Rumpmuskler
Jag och min kompis var och tittade på westernträningar i helgen. Har inte sett så mycket western eftersom jag är helt nybörjare, så det var jättekul.
De flesta ekipage vi såg var riktigt duktiga och nån var på ganska hög nivå, tror jag i alla fall, har inte så stor koll på sånt. :)
Men när vi satt och tittade på första ekipaget märkte vi vilka stora rumpmuskler den hade. Har aldrig sett så stora någon gång, såg ut som nån lagt två limpor där. :)
Vi tänkte först att det kanske bara var den hästen som hade såna muskler, men sedan såg vi att två till hade det. Då drog vi slutsatsen att det måste vara så att quartrar bygger musklerna så.
Men sedan såg vi en tinker, och även den hade en sån rumpa!
Så då insåg vi att det måste vara något westernfenomen med så stora och markerade rumpmuskler. För har aldrig sett det på dressyr- eller hopphästar.
Så nu vill jag ta del av hemligheten, hur bygger man så rejäla rumpmuskler?
Vad är det i just westernridningen som bygger såna muskler?
Eller var det kanske en slump att judt de vi såg hade det? Kanske inte är så vanligt?
Jag vill också bygga sån rumpa på min häst. :)

Westen är ju rätt mycket klasser.
Vad som är genomgående det är att man arbetar hästen i en låg form där hästen jobbar med ryggen, då får man starka hästar med mycket undertramp och styrka även i rumpan.
De höll på med vanlig dressyr, kanske reining? Några snurrade och så i alla fall. :)
Ja, det kanske är det låga fomen som gör det, för även i engelsk dressyr så jobbar ju hästen med ryggen och med undertramp. Och de får mer runda rumpor. Dessa var så markanta. :)
I dressyr jobbar man med en högre form och då är det nackmusklerna som blir stora och framträdande. Men i western jobbar man mest på bakbenen med en låg form (när hästen har huvudet lågt så blir det rumpan som blir som "högsta punkt" eller hur man ska säga, det gör att det är rumpan som musklas mest. Om man kikar på westernhästar så har dom inte alls särskilt mkt muskler i halsen/nacken.
I westernridning jobbar man mkt med rollback (hästen vänder på bakbenen och galopperar från stället med start från bakbenen i vändningen) slidestop (bakbenen bromsar upp ekipaget men hästen är lätt och springer vidare med framdelen) spinn (hästen håller kroppen med bakbenen och rör framdelen runt). Jämför spinn med piruett i dressyren, då är psinn mkt mer fokus på baken än i dressyren där hela kroppen lyfter.
Medarbetare på westernridning.ifokus