Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: avel-raser
Läst 4171 ggr
running
0

quater hingstar som betäker alla raser?

Ja har funderat på ta föl på mitt sto år 2011

därför letar jag efter lämplig kandidat.

vill gärna ha en quater då ja tycker dom har liknaden egenskaper .

har lite koll men undrar om ni vet av flera hingstar som tar i mot alla raser ????

Viktigt för att kunna hitta rätt matchning till mitt sto

som är av rasen varmblodtravare

exitingsvillemo
0

För att garantera en korrekt matchning, bör man använda hingst av samma ras.

Så vore jag dig så skulle jag kolla efter en varmblodshingst som matchar ditt sto.

Glamgirl
0

Jag tycker också att du borde försöka hitta en bra varmblodshingst istället.

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

CelsiusT
0

#1 o #2 Säger inte nu att det ena är rätt och det andra är fel. Men om man har en vbl-travare som är fin och bra och man hittar en quarterhingst som har matchande egenskaper och egenskaper som väger upp (något som är sämre hos stoet kanske är bättre hos hingsten och tvärt om). Varför är det så farligt att korsa raserna isf? Om man tänkt fölet till sig själv alltså, för man kan ju inte räkna med att det går att sälja. Trots allt är det inte så stor skillnad på quarter och vbl-travare. Det är både varmblodiga hästar med fullblod i sig. (tänker mig typ skillnaden på halvblod och skettis är ju mkt större både fysiskt och mentalt än vbl-travare och quarter)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#3 har man syslat med avel ett tag så vet man att det inte är så enkelt att man får det man vill av varje förälder. Det är så mycket som styr och flera generationer bak kan komma fram.

Varmblodet är en väldigt speciell ras med väldigt fina egenskaper men också en mycket riskfylld ras att korsa med då den är väldigt specifikt avlad och så är också quartern och dom är avlade för mycket olika användning.

Varmblod är speciellt riskfyllt att avla ridhäst på väljer man däremot ett varmlod som hingst med rätt egenskaper så är aveln säkrare även säkrare att få bra ridegenskaper

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

yadhayezibas
0

Jag vet om en som lånar ut sina quarter hingstar till alla raser. PM mig så ska du få info. Glad OBS de är döööö läckra hennes hästar.

exitingsvillemo
0

#3 riktigt så lätt är det inte att avla fram en bra avkomma.

Vad gör man om avkomman får föräldrarnas dåliga egenskaper då?

Rafflan
0

#6 samma sak kan väl hända även om båda föräldrarna är vbl?

Lorita
0

#7 risken är betydligt mindre då båda föräldrarna är avlade åt samma håll, då har man i flera generationer bakåt plockat ut dom egenskaper man vill ha.

Man ska ta dom egenskaper man vill och tycker om hos sitt sto och se till att även hingsten har dessa, för att just förstärka det som är bra hos ett sto. Om sen hingsten har ytterligare bra egenskaper eller ökar det möjligheten att få fram en bra avkomma. Har ett sto påtagligt dåliga egenskaper som man inte vill ska gå över till fölet ska hon inte användas i avel.

Det är som att laga mat följer man receptet smakar av och kryddar med omsorg och använder bara råvaror så blir det gott.

CelsiusT
0

Ja man vet ju aldrig vad det blir. Inte ens om man väljer samma ras att avla på. Jag tror absolut einte det är så enkelt att man får dom bra egenskaperna från båda sidor. Men som #8 säger, har man direkt dåliga egenskaper hos någon av individerna ska man endå inte avla på dessa.

Men bara för att båda individerna har bra egenskaper så betyder inte det att individerna matchar varandra. Men man kan hitta individer som matchar varandra även mellan olika raser.

Jag är inte så säker på att vbl-travare och quarter är så himla olika som så många vill framhålla. Självklart beroende på vilka individer man har och vilka blodslinjer man har. Det am. vbl. har många gemensamma släktingar med quartern. Dom är heller inte särskilt olika i temperament och exteriör.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

Exteriört är det stor skillnad, den ena är avlad för att galopper snabbt på korta sträckor den andra för att trava lite olika längd men olika förutsättningar

quartern är muskelöst explosiv med ett över dimentionerat kors och travaren lätt ofta uthållig och lång, rörelse mönstret mellan dom två raserna är inte det heller det samma.

exitingsvillemo
1

#9 precis som Lorita säger, använder du sto och hingst av samma ras, som båda är avlade för rasen, så har du ökad chans att få en avkomma som är bra.

