Vad har ni under eran westernsadel
Har ni både pad och filt, eller enbart pad.

Jag har en tjock bomull/fleecepad på ena hästen under filten, den andra en gelepad och den tredje har bara en tjockare pad.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Hur tycker du gelepadden är. Har lite funderingar på en sån.

Den fungerar jättebra. Har haft den på ena stoet som visade sig fick lite ont i ryggen i somras, av vanlig pad. Men med denna har hon inte visat nåt av att vara öm och hon rör sig ledigare.
/Therese.
Har du bara gelepad? Blir det inte väldigt svettigt?
Jag har oftast bara en pad just nu för filtarna har hamnat på villovägar. Men annars har jag en filt under som lätt kan slängas i maskin med jämna mellanrum och sedan har jag en tjockare pad över (inte dom där tråkiga utan sådana som är med teddy under och snyggt mönstrat på ovansidan). Ibland har jag på tävling haft en tävlingsfilt över en pad för att den sett sliten ut (eller haft fel färg och inte matchat resten av utrustningen/klädseln).
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 Nä, blir inte svettigt, då jag har ett bomullsöverdrag (som svärmor sytt) till den. Men det pga att den var på väg att ge henne skav. Hon är oerhört känslig för det. Sen har jag iof inte arbetat stoet ordentligt med denna pga av olika ting. Men efterssom jag kommer att pensionera stoet nu, så kommer det vara min bomullspad + filt som användas. Gelepaden får ligga och damma tills den ev. kommer att behövas. "Bra-att-ha-sak".
Häst med känslig rygg rekomenderar jag den på, men som sagt, så har den andra nackdelar så jag själv använder den inte om den inte behövs, just för bättre tryckfördelning osv. Vid varmare väder kan det säkert bli svettigt, även med överdrag. Men den har hjälpt mitt sto (och mig) att bygga upp lite ryggmuskler på ett skonsamt sätt.
/Therese.
#5 Vad är det för nackdelar med den då?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag använder pad, och ibland även filt (med pad).

#6 Nackdelarna för mig och mina hästar är kanske inte just padden. Men skulle jag inte haft mitt bomullsöverdrag så hade det säkert blivit svettigt (mao risk för skav), framförallt sommartid eller vid hårdare träning.
Men problemet jag har är att om jag skulle behöva den på nån annan, och det visar sig att det blir för svettigt så skulle man förstås kunna lägga något tjockare under som suger upp detta, men då hade jag helt enkelt fått byta sadel. För annars hade den blivit för trång.
Jag rider inte så hårt och intensivt att jag riskerar att få onda ryggar på mina andra hästar. Varför detta sto fått det beror nog snarare på att jag red henne barbacka så ofta och det var inte hennes rygg van vid. Men gelepadden hjälpte oss att komma ut igen, så till henne var den super.
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus
Jag använder mig just nu av bara en padd, men funderar på att köpa en filt också :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder en slags neoprem pad (se bild), det bästa med den är att jag kan lätt använda den på olika hästar bara att spola av, skulle det vara så att en sadel inte passar helt perfekt, så fördelar paden trycket och vid tävling lägger jag på en filt som den passar till tävlingskläderna.
Är jätte nöjd
#10 den verka ju superbra. :)