Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 2029 ggr
Julia-Sirocco
0

osäker på sadel

hej, jag har en westernsadel hemma i stallet som jag använder till min häst. Vet inte riktigt vad det är för westernsadel.
Men jag tror tyvärr att den inte passar riktigt. Eller ja jag har inte 100% koll heller på hur en westernsadel ska ligga mot hästen, om den ska vara tajt mot hästen/om det ska finnas mycke plats mellan hästen och sadeln. Skulle ni kunna visa en bild på en häst som sadeln passar perfekt och om ni har som inte passar i storlek. Det kan vara på längden också.

Jag har också hört att en padd kan hjälpa väldigt mycket ifall sadeln är lite för liten eller för stor… stämmer det?

Lorita
0

Från börja var sadeln ryttarens och man vek filten för att passa hästen.

Sadeln ska ligga stadigt och inte trycka och ge bogfrihet, det är så svårt att beskriva man får liksom känna om den känns bra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Julia-Sirocco
0

#1 vet du hur mycket frihet den ska ha? det får ju inte glappa för mycke…

Ska man få in handen platt (om du fattar vad jag menar)

CelsiusT
0

Det är viktigt att det inte blir utrymmen som glipar, alltså det får inte vara så att det på ena stället ligger an mot hästen men på nästa ställe ligger den inte an. Känn med handne längs med hätens rygg, under sadeln, om det blir tomrum. Se till att den inte ligger mot extra mkt på något ställe så den trycker. Trät får inte gå bak förbi sista revbenet. Sadeln ska ligga bekvämt på hästen, självklart inte glappa men inte heller trycka. Tänk dig att du provar ett par skor, så ska sadeln sitta på hästens rygg. Ju tjockare pad du har desto mer försvinner ojämnheter. Tänk dig att du bär en ryggsäck utan tröja på dig, då är 100%-ig passform helt avgörande för om du klarar av att bära den en längre sträcka. Sätter du på dig en tröja så försvinner lite av obehaget, men det är fortfarande väldigt avgörande med passformen. Sätter du på dig en tjocktröja + vinterjacka så försvinner en hel del av ojämnheterna mellan ryggsäck och rygg, även om passformen såklart fortfarande är viktig så är det inte den 100%-iga passformen som är avgörande då jacka + tröja kompenserar bort ojämnheter.

Ta hjälp av en sadelutprovare, det är det allra bästa, det är en hel vetenskap det där med att prova ut sadlar. Det finns så mkt mer att titta på än man som "vanlig dödlig" kan komma på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Julia-Sirocco
0

#3 tack för tipsen :)

CelsiusT
0

Vill förtydliga en sak med mitt exempel om ryggsäcken.. Jag skrev: Sätter du på dig en tjocktröja + vinterjacka så försvinner en hel del av ojämnheterna mellan ryggsäck och rygg, även om passformen såklart fortfarande är viktig så är det inte den 100%-iga passformen som är avgörande då jacka + tröja kompenserar bort ojämnheter. Detta gäller ju om man går en inte allt för lång sträcka. Ska man gå på vandring i fjällen så är optimal passform A och O. Men dom flesta rider kanske inte mer än 1 timme åt gången några gånger i veckan och gör inte så avancerade saker och då kan det duga även om det skulle vara något mindre felaktigt i passformen och man då tar en tjockare pad. Men det är viktigt att man har utrustning som passar så ta hjälp av en sadelutprovare.

Medarbetare på westernridning.ifokus