Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: tävling
Läst 1865 ggr
[vamir]
0

Ridtravare och örontussar

Hej, hur är det egentligen med om man får tävla en ridtravare (häst överhuvudtaget) med örontussar? Dvs bomull i öronen, om hästen är van att ha det så?

Hittar inget i regelboken, förrutom att man inte får påverka hästen, men vart går den gränsen?

Tacksam för svar :)

Dior
0

#0 Ja, det var en intressant fråga. Våran ridtravare behöver ju också (oftast) tussar. Inte för att vi har större planer på att själva ta ut honom på tävling, men det har däremot en vän till oss.

Väntar med spänning på svarSkrattande

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

[vamir]
0

#1 Hehe okej :P Jag tänkte ge mig ut på lite klubbtävlingar osv, så ett svar vore bra… ;) Intressant också :P

CelsiusT
0

Jag har tävlat med bomull i öronen, har aldrig ens fungerat på att det skulle vara något fel. Har till och med stått och fipplat med det inne på tävlingsbanan framför dommaren, men har inte hört något om att man inte får det. Men jag är faktiskt itne helt säker så at tjag kan säga hur det ska bedömmas, men själv har jag tävlat så och itne hört att man ite fåt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[vamir]
0

#3 Man borde ju få ha så, det påverkar ju liksom inte hästen på så vis som dom menar i regelboken (tror jag). Det dämpar ju bara ljudet liksom… Och iofs så är det väl ingen som ska springa och kika i öronen på hästen heller ;)

CelsiusT
0

#4 Nee precis.. ser inte riktigt varför man inte skulle få ha det..

[vamir]
0

#5 Det är ju även säkrare att ha örontussar om man har än häst som behöver det, annars blir det ju en säkerhetsrisk liksom…

Cowboy
0

Men med bomull i öronen kan du ju inte tala med hästen. Är det inte bra att ge kommandon med rösten och lugna ner eller mana på hästen.

Jag fick förslag om proppar i öronen när vi skulle rida i globen men jag är glad att jag inte hade nåt sånt.

Min häst tycker också om applåder när vi rider på tävling.

CelsiusT
0

#7 Men om hästen blir livrädd för applåderna så hjälper det inte vad du säger med rösten i det läget. Då är det bättre att rida hästen utan röstkommandon och ha bomull/proppar i öronen så att hästen håller sig lugn.

StuteriSolo
0

En häst som är van att vara dövad kan bli oerhört förskräckt när verkligheten plötsligt infinner sig om den får vara utan tussar,

Bäst är naturligtvis att aldrig vänja hästen vid det, men man får väl helt enkelt vänja hästen och se hur den reagerar i olika situationer, just applåder verkar vara något som en del hästar blir oerhört rädda för, medan andra älskar det.

För omskolade travhästar på tävling borde väl inte tussar vara förbjudet, står det inte i reglementet så är det tillåtet tills någon specificerar sig :D

[vamir]
0

Är det inte bara så att bomullen dämpar ljud? hästen hör ju fortfarande oerhört bra även med bomull i öronen. iaf min häst… :)

CelsiusT
0

#10 Visst är det så.