De varmblodiga travarna är öht inte framavlade för ridbarhet, dom är avlade för att trava fort, vilket gör att dom ser annorlunda ut exteriört än vad rid-raserna gör.

Vill man ha en häst att träna western med, bör man istället leta efter en häst med dom egenskaperna. Bara för att man råkar äga ett sto, måste man inte ta ett föl på henne.

Om man nu tycker att sitt varmblodssto har DET, allt man vill ha, då bör man ju isåfall betäcka med en hingst med liknande egenskaper alltså av samma ras.

Eller vill man egentligen inte ha en liten kopia av stoet? Är det det allt handlar om? å bör man kanske tänka om, varför avla på ett sto, med så mycket dåliga egenskaper att man chansar på att en annan ras ska få henne bättre?

running
0

Okej !

ni är då ingen hjälp tur man redan vet av 12 stycken hingstar somgladligen tar i mot friska ston av alla rase.

o bara för man har ett varmblods sto betyder de inte att hon inte har bra egen skaper mitt sto är top på alla punkter utom kanske att springa för vagn som ni så tydligt vill på skina att hon viss duger bäst till .

tack för att ni inte kunne svara på en ärlig o rak fråga jätte bra

exitingsvillemo
0

#12 snälla du, det är just ärliga och raka svar du har fått =)

Att ditt sto är av rasen varmblodstravare hör inte hit egentligen. Men fakta kvarstår, det är svårare att korsa fram en bra häst än att avla på rasrent.

Varmbloden är en väl-avlad ras, med många bra egenskaper.

Frågan är ju egentligen vad DU har för mål med avkomman. Vad är du ute efter för häst oc varför är det så viktigt att det är just DITT sto som är mamma till den?

Genom att läsa ditt inlägg förstår jag att du inte hållt på med avel och därav inte riktigt förstår vad jag vill komma fram till.

Du väljer att inte lyssna på oss, som faktiskt håller på med avel och som vet hur viktigt det är att verkligen läsa på om genetik mm.

Rafflan
0

#12 håller med dig, får också intrycket av att dem tycker att travare gör sig bäst framför vagnen :S

Lorita
0

#14 jag tycker tarvare är helt underbara så underbara att jag tycker att man ska avla renrasigt på dom och jag tror men får den absolut bästa avkomman då, vilken gren man än vill satsa på

Rafflan
0

Kan även dela med mig av några roliga korsnings hästar jag träffat :D

Nordsvensk/arab sto
Gotlandsruss/arab sto
Gotlandsruss/fjording sto

Inga av dessa raser var kanske dom smartaste att korsa med om man ser till rasens syfte, storlek och kroppsbyggnad. Men alla dessa föl blev underbara, bra och trevliga ridhästar.

Jag är inte så insatt i häst avel, men tror att är hästarna fullt friska både fysiskt och psykist så är chansen liten för problem med avkomman om raserna är någolunda lika och man försöker väga upp ev brister från bådas sidor ;)

Lorita
0

#16 vad vinner man på att göra en "rolig" korsning till när man kan avla bra och seriöst Obestämd

running
0

ja trodde att jag frågade efter om de var någon som visste av några hingstar som tar alla raser ????

men tydligen var de något annat jag frågade

och jag tänker inte avla för någon annan en min egen skull då jag verkligen tror på mitt sto

Ett enda tips har jag fått av denna tråd men men visst jag fråga väl nått annat då

Lorita
0

Avlar du inte för fölets skull? Att bara avla för sin egens skull är lite synd, nu när du har ett bra sto.

Det är lite synd att du inte tar råd av dom som läst in sig på genetik och är intresserade av avel.

