Bettlösa träns
Nu vill jag veta ALLT om bettlösa träns.
Har ridit med det ett par gånger, och de hästarna jag red gick kanonfint i dem. Mina egna har jag ridit i vanlig grimma, vilket har fungerat hyfsat bra, men har ingen aning om om ett bettlöst träns skulle fungera bättre.
Har även ett par shetlandsponnyer (barnens ridston) som går bra i grimma, och med vikter, så skulle gärna vilja ha bettlöst träns även till dem. Inte minst för att skona ponnyerna innan barnen lärt sig mer om vikt och skänklar.
Finns det bettlösa träns som skulle kunna passa shetland?
Skillnaden mellan vanlig grimma och bettlöst träns vet jag är stor, samtidigt som mina funderingar går till "men det är väl ändå vikt och skänklar som används mest, oavsett träns eller grimma?"
Pumpa in era och andras erfarenheter i denna tråd, angående bettlöst. För och nackdelar.
Väntar med spänning på allas svar
Och har du ett bettlöst träns att sälja till shetland, arab (cob) eller travare (cob/full) så pm:a gärna.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

jag har en sidepull som jag tränar mitt russ i, köpte faktiskt ett billigt på hööks för att testa. till mitt varmblod så använder jag en hackamore. men kommer nog köpa en sidepull till henne med.
Det finns lika många bettlösa träns som det finns bett/träns =) Alla med olika förutsättningar och inverkan.
Grimma är ju en variant på bettlöst träns kan man ju säga =) Den är dock ofta bred, stor anläggningsyta ger mindre "obehag" och det gör att hästen känns mindre känslig. Den är ofta ganska stor så den glider lätt runt om man tar för hårt.
Det vanliga är ju sidepull eller vanligt bettlöst, skarphet ungefär som ett vanligt träns med vanligt tränsbett (om man nu kan jämföra?). Det bör sitta jäms med hästens huvud så att det inte glider omkring när man tar ett tygeltag, men det bör inte sitta åt. Sidepull ger precis som det låter, tryck på sidan.
Sen finns det varianter som ger lite samma effekt som stångbett så som hackamore tex. Hackamore snörper åt runt nosen (underdelen trycker upp och överdelen trycker ner) när man tar i tygeln + att handen blir starkare än man känner (ett tygeltag ger mer inverkan än man upplever i handen). Det ger även ett visst tryck i nacken på hästen (beroende på hur hög den övde delen av stången är, alltså det ovanför nosdelen). Sedan finns det bettlösa varianter som ger tryck från sidan + över nacken (som ett stång-bett) men inte snörper åt runt nosen så som en med hävstång gör.
Sen finns det ju ridkapson, muserola, m.m. m.m. men det vill jag inte ge mig in på att förklara då jag inte är 100 på hur det fungerar (inte tillräckligt insatt).
Om det är vikt och skänklar som anvnds mest beror ju på ryttaren, oavsett om du har bett, bettlöst eller grimma. Jag tycker ju att man bör utbilda hästen till att lyssna mest till vikt och skänklar. För mig är prioriteringen: 1vikt, 2skänkel, 3tygel.
Jag tror absolut att det går att få tag i bettlösa varianter till shetland, dock kanske vissa varianter är svårare att hitta än andra.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#2 Tack för utförlig förklaring. Hackamore har jag aldrig ridit med, men har heller inte intresse av att göra det.
Sidepull är det jag har testat, och gärna vill ha ett eget av. Vad jag förstår blir det stor skillnad från grimma?
Då blir det nästa inköpta hästutrustning. 
Både till mig och barnens ponnysar.
/Therese.
#3 Ja det beror ju på hur det fungerar att rida på grimma =) Det kan vara stor skillnad, sidepull brukar fungera som vanligt träns med vanligt tränsbett ungefär.

