Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettövrigt
Läst 4608 ggr
SamanthaJones
0

kostnad för häst?

Jag håller på att kolla över/göra en budget för vad det kommer kosta mig att ha häst. Jag har ju aldrig haft en egen utan bara varit medryttare, jobbat i stall, ridskola som yngre och sen åkt på olika träningar o clinics. Nu är jag medryttare cirka 2 dagar i veckan men det känns inget givande alls. Så nu hade jag tänkt skaffa en egen häst eller kanske en foderhäst om det finns någon vettig.

Såhär har jag räknat, kan det stämma?

Hästen, ex:  ett varmblod cirka 160 cm, lite grövre typ, rids 5-6 dagar i veckan 

Jag räknar INTE in kostnader för träning och utrustning utan detta är enbart driftkostnad

(Vinter)

Boxplats (kallhyra) : 600 kr

Hö/hösilage : 800 kr (10 kg/dag)

Krafft & Mineraler: 400kr/månaden

Strö (spån): 100 kr/månaden (1 balar i månaden)

Hovslagare: 500 kr/månaden

Försäkring: 200/kr månaden (detta är då om det är tex ett varmblod)

Vaccination/Avmaskning: 100 kronor / mån

Ev lån: 600

Totalt =  3300 kronor /månaden x 9 = 29700

Sommar:

Boxplats (kallhyra) : 600

Krafft: 200 kr/månaden + morötter och äpplen i maten

Hovslagare: 500 kr/månaden

Försäkring: 200 /kr månaden (detta är då om det är tex ett varmblod)

Vaccination/Avmaskning: 100 kronor / mån

Ev lån: 600

= 2100 x 3 = 6300

29700+ 6300 = 36000 kronor /året

Kan detta stämma? Jag har ingen jättekoll på vad Hö/hösilage, kraft och halm ligger på i pris just nu så jag höftade lite =)

Gärna mer tips om ni har, något och tänka på och likande =)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Lorita
0

Man måste nästan veta vilken häst man har innan man räknar.

Strö tycker jag ligger lågt en bal i månaden är inte mycket, en i veckan är mer realistiskt.

Sen skulle jag sätta av ca 400-500 kr på tränare i månaden, jag rider inte regelbundet för tränare men det är både kul och nyttigt att gå lite specialare ibland. Annars så står man bara och stampar tillslut och man kommer inte vidare i ridingen.

Jag ger inte mina kraftfoder utan dom har mineraler och fritt med hö, det mår dom flesta hästar bäst av då dom är gjorda för att tugga 16 timmar om dagen.

2,67 kr/kg låter billigt om man inte har kontakter, jag tar ju eget så jag har ingen känsla för priser men plastingen kostar en hel del, jag betalar ca 1,5 kr/kg från egen åker.

Veterinär skulle jag också räkna lite mer på och vara glad om det blir mindre, 200-300 kr som man autosparar till oförutsett

Varmblod är ofta lite dyrare i mat då många lätt tappar hullet, men mycket trevliga i tempermentet, det är något man ska ta i beräkningarna när man skaffar häst.

Jag har lättgödda hästar som också har bra hovar så alla är oskodda, hovarna är också något att tänka på när du väljer häst.

Du räknar priset på normal skoning utan tappskor, bästa sättet att slippa tappskor det är att hästen rör sig bra och inte stryker för tätt i sitt rörelsemönster, då slipper man också skydd på benen vid normal ridning. Sen ska hagarna vara torra, lera kan bokstavligen suga av skorna på en häst och då blir det många tappskor om det vill sig illa.

Välj också häst efter vad du vill använda den till, det är inte roligt att inte nå ända fram och kanske fundera på att sälja för att själv komma vidare efter några år.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[chouwa]
0

Vet du vart du skall stå med din häst?
Det är väldigt olika vad folk vill ha för uppstallning oh allting kring detta.

Vi ger hästarna som går lösdrift fritt på selage och de andra hästarna
får selage, hö och kvällstid Lite betfor. De har även fått soja och diverse tillskott. Beror på träning, hull osv.
Så mat är svårt att säga innan du vet vilken häst du har och hur den skall gå om dagarna.

Jag kanske läste slarvigt men jag ser inga besparingar för veterinärkostnader? Sådant sparkonto bör man Alltid ha där man sätter in pengar varje månad för hästarna blit sjuka och skadar sig och det är sällan billigt!