[chouwa]
0

#18: Jag tycker att det är synd att du blir så defensiv när folk här inne Bara vill hjälpa dig. Det är duktiga hästmänniskor som har mycket erfarenhet och kunskap när det gäller avel och människor som jag inte skulle tveka att ta råd från. Det är ingen som skriver något för att vara elak eller trilskas med dig! Det hoppas jag att du förstår! :-)

Varför vill du inte ta en hingst av samma ras om jag får fråga?

exitingsvillemo
0

#18 men om du verkligen tror på ditt sto, då vill du väl ha en fölunge med samma underbara egenskaper som henne? Detta får du säkrast genom att betäcka med en hingst av samma ras.

#14 Travare GÖR SIG bäst framför vagnen, av den enkla anledningen att dom är framavlade till just detta.

Jag förstår mig inte på vissa travar-ägare, varför ska ni alltid ta det som att andra ser ner på erat val av häst? Varför är ni inte bara stolta över era vackra renrasiga hästar?

exitingsvillemo
0

#0 Vilka är dessa liknande egenskaper du skriver om?

running
0

varför kan man inte hålla sig till frågan då om man absolut ska svara…

uppffatningen om vad n tycker om korsnings avel har ni redan ventilerat nog på anda olika trådar…

ja har redan läst de o ville bara få svar på om nån på western sidan visste några quater hingstar som tar alla raser …

Va är de för fel att vilja få svar på en ganska så enkel fråga.

Men de är lugnt ja letar själv ja vet ju redan av många som tycker att de är ok att betäcka andra raser o även med .

Så tack så hämst mycke att ni delar era erfarenheter en en gång om avel ja ja är så tacksamm

Rafflan
0

#21 var har du fått den erfarenhet ifrån? att dem gör sig bäst framför vagnen… är det egen erfarenhet eller är det bara för att rasen är avlad för det?
Det finn fler travare som inte gillar att dra vagn utan gillar att lulla i skogen, som gillar att, träna och tävla. Dom som inte gillar att dra vagn och ingen vill ha som ridhäst går tyvärr till slakt.

Min medryttar häst, han älskar båda, han älskar allt som innebär jobb, och varför kan man inte ha en häst som både rid och kör häst? Dock rider jag enbart på min då vi vill ha honom som riktig ridhäst och utbilda honom mer ;)

Sen tar jag det inte som om du ser ner på mitt val av häst :O
Dock verkar du sakna fakta och kunskap om travare som ridhästar då du säger nåt sånt.

Fått endel skumma föfrågningar från folk om travare som tex "kan han ens hoppa?" "dem kan väl inte ens gångarten galopp?" "men dem kan man ju inte rida i form" och allt detta gör jag med min häst, så det stör mig på folk okunskap.

Jag tycker personligen en travare som gått några år på banen är bättre än en ridhäst, då saker som mina kompisars medryttar hästar är rädda för och skyggar eller liknanade, eller dumheter som att stegra sig och annat sånt allvarligare bus har jag inte märkt hos travare + att travare är arbetsvilla och "vill jämnt" vad man än hittar på, medans endel ponnyer/hästar känns mer som "måste jag?" "nej nu ska jag vända och gå hem/vägra gå framåt tills jag får gå hem" och liknanade. med mera, fördel-med-travare-listan kan göras oändlig enligt mig ;)

Och varför inte vara stolt över min älskade korsning häst? (om jag nu hade haft någon sån :P)

#23 ja, dem har ju rätt å undra om dina tankar ang din korsning, men vill du ha en korsning, go for it ;)

Och ja dem verkar visst lite renrasig-galna här :S

[chouwa]
0

Jag tror inte att någon här är "renrasig-galen"
Men när man skall avla kan man inte ta ett sto med några bra egenskaper och en hingst med några bra egenskaper och tro att man kan få det man vill från varje individ. Avel är ett långsiktigt arbete och någonting man skall tänka igenom och inte bara göra.
Jag tror inte att någon här är ute efter att säga vad hon skall göra och inte utan folk försöker hjälpa. Min första häst var blandras och den bästa hästen jag Någonsin haft att göra med!

Lorita
0

#24 jag blir ledsen när varmlods folk får det till rasism när vi nu säger att vi rycker att man ska använda varmblod på varmblod.

Qarter är inte alls samma typ, har man så riktig otur så får man det man inte vill ha från båda raserna och inget av det man vill ha.

