Westernridning iFokus

Westernridning

Etikett: allmänt-om-westernridning
Läst 2091 ggr
Salish
0

Ridning på långa tyglar, hur?

I westernridning rider man ju på lång tygel, eller hur? Jag rider inte direkt western, men jag vill gärna lära mig att rida på långa tyglar. Min medryttarhäst sticker nämligen bara iväg om jag har långa tyglar och verkar inte känna när jag försöker inverka med sätet.

Hur gör ni?

Marre89
0

Min häst kan ja rida på långa tyglar direkt från början bara för att hon är tränad väldigt länge på att arbeta så. Men när ja börjar rida henna har ja alltid mer kontakt i handen tills hon verkligen jobbar med bakdelen så hon inte bara springer frammåt när man lägger till skänkeln. Alltså när hon går i den form som är bra och hon är lugn och harmonisk kan ja släppa hefter på tyglarna, hon går då i lite lösare form men bakbenen och rygger jobbar som innan. När hästen går i den formen kan man skänkla utan att hon springer snabbare, hon trampar bara på mer under sig. Så man kan inte börja rida på lös tygel och tro att hästen går rätt bara för den är lång och låg. Man måste få me bakbenen och ryggen ordentligt för att hästen ska orka bära sig och gå i ett lugnt temp och i form. Om hästen inte går korrekt kommer den bara att springa på när man skänklar. Plus att när hästen går korrekt måste man driva för att hästen ska orka fortsätta gå i den korrekta formen.