Rick Lemay...?
Hittade det här klippet på YouTube och vart riktigt förbannad…
Rider man såhär? Hästen är bakom hand, han ställer inte om hästen innan galoppombytet, han släpper aldrig efter i tygeln och ger eftergift, inte ens när hästen stannat i slidestoppen. Han är inte med i hästens rörelser, viktar inte om som han ska, sitter och skumpar och studsar i galoppen, sliter runt hästen i spinnen och den centrerar mer kring det yttre bakbebet än det inre.
Det här var bland det värsta som jag sett!
I slutet så lessnar hästen och gör allt vad den kan för att komma undan hans hårda hand, nästintill rollkur. Den gapar, slänger med huvudet och nyper sig i bogen för att komma undan obehaget. NEJ FY.
Inte en enda gång klappar han på den heller, eller jo, han daskar till den på arslet en gång inan han rider ut.
Ska western få se ut såhär?
Ska man inte rida i harmoni med hästen, det är väl det som är hela baktanken med western?
Jag blev faktiskt jävligt illa berörd när jag såg det här..
Se och begrunda;
http://www.youtube.com/watch?v=iVCHj0XqXXU
Jag är förvånad över vilken snäll häst han hade som inte slängde av honom, det hade jag gjort..
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

jag vet inte vad jag ska säga bytena var snygga, hatten tappades tidigt….såg inte riktigt ut att vara i provsnivå men helt OK när man är ny

Ja jo hästen bytte ju, men han kunde ju ha ställt om honom och viktat om innan han bytte så hade det både hjälpt hästen mer och sett mer harmoniskt ut.
Proffs och ny.. Sådär behandlar man inte en häst. Jag fattar inte varför han skulle sitta ih hålla i honom hela tiden, den där hästen hade han gott kunnat släppt efter en bit på. Och han ska föreställa ett proffs som har ridit hur länge som helst och dessutom rider in hästar och tränar folk, då är det fan inte okej att rida sådär.
Nej, synd om hästen och bedrövligt att titta på.
Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?
Jag håller med dig i många avseenden Ts, det ser inte speciellt harmoniskt ut.
Jag tycker att han dels sitter värre en en påse skit på hästen och inte har någon följsamhet och att hästen ser lite förböjd ut på vissa ställen men det är en sån sak som kan ändras beroende på vilken vinkel det är filmat ur och liknande.
Men sen så vet man ju inte hur väl han känner hästen/ vad som har hänt innan osv. Dock tycker jag inte det är en ritt som är trevlig att titta på, finns så mycket bättre!
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Det är jätte svårt att dömma på något sätt när man sitter och tittar såhär och det är många faktorer som kan spela in men jag tycker inte heller att det ser helt Ok ut.
Varför han inte klappade på hästen lär väl ha berott på att det var en tävling antar jag. Jag brukar i alla fall inte stanna upp och klappa medan jag tävlar?
Sen såg hästen inte ut att ha kommit så jättelångt i utbildningen, jag tycker att det såg ut som en träningstävling till för att hästen ska få rutin? Enda gången han tog för mycket var väl i stoppen och främst när han skulle rygga.

Mvh Stephanie 

Jag kunde inte se så mkt fel faktiskt. Det var ju helt klart en ung häst. Han klappade hästen på rumpan när han var klar. Håller med #5 man klappar inte under själva tävlingen.
Oerhört svårt att döma nån efter en liten filmsnutt.