Avel är inte bara att få fram något på fyra ben som gnäggar, man har fakrisk skyldight mot det blivande fölet att göra sitt bästa för att få ett bra resultat.

#24 förklara för mig vad som gör det så fel att använda en varmblods hingst? Är det något fel på varmblods hingstar? Jag tycker varmblodstravare är fina väldigt finna hästar så varför göra ett sämre föl?

Rafflan
0

#26 nej jag ser inge fel i varmblods hingstar, vi har en skit snygg just nu i stallet, 4 vita stumpor, bläs, mörk brun med svart man och så sjukt snäll att hantera och trevligt psyke, skulle vilja prova rida honom, dock är han bara 3 år, så någon ridning lär det inte bli på några år :P

Sen har vi 3 unghäst hingstar vbl dem med, dom e dock mest busiga just nu haha men kommer säkert bli trevliga när dem blir lättare att hantera ;)

Men om TS nu har en tanke bakom att korsa varför anser man det då så hemskt?

Lorita
0

#27 för att det är in mycket chansartad kombination och blir det fel så är det fölet som får betala. Jag är helt övertygad att varmblod varmblod skulle bli en mycket bättre häst.

exitingsvillemo
0

#23 varför kan man inte hålla sig till frågan då om man absolut ska svara…

Jag ställde en fråga till dig, vilka är de liknande egenskaper du skriver om?

#24 Dom som inte gillar att dra vagn och ingen vill ha som ridhäst går tyvärr till slakt.

Jajamen dom går till slakt, så istället för att sätta ytterligare ett föl till världen, varför inte köpa en av dessa varmblod som annars går till slakt?

Fakta kvarstår, den varmblodiga travaren är framavlad för att springa fort framför vagn inte att bli riden.

Det har tagit många år att få fram ridhästar som håller för just ridning, som har den rätta exteriören för att bära tyngd på ryggen. Varmblodet är inte en av dom. Därför finns det inga varmblod i de högre klasserna, för dom håller helt enkelt inte för lika tuff ridträning som ridhästar som är avlade för det.

Det är som att jämföra en beagle och en stövare, den ena rasen är avlad för att springa fort, den andra för att springa långsamt.

Rafflan
0

#29 för det är sällan dom sätts ut som "till salu" så man vet inte vart dom finns + att vbl har sånt lågt värde i ridvärlden att dom lätt blir "vandrings hästar", byter ägare ofta och riskerar att hamna på nåt skit ställe pga det låga priset, därför väljer ibland trav folk att avliva sina hästar då det är bättre för hästen, eller så säljer dem till någon som dom vet är bra.

Och det är ju inte alltid travarna körs, vissa rider dem ju genom travloppen. På vilket sätt är dem bättre som vagn hästar än ridhästar? Muskler? Kroppsbyggnad?
Det enda dom är avlade för är att springa fort, oavsett om dem har ryttaren bakom i vagn eller på ryggen ;)

Varför dem inte finns i dem högre klasserna är en bra fråga, men jag tror inte det beror på kroppbyggnaden/aveln, dem kan vara både kraftigare och slankare, precis som ridhästar kan.
Det enda jag kan komma på är att det är fler ridhästar som köps unga och tränas för hoppning än vbl.

Och det finns säkert fler raser som är just ridhästar också som inte är så vanliga i dem högra klasserna :P

exitingsvillemo
0

#30 för det är sällan dom sätts ut som "till salu" så man vet inte vart dom finns

Ursäkta? Gå in på vilken annonssida som helst så ser du att minst 50% av hästarna till salu är just varmblod. Det kommer dagligen ut annonser på varmblod, så svåra att hitta? Nej!

Rafflan
0

#31 jo, men 50%, om inte mer av dem som kommer ut är ridtravare som folk haft som ridhästar och sen måste sälja igen, och dem andra 50% är såna där ägaren inte vill avliva.

Av dom som kommer ut dagligen som kommer från travet är bara några ynka % av dem som istället väljs att avlivas. Jag har fått hur många erbjudanden som helst om att få travare för att dem går dåligt på banan, men det kostar att ha häst, å när man pluggar har man inte dem pengarna, så ha tvingats tacka nej å dem hästarna har tyvärr gått till slakten.

