Fårskinn
Jag har köpt ett vitt fårskinn för att ha under sadeln mest som prydnad då jag har en gelpadd som jag ska ha mellan fårskinnet och sadeln. Den ulliga sidan tänkte jag ha upp och nu till min fråga:
Jag tänkte spraya fårskinnet med pälsglans för att det ska hålla sig snyggt och stå emot smuts bättre, vågar jag ta pälsglans under saden eller kommer den glida då?
Menar att du har mälsen mott sadeln!! isåfal bör de inte glida runt.Men om man ska ha pälsen mot hästen och spräjat glansprej blir de nog glidigt.
Men vad är de för mening att ha fårskinn som man inte mar mott hästens päls!!!. De är ju meningen att ha den mjuka sidan mot hästens kropp.Som jag har för mig så är de skin under själva pälsen och de är inte meningen att ha mott hästens kropp så de inte hjälper och kan ge skav.
Förlåt om jag låter på fel sätt men de är inte meningen jag frågar bara för att fårskinn är ju till för att ha för stötdämpande och gör så att de blir mjukt.
Men du behöver inte svara för jag vet att du inte gillar mig.
Förlåt 

Det blir lika stötdämpande åt vilket håll man vänder skinnet. När jag tävlade dressyr så hade jag en skinnsvojlock utan päls vitsen med skinnet mot hästen var att hästen fett smörjde den och att den var mjuk och smutsfri.
Väljer jag att ha pälsen mot hästen så finns risk att skräp fastna i pälsen och det kan ge skav. Nu har jag redan en padd som ger stötdämpningen så det jag är ute efter er den lite bonniga natur känslan med päls.
Det blir lika stötdämpande åt vilket håll som helst. Men om man har skinnsidan mot hästen så blir det lätt svettigt och ingenstans för svetten att ta vägen vilket lätt orsakar skav. Jag har alltid pälssidan mot hästen, för att det ska bli lite luft imellan så att svetten kan transporteras bort och inte orsaka skav, ksulle aldrig lägga åt andra hållet.
Ja det blir nog halt om du tar pälsglans på vid sadelläget tror jag.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ja, visst blir det lika stötdämpande åt vilket håll som helst.
Jag förstår din tanke Lorita men jag måste nog dock hålla med CelsiusT om att det måste bli väldigt svettigt och instängt om man lägger skinnsidan mot hästen.
Enligt min erfarenhet så Är pälsglans halt och jag skulle nog undvika att ha det under sadeln.

#3 skinnvojlock som jag har till dressyrsadeln blir det inte extra svettigt under, det går ju alltid att att vända den om det inte skulle funka bra.
Jag känner också som om pälsglans skulle kunna bli halt så jag får nog lämna just under sadeln.
#1: Du kanske inte behöver ifrågasätta och svara om du vet att hon har svårt för dig?
Ja tycker också att det låter lite halt med pälsglans.
Men håller med Lorita om att det faktiskt bara är att vända på den om det skulle bli svettigt och skav. Det är ju ingen större grej..
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus
Där lärde man sig något nytt då jag har fott lära mig att de blirr bättre med fårskin mor pälsen.
#6.men jag tycker man ska kuna diskutera ovs vad så men jag är bara rädd för att bli på hoppad .Så man moste va aktsam.
#5 Javisst kan du ju prova och se hur det går, funkar det inte så tar man den åt andra hållet nästa gång. Det är ju inte konstigare än så.
Jag menar inte att det blir extra svettigt utan när hästen rids svettig så blir det en massa svett under sadeln och denna svett måste ta vägen någonstans, annars blir det lätt skav.

#8 jag kanske får köpa en till 
#9 Ja så du får pälssidan åt båda hållen =)Annars skulle man ju kunna lägga en tunn filt under skinnet så kan du ju ha pälsen uppåt.
Jag kan bara tänka mig själv en svettig varm sommardag att gå med skinnsidan mot ryggen när jag arbetar, uu..