Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettallmänt-om-westernridning
Läst 4298 ggr
Rafflan
0

Prova?

Funderar ev på att prova rida western, dock e min fråga, kan jag prova rida honom i skritt och ev lugn trav med western utrustning innan vi åker på lektion? Så jag får prova på om det ens är något för mig ;P

kicki13
0

Du kan rida western i vilken utrustning som helst, så åk du i väg och prova på westernridning i den utrustning du använder idag.

Det är inte westernsadeln som är westernridning

/Kicki

Rafflan
0

#1 nej man har möjlighet att rida med riktigt westen träns och sadel så tänkte det vore kul att göra det, men skulle vilja ha lite "prova-på-western" innan jag bokar en lektion då det ev kan bli svårt att hitta en instruktör som kan komma till oss, å hästen är ganska svår lastad och hetsig efteråt :)

¤Kan man rida vanlig ridning med själva western huvudlaget, om man bara byter tyglar? Jag tycker huvudlaget är så sjukt snyggt ;)

kicki13
0

ett westernhuvudlag är ju precis lika som ett vanligt huvudlag, dock brukar westernträns vara silver utsmyckad. Och utan nosgrimma.

det är tyglarna som skiljer åt, men man kan rida "vanligt"  på delade tyglar och man kan rida western på "hela" tyglar

man kan rida vanligt i en western sadel också, det är ju en smaksak vad man tycker är trevligast

Rafflan
0

#3 jag vet, westenträns är såå snygga :D

Ha spanat länge på att skaffa ett bara för att ha när man fotar ;)

Får väl prova mig fram, kollade även på westen ridskolor, får dock kolla om jag kan ta mig till någon sån, annars får jag leta instruktör som kan komma till oss ;)

[chouwa]
0

Rafflan!
Vad kul att du vill prova på western.
Western är ju som sagt inte utrustningen du rider i utan en ridstil -
och om inte annat en livsstil ;-)
Om du vill starta lite smått hemma föreslår jag att du köper/lånar några böcker där det kan stå lite bara för att du skall förstå tänket i westernridning.
Men det bästa är såklart alltid att rida för en bra tränare. Vart bor du någonstans? Någon här kanske kan ge dig tips på tränare som finns tillgänglig!

Rafflan
0

Jag bor i Kungsör, finns 1 ställe i eskilstuna och 1 mellan eskilstuna och strängnäs, men då hästen inte gillar att åka transport + att det kan bli svårt att hitta någon som kan köra oss så är det lite svårt, skulle behöva någon som kanske kan komma å ha lektion på ridskolan eller nåt :/

CelsiusT
0

#6 Finns det inte möjlighet för dig att åka och prova på westernridning på en skolad weternhät? Det är oftast det bästa och roligaste sättet att prova på vad western är. Då brhöver du inte oroa dig för att du inte kan flytta på din häst utan kan åka iväg själv till ett stall och rida. Finns säkert någon möjlighet hos någon instruktör/westernridskola om du förklarar att du vill prova på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[chouwa]
0

Jag håller med #7.
Det är en bra idé att först prova på på någon westernranch/westernridskola eller hos en tränare som har häst till lektionsutlån. På så sätt får du tillfälle att "prova" både ridstilen och tränaren!

Rafflan
0

#7 och #8 smarta tips, dock hjälper det ju ändå inte sen när jag vill börja rida westen på min sköthäst för instruktör ;)

CelsiusT
0

#9 Men då har du kanske hittat en instrultör som kan komma ut till stallet? Eller så har du till dess hunnit lastträna din häst så ni kan åka iväg och träna. Dessutom vet du då om det är något du vill hålla på med och lägga ner pengar och energi på att få att fungera (med tränare osv) eller om du helt enkelt inte trivs med western-stilen (vilket jag iof itne tror att du skulle uppleva då det är en helt underbar stil)

Rafflan
0

#10 asså han går ju att lasta ganska lätt, dock blir han taggad av att åka transport antagligen pga att han är tävlad i trav, så han är ganska het när man lastar av honom och ja, är het hela lektionen igenom, men ska prova ha honom på mina vanliga ridlektioner. Om han kan lära sig att lugna ner sig går det ju att lasta å fixa sjus kanske då och då iaf :)

Jag är endast orolig för den skumpiga biten, jag har en whiplash och får ont av att rida nedsittande på "skumpiga" hästar och då blir jag ju spänd i nacke, axlar och rygg=dålig ridning. Men förhoppningsvis kanske det funkar :)
Jag brukar dock ofta rida barbacka på hästar som har bra trav å då funkar det jätte bra, så allt beror på hur hästen är i traven ;)

Privatlektioner var billiga på det stället jag kollade på i eskilstuna, å pengar e sällan nå problem, mitt intresse är mina djur så det mesta av mina pengar går till djuren ;)

Rafflan
0

När jag ska träna dressyr plockar jag oftast bort stiglädrerna, för då tvingas jag ner i sadeln även och slappna av lite mer, får sällan ont då iaf

CelsiusT
0

#11 Jo men även att hästen blir het går ju att träna. Åk iväg i transporten och rid ut en vanlig uteritt och åk hem igen. Vet inteom du har körkort och egen transport, det blir ju enklare då, men annars kanske du har någon som du kan åka med så gör ni det tillsammans. Det är väldigt roligt också för då får man lite omväxling i sina vanliga ridturer. Efter ett par gånger så vänjer dom sig, även om du enbart åker till lektion så lägger det sig snart, berätta för din instruktör så hjälper dom dig så hästen får rätt association av transportresan.

Men rid lätt! Det är inget konstigt, man gör det i western också. Det är absolut ingen problem. Men när ens häst lärt sig att gå riktigt långsamt och samlat i en mjuk fin jogg så är det inte skumpigt att sitta ner, det är också så att när man är där att man fått fram den joggen så måste man nästan kämpa för att rida lätt eftersom hästen inte skjuter upp dit i luften så som i traven, alltså väldigt mkt enklare att sitta ner och då heller inte skumpigt.

Jag tänkte mer om det var svårt, omständigt, dyrt eller vad det nu var att fixa tränare (antingen åka till eller ta hem) så är det ju väldigt mkt enklare att åka iväg och prova på en gång på en westernridskola eller hos någon tränare.

Lycka till!

Rafflan
0

#13 när han blir het börjar han gå i form på lång tygel och tuggar på bettet och stressar upp sig och tar man i tyggarna slår han med huvudet. Dock var det länge sen han var med och har blivit lugnare sen dess, så förhoppningsvis kanske det funkar bättre nu.

Jag har varken körkort eller transport men ägarne har det ;)

Det e sjus som e mest problematiskt :/

Tack :)

Läste även att vissa som rider vanligt gillar att ha westen sadel när dem rider långturer då sadeln ska vara skönare, å det lätt ju bra då vi älskar att ta lång turer ;)