Veterinären har t.o.m tipsat om att avliva travare pga det låga priset = risk för vandring = risk att hamna i dåligt hem.

Så endel trav folk väljer att bara sälja till såna folk dom känner som dom vet tar bra hand om sina hästar, och med tanke på hur många travare som säljs/avlivas, det finns inte folk att mätta upp det, tyvärr, och inte folk med kunskapen att rida till en travare och omskola den till ridhäst.

exitingsvillemo
0

#32 det är väl just det jag säger..? Marknaden är mättad så varför då avla fram en massa korsningar? Korsningsavel innebär ökad risk för att fler unghästar säljs omkring för inga pengar alls, när man inser att betäckningen med ens gulliga sto kanske inte var så planerad och genomtänkt.

Skulle jag haft ett varmblodssto så skulle jag INTE betäcka, istället skulle jag leta efter ett redan befintligt varmblod, istället för att riskera att få en avkomma som bara blir en-travarkorsning-i-mängden…

Rafflan
0

#33 trav korsningar ser jag färre av och dem tror jag nästan skulle vara lättare att hitta hem till än renrasiga (konstigt nog) + att TS vill ha fölet själv.

Men nu tror jag vi börjar komma ganska OT här va? :P

exitingsvillemo
0

Jag väntar fortfarande på svar på min fråga, vilka dessa liknande egenskaper är som TS skrev om…

Men visst, för guds skull ta ett föl på stoet, uppenbarligen har ju TS valt att inte lyssna på alla råd hon fått, varken här eller på andra sajter, så föl blir det väl antar jag.

Men ställer man en fråga inne på ett öppet hästforum så måste man kunna ta raka och ärliga svar.

Okunniga inom avel är vi alla i början och ingen blir fullärd, men däremot kan jag tycka att man man ska lyssna på andras råd, som faktiskt lägger ner sin själ i just avelsfrågorna.

Och om man börjar fundera så sent som i Februari OM man ska betäcka, så bör man kanske vänta till året därpå.

Man måste se flera hingstar och kolla upp tidigare avkommor, ev defekter mm mm innan man skickar dit sitt sto och detta tar tid.

Dom som är seriösa i sin avel har förmodligen redan benat ut agnarna från vetet och bestämt sig för vilken hingst som ska användas på vilket sto, för att chanserna till en bra avkomma ska bli så höga som möjligt.

Tyvärr verkar det vara standard bland varmblodssto-ägare att automatiskt se alla andra som varmblods-hatare och därav vägrar ta hjälp därifrån. Synd tycker jag.

Hästar som hästar, i avel bör alla frågor och svar beaktas oavsett ras!

Om nu varmbloden är så bra (vilket dom är) varför korsa en så fin ras? Vad är det ni inte gillar hos era hästar som får er att vilja blanda in andra raser?

//Anna f.d varmblodsägare till oerhört saknat varmblod.

Lorita
0

#34 jag har en gång i mitt liv varit tvungen att göra mig av med alla mina hästar, livet går inte att förutsätta så att man kan avla fram en egen leksak.

Varmblodstravaren är lång, låg och smäcker till typen och en häst för att dra vagn monté är en ganska smal och ny tävlingsform. Quarter är en högben kompakt häst med en mycket stor rumpa ibland överbyggd bak. Ser man på varmblodet så har dom inte samma rumpa utan mer bringa för att få plats med mycket lungor för att klara travlopp. Även steg och rörelsemönster skiljer rasena mycket åt.

Sen så är en lyckad häst så mycket mer än bara färg och ett huvud. Får man hästen exteriört rätt så har den också större möjlighet att hålla. Att får hästen hållbar ökar om man korsar förnuftigt och inte två så extrema raser som dessa, det är faktiskt oansvarigt mot fölet.

Det är så illa att många ej genomtänkta hästar inte ens håller för att lunka i skogen, just för att som är felbyggda och ben och rygg inte håller för själva livet. Dessa ser man inte så ofta i annonser dom avlivas möjligen sälja till sällskap eller i värsta fall om det är ett sto till avel, så det kan produceras fler hästar som inte håller för att leva.