Det finns ju även bosal. Jag kan inte nå mycket alls om den, men jag vet att det är många som rider på det.
#5 Bosal fungerar som att rida i repgrimma (med båda tyglarna fästa i öglan undertill), fast din styrka i handen blir som om du rider på stångbett.

Har precis varit inne på en sida och läst lite om side pull som vart till salu. Ser ingen större skillnad på de tre jag hittade, annat än priset. På två av dem (de dyrare) stod: "OBS! Inget ridalternativ, bör användas inom ett inhängnat område" vilket inte stod vid det billigare. Modellerna var snarlika, annat än att det billigare hade tunnare nosrem.
Vad är igentligen skillnaden?
Har även försökt hitta bilder på olika bosal, utan resultat. Någon som kan tipsa om sidor? Hittar bara text…
/Therese.
#7 Men inte ska du väl sätta en bosal på shettisen när barnen rider? Eller missuppfattade jag dig nu?
Jaa, vad som är skillnaden på dom sidepull du hittat kan jag inte svara på då jag inte sett dom.
Gör en bild-googling på bosal. Mna köper ju dom oftast utan träns till, alltså så osm man köper bett.

#8 Nej, o nej. Nu blandade jag ihop hela familjens önskemål till bettlösa träns
Vi vill ha ett allihopa, nämnligen. 
Till barnen tänkte jag mest ett alternativ till att slippa se dem "av misstag" ta i för hårt med tyglarna om de skulle tappa balansen och av ren reflex försöka hitta fånga upp sig med tyglarna. Det har de hittills aldrig gjort, utan tar tag i hornet, men har sätt så många andra barn göra det.
Men som sagt, både jag och min man vill också ha ett
/Therese.
#9 Ja jag skulle väl säga att när man är på nivån att man känner att man skulle börja med stångbett så kan man även gå över till bosalen, då man bör ge lika mkt hjälp i tygeln med dom båda.

#10 Tack! Du är ovärderlig
/Therese.

#13.De finns förklaringar ovan.
Oj, jag visste inte att hon mena side pullet utan att jag trode att hon sa sidepull men mena bitles bridel.Jag visste inte äns att de ett sådant fans och du behöver inte va otrevlig.

#14 googlar man på bitles bridel, då får i alla fall inte jag fram någon typ av bett mer efternamn.
Jag blir bara lite irriterad när du har så fasta idéer om bett, det finns en anledning till att det finns så många typer och det är att det finns många olika individer till hästar och ryttare.
Är man inte vaken och lyhörd för just sin häst, då kan alla bett bli fel just för den hästen.
Länkarna i #13 visar ju båda till sidepull av olika slag.
Ett bitles bridel är väl ett sånt här
För övrigt så passar tränset i länken utmärkt till shetland om man väljer Ponny-storleken ;)

#16 tack
Hej.
Jag rider min häst på sidepull, hon har problem med tänderna och bett fungerar inte på henne. Sidepull fungerar superbra! =)
Jag letade länge och väl innan jag hittade ett som jag tyckte var bra. De flesta som man kan köpa i vanliga ridsportsaffärer har rätt dålig kvalitet och de flesta vekade vara tillverkade för större hästar.
Hittade en tjej i Götene utanför Skövde som tillverkar egna efter hästens mått. Jag köpte mitt av henne i somras och jag är så nöjd! Ungefär samma pris som de jag har tittat på i affärer, men bättre kavlitet. Jag bad henne att göra ett enörat, tyckte det kunde vara en kul grej =)
ska se om jag hittar en länk till hemsidan.
/Madde
Jag hittade hemsidan! 
#19 Nyfiken, hur ser det enörade ut? Är det någon käkrem på det?
Har själv gjort ett enöras sidepull i pappas verkstad =) Blev riktigt bra..
#kan ta bild på det i helgen och visa 
#23 Fin häst 
Tack!
Hon är min lila plutt, fyller snart 21 och är pigg som tusan!
"23. Underbar o fina pippi! :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar