obehagligt.

Jag har problem med svindel, alltså när jag befinner mig mer än 1 m ovanför marken blir jag orörlig, darrar och börar gråta, jag kan själv inte ta mig ur situationen utan måte ha hjälp (kroppen slutar fungera). Men jag har ingen fobi inför att utsätta mig för höjder, men som sagt lider av svindel.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Salish
0

Telefoner, högt i tak och inte minst spindlar

[chouwa]
0

#7: Telefoner? Vore kul om du kunde beskriva detta.

Lorita
0

#8 det är vanligt att tycka det är obehagligt att prata i telefon och mycket handikappade

Salish
0

Vadå mycket handikappade? :P

Lorita
0

Många arbeten bygger på just telefonen, då funkar inte SMS Flört det finns dom som inte pratar i telefon överhuvudtaget, kan inte ringa en myndighet mm det är handikappande om man har det som en riktig fobi.

Glamgirl
0

Vad är det som gör fobin för telefoner?
Finns det en tro att det skall hända något t.ex. strålning, vid åska osv eller är det "bara" ett obehag?

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Lorita
0

#12 ofta samtalet att inte se den som svarar och den man pratar med om det är en riktig social-fobi.

Dior
0

Har själv haft lite av "telefon-fobi". Har blivit bättre, men hade svårt att ringa upp folk och få sagt det som jag planerat att få sagt. Kändes ungefär likadant som "scenskräck" (har det också, och kommer aldrig mer utsätta mig för det)

Men, som sagt, telefoner kan vara jobbiga, och tror att Salish menar just "att tala i telefon", speciellt med okända.

#10 Rätta mig gärna om det är fel.

/Therese.

Birke
0
#14 Jag tycker också det är välldigt obehagligt :$
Vilda-Matilda
0

Jag verkligen avskyr att prata i telefon med folk jag inte känner även att ringa till kompisar är jobbigt de första gångerna för mig, även om jag har träffat dem innan jag måste ringa dem.

Jag har väldigt svårt att ringa och söka jobb t.ex jag sätter mig heldre i bilen och träffar personen jag vill prata med. För min del är det lättare.

Dior
0

En till sak som jag har lite överdriven respekt för är ström. El-ledningar o dyl. Tycker det är jätteotäckt att få en stöt av ex. elstaket, trots att jag vet att det igentligen bara kittlas. Efteråt kan jag känna mig riktigt löljlig och skratta åt mig själv, men likt förbannat lika nojig igen =)

/Therese.

Lorita
0

#17 vem är inte nojig för el, jag brukar alltid stänga av elen när jag är i stallet, det vet Ametist så han står och retar mig genom att dra och släppa i grinden (resårgrind)

I bland så slår jag på den när han gör så och en gång när jag gjort det så, missade jag att stänga av när jag skulle gå ut i hagen. Jag klev över tåden och fick en "Kyss" mitt mellan benen, jag trodde jag skull dö, det kändes oredenligt, nu dubbel kollar jag alltid.

CelsiusT
0

#18 Jag ha ringen direkt rädsla för el-staket och liknande. Kan med lätthet ta i tråden och få stötar utan att direkt bry mig. Men av någon konstig anledning är det alltid värst med första stöten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

lillsandra
0

jag avskyr sprutor, vilket många tycker e lite skumt då jag har en heldel tatueringar gjorda på vanligt vis och på gammalt traditionellt vis. sen har jag 3 helt sjuka fobier och de har jag haft hela livet. men de e nog lite skumma: peruker, masker inkl dockor (har aldrig lekt me dockor i hela mitt liv förutom my little pony och barbie hästarna) och gamla kläder. går jag förbi uff eller skulle få för mig att gå på livrustkammaren så får jag kräks känslor. som tur är så e jag inte så känslig mot kryp.

Salish
0

Dockor är skitäskiga! Och Clowner. Såg ett avsnitt av Playa del Sol då dom hade hittat en buktalardocka, den var skitläskig! xD

lillsandra
0

#21, vad skönt att det e fler som inte gillar dockor.