Jag tycker det är synd att man folk tänker så kortsiktigt som ett litet barn, när man tänker föl, man har faktiskt en skyldighet mot fölet också. Ibland kan den bästa avel vara att inte betäcka, om kunskap och häst inte räcker till.

yadhayezibas
0

Quartern är väl inte högbent? Har inte dom varit som jag träffat på olika tävlingar och clinics iallafall. Stor musklad rumpa ja men oxå mkt muskler fram. Glad

Rafflan
0

#35 Jag ser det inte som om alla hatar vbl, dem fletsa verkar tycka vår är trevliga då dem är latthanterliga och har trevligt psyke :D

Dock blir man trött på folk med okunskap kommer å yttrar sig, så vi är kanske lite hatiska mot folk-med-okunskap-som-yttrar-sig, inte så att dem inte får fråga, men att dem kommer och liksom "pfh, varför rider du inte riktiga hästar?"

Vem blir inte lite trött om man får såna komentarer pga vilken ras man har? ;)

Visst ingen kan gilla alla raser, men då behöver man inte kommentera att dem är dåliga hästar pga rasen :/

#36 Monté  är ingen ny tävlingsform :O 

dock e det vanligare i tex frankrike där det har funnits i över 200 år. Dock e det nyare i sverige, men våra svenska travare hästrammat från dem amerikanska, franska och ryska travarna. Så vill man ha en ridhäst och är lite orolig pga kroppbyggnaden ska man ta en som härstammar från franska travare då dem är avlade för att ridas också.

Lorita
0

#37 eller om du så vill den har kort till skillnad från travare som har lång rygg för att få plats med långa travsteg.

#36 hästarna avlas inte för monté och monté på riktigt är också en annan typ av riding en vad quarter är avlad till, långstegad trav är inte samma sak som explosiv galopp.

Jag gillar varmblod, jag gillar alla hästar och det gör att jag lägger kraft på att man inte ska avla fram svaga indevider. Avel går ut på att skapa starka friska, hållbara och sunda individer.

Det förvånar mig också att varmblods-älskare inte vill avla varmblod med varmblod och att jag som tycker det skulle ge bästa avkomman får påhopp som om att jag inte skulle gillar varmblod Förvånad skäms ni för era underbara hästar?

exitingsvillemo
0

#38 hatiska mot folk med okunskap??

Okunskap är väl att korsa hej vilt i sin avel, DET är okunskap!!

[chouwa]
0

Jag tycker att det är ett bra och intressant ämne att diskutera och jag tror att alla kan lära sig av Bra avelsdiskussioner men skall vi fortsätta avelspratet vill jag att ni startar en ny tråd med relevant rubrik och tydlig mening med diskussionen. Det blir lite väl OT.

Rafflan
0

#39 vad är detta tjat om att skämmas för vbl travare?

Det e ju inte jag som ska korsa mitt vbl, men om TS vill korsa och har bra anledning, kunskap och allt. Så vet hon nog vad hon gör + att inget av allt detta svarar på hennes fråga ju :P

Och jag sa inget om att monte hade med korsningen att göra, utan att monte hästar är byggda för att ridas på och inte bara för att dra vagn, dem ska ju hålla för båda ;)

#40 det vet jag inget om då jag inte håller på med avel, men om TS vill korsa och har bra anledning, kunskap och allt. Så vet hon nog vad hon gör + att inget av allt detta svarar på hennes fråga ju :P

Och okunskapen gällde i detta fall att säga att vbl travare inte kan vara rid hästar utan att igentligen har provat själv.

Lorita
0

#42 om stoet är travare eller inte hör inte hit (mer än tydligen för varmblodsfolk) det som är, är att det är ingen lämplig korsning och vi som vet lite om avel försöker få fram det budskapet. Då förstår du också mina tanker om TS kunskaper om avel.

För mig är det oansvarigt att göra så osäkra korsningar, det är fel mot fölet.

[chouwa]
0

Jag låser nu tråden och ni får starta en ny om ni vill fortsätta diskutera avel och korsningar.

Inlägget är låst för nya kommentarer