Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 3728 ggr
Dior
0

Den första

Vilken var din första häst (som du minns namnet på) som du red/skötte om o dyl. och som fick dig att fastna i hästvärlden?

Namn

ras

färg

ålder

mankhöjd

Berätta gärna så mycket mer som möjligt. Och du, bilder är alltid kulGlad

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Dior
0

Min allra första var ett isabellfärgat halvblodsto på 165. Hette…Izabell…

Hon gick på bete i Småland, några mil från High Chapparall, och stod i ett stall i Gbg, resten av året, där en vallak som medverkade i HC´s show också stod.

Stoet måste jag än idag säga var det mest tryggaste jag har suttit på, och var ofta med ägaren på tävlingar för att skritta av, borsta och pyssla med. Somrarna tillbringade jag på gården där hon gick på sommarbete, samt HC som vi ofta besökte.

Tyvär var jag tvungen att flytta ifrån Gbg, men ca 6 år fick jag ihop med henne. Och väldigt många roliga år. Det var stoet jag även galopperade med för första gången, badade, hoppade och mycket mer.

Bild har jag tyvär inte…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Lorita
0

första häst jag red:

Namn Rodesia

ras Svenskt varmblod (då halvblod)

färg Fux

ålder ?

mankhöjd 164cm

År 1975

Ingen bild och hon dog tre veckor efter jag börjat rida i tarmvred och jag fick rida henne tre gånger

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Chunsas
0

Namn

ras

färg

ålder

mankhöjd

Jag började vara i travstallarna som ligger en gata bort och där brukade vi få ta in två hästar, Westigaså och Klacksparken. Klacken var en isabellfärgad nordis, runt 10-12år kan jag tänka mig. På kvällen när hästskötaren som jobbade där skulle stänga, brukade vi få sitta på Klacken och rida ett varv runt hagarna.

Tror det var efter bara ett år som de flyttade härifrån, men jag kommer aldrig glömma den tiden. Det var efter det som jag började på ridskola osv. Blev väldigt annorlunda att gå från fullvuxna varmblod och kallblod till små c- och d-ponnyer ^^

Birke
0

Min första häst var ett skäckigt (svart o vit) shetlands sto på 86cm. Hon hette Emma, och jag hade henne från 4-5 till 11års ålder, då vi fick avliva henne pga diabetes.

Vilda-Matilda
0

Den första jag red på var

Namn: Skarp Petter

Ras: Nordsvensk travare

Färg: Fux

Ålder: Född 1986 om jag inte minns fel. Han togs bort sommaren han fyllde 28.

Mank höjd:?

År 1991 eller 92 jag var tre fyra år.

Det var den hästen som fick mig intresserad av hästar och ridning.

[chouwa]
0

Min första egna sköthäst hette Moa.
Hon var en islandshäst, silverfux tror jag visst att färgen heter.
En Mycket speciell dam som var både svårriden och tjurig. Men som jag älskade den hästen! Hon gav mig verkligen mersmak på hästlivet och jag kommer aldrig någonsin att glömma henne!

Glamgirl
0

Första hästen jag tog hand om var storasysters häst.
Han var ett svenskt halvblod och skäck.
Underbar häst som jag saknar!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Madness
0

Första hästen jag hade samröre med hette Ferrari och var min moster shetlandsponny-föl :) Året var 1987 och jag var 2 år gammal. Försvann jämt och ständig och min mamma kunde alltid hitta mig lekandes i hästhagen med Ferrari =)

Han var liten och söt, rödbrun skäck och bodde nästan hela sitt vuxna liv på en ridskola där han var tills för bara nåt år sen, alla barnens favorit=) Han hade dock råkat ut för något när han kördes så att så fort nån satte en vagn bakom honom så backade han tills det tog stopp :P

Det var min första hästupplevelse=) Efter det har det rullat på med hästar i alla former och typer=)

Arkan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Namn: Hetla
ras: Islandshäst
färg: Rödskäck
ålder: f. 1986
mankhöjd: 142

Det ver min mammas häst, en underbar liten bitch som innerst inne är snäll som ett lamm. Jag var 2 år när hon köptes som 9åring och jag földe med så ofta jag kunde till stallet för att få klappa och borsta lite och kanske följa med på en skrittur framför sadeln. Sedan var det denna häst som jag lärde mig rida på. Det var inget trälande på ridbanan och lära sig grunderna här inte, det var bara rakt ut i skogen och jag har ridit ut själv så länge jag kan minnas. Jag tror jag red ut själv första gången när jag var 5-6 år. I Juni är hon 24 år och såldes för några månader sedan till en bekant då min mamma gick bort och hon mår som fisken i vattnet med sina nya hästkompisar, hon har alltid varit lite utanför men nu är hon med i flocken och spöar skiten ur Shettisen i hagen när han kommer för nära Flört

Så i 15 år från starten har hästen funnits hos mig och det har varit en otrolig upplevelse att få veta hur bra kontakt man kan få med en häst från början. Hon litade/litar på mig till 110% på riktigt, Hon skyddade mig och jag skyddade henne när det gällde och hon har altid tagit hand om mig. Hon är värd guld!

lillsandra
0

Den första jag red var på ponnyridning under sommaren på Öland, vi var där nästan varje kväll då var jag runt 3,5-4år, några år senare så fanns hon inte kvar. hon hade blivit gammal och gått till slakt, min mamma som e världens sötaste fick alla travtjejerna att säga att hon blivit såld då hon visste hur ledsen jag skulle ha blivit.

Namn Molly

ras Shettlandsponny

färg svart

ålder ingen aning

mankhöjd, inte den blekaste. men jag tyckte hon var stor och söt.