Hovslagare är beroende på hur hästens hovar ser ut.
Om du bara skall verka dem och om hästen skall skos på alla fyra.

Skall du skaffa hästen för att utvecklas och eventuellt tävla ger jag dig rådet att lägga undan månadsvis för träning och tävling också.
Det är också dyra men nödvändiga kostnader!

Om du är säker på att det är just spån du skall ha som underlag (det finns mycket att välja på) så skall du fundera på om du skall köra löst eller bädd. Men jag tror oav att du måste räkna med mer i underlagskostnad!

Och faktum är att övriga kostnader bör räknas på.
Utrustning går sönder, man kommer ofta på nya saker man behöver, hästen tappar skor lite titt som tätt, kanske måste kolla hästen på mask, bensinkostnader fram och tillbaka till stallet 7 dagar i veckan.
Det är mycket att räkna med :-)

SamanthaJones
0

tack för alla tips :) Pengar för veterinär har jag redan undanstoppat sedan länge, mina vanliga sparpengar + det jag lägger undan för de andra djuren så det kontot borde täcka upp ett tag.

Spån är bara för att ha under halmen just där hästen kissar, annars så är det tänkt att ha hästan på halm.

Jao, visst är det svårt att kunna beräkna innan man vet vad det blir för häst men man vill ju ha ett hum om vad man ska ligga ute med varje månad.  Planen var att försöka spara undan cirka 4000 i tre månader för att hur det går och känns + att jag då har ett litet extra sparkonto för starten så att säga…

Vänligen

Sofia

lillsandra
0

vart bor du någonstans? eller har du redan kollat priset på kallhyra. tycker det låter så billigt. jag bor i stockholm och har mina på lösdrift och det kostar mer än 600:- i mån.

SamanthaJones
0

#4. jag bor i Linköping och stallen som ligger en bit utanför ligger på runt det priset i kallhyra, några lite mer och några lite mindre. Det stället som jag vill stå på kostar lite mindre…

Vänligen

Sofia

lillsandra
0

#5 man får helt enkelt flytta till Linköping. nä, skönt o sida. jag har mina på ett toppen stall. jag betalar 1000:-/häst (har 2st) inkl allt. så jag ska inte klaga. men jag har en bit att åka.

glöm inte att göra lägga till utrustning. kan alltid vara något som behövs köpas.

SamanthaJones
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag kollat upp priser lite mer nogrannt och så här blev mina kalkyler.

Försäkring står ägaren för och hon går oskodd så det blir 300 kr/2 månad.

+ - några 100 lappar

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
0

vad tror ni om min senare kalkyl?

Vänligen

Sofia

cina65
0

#8 Det är alltid svårt att räkna ut vad det kostar att ha en häst, jag försökte göra en men den sprack ganska direkt.

Din kalkyl ser bra ut och verkar noga genomtänkt, men du skall alltid räkna med att det blir ett antal hundra mer i månaden eller mindre. Jag gjorde en kalkyl på fodret här men det gick rakt åt skogen, det jag gick på var vad ett halvblod äter och tyckte att det ska väl räcka åt en arab men nej det gick inte alls. Räckte inte alls.

Sen fick jag besked att om jag gav hästarna ensilage istället för hö fick jag räkna med dubbelt så mycket ensilage dvs. gav jag hästen 10 kg torrhö så fick jag räkna med ca 20 kg ensilage och jag får nog säga att det stämmer rätt bra.

Hoppas du får rätt på det och lycka till. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

SamanthaJones
0

haha. jo jag tror faktiskt innerst inne att det kommer spricka men det känns bra att ha en cirkakalkyl så man vet lite hur mkt man får kvar efter att allt är betalt osv

Vänligen

Sofia

cina65
0

#10 Ja min kalkyl sparack med ca 1000 kr/månad och gubben höll på att gå i taket då, men han har nog tänkt om för förra veckan köpte han en ny häst till mej Flört så så farligt tyckte han nog inte att det var.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

yadhayezibas
0

#10 Det finns lediga boxplatser i stallet som jag har min häst i :))))))))))))))))))))

SamanthaJones
0

Hihi =) vilket stall är det? :) Fast jag trivs jätte bra där jag är nu, är medryttare på en häst i skeda :)

Vänligen

Sofia