Hatt
Vilken ålder är det som gäller för att få tävla med hatt?
Har för mig att det är f.o.m det år man fyller 16, eller var det 17? :P

Upp till 15 måste man rida med hjälm.
i regelboken för 08 så står det att det är f.o.m det år man fyller 17, men de kanske har ändrat?
#1 Alltså, f.o.m 16 ?
#2 Ingen aning, ska försöka beställa ny regelbok, min är borta :P

"167 Ungdomar skall t o m det år de fyller 16 år bära hjälm vid ridning inom tävlingsområdet.
Huvudbonad (för seniorryttare) eller hjälm är obligatoriskt på framridsningsbanan. Hatt eller hjälm är obligatoriskt på tävlingsbana."
Så står det i min regelbok för 2009-2010
#4 Då kör vi på det ! ;)
Är dålig på det här med F.O.M och T.O.M, men det du skrev, då menas väl det att till det år och med det året, ska bära hjälm, så när året man fyller 17 börjar, då får man rida med hatt?

Jag är också dålig på det där, men enligt pappa så är det året man fyller 17 som man får börja, ja ^^

Står det verkligen huvudbonad? Det måste betyda att keps är tillåtet för vuxna. Jag har alltid fått reda på att det måste vara hatt om det inte är hjälm. Utomhus i blåsigt väder är hatt inte bra. Då rider jag hellre i hjälm och behöver inte vara rädd att tappa hatten. Svårt att koncentrera sig på ridningen om hatten tar mesta intresset.
#7 Även fast jag själv inte tävlar med hatt så har jag lärt mig en massa ;) Man ska spraya fast hatten med hårspray så lossnar den nästan inte alls, om man sprayar på rätt sätt alltså, runt kanten. Då blir blåstarna som en snabb galopp, vilket reiningryttarna rider, några få tappar ju hatten :)
Huvudbonad gäller på framridningen, så där får man rida med keps ja. Men på tävlingsbanan är det hatt eller hjälm, har tagit upp det med en domare :)

#7 Huvudbonad gäller bara på FRAMRIDNINGEN. På tävlingsbanan, alltså när du utför ditt program, ska du ha hatt. Som det står; "Hatt eller hjälm är obligatoriskt på tävlingsbana." :)
Visst, om det blåser och stormar är det svårt att få den och sitta, men annars, enligt vad jag har lärt mig, ska man ha en hatt som passar ens huvud så pass bra att den sitter även fast man galopperar ^^
Har man en väl passande hatt så sitter den bra på även vid galopp och blåst =) Annars kan man ha ett hak-snöre så man inte tappar den. Hårspray fungerar också.
Medarbetare på westernridning.ifokus