Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettutrustning
Läst 2080 ggr
Rafflan
0

Sadel efter ryttaren?

Läste för länge sedan en text ang western och att sadeln förr var anpassade efter ryttaren, och eftersom man har filtar, pad och/eller liknanade under sadeln kunde sadeln passa dem flesta hästar då det under jämnade ut trycket.

Stämmer detta? Att samma sadel kan passa flera hästar tack vare hur westernsadeln skiljer sig från andra sadlar + det man har under?

Så klart finns det ju fortfarande skillnader som mankhöjd och svankrygg å liknanade som inte en pad kan hjälpa nåt emot ;)

Lorita
0

Förr i det vilda western då bytte man hästar när dom var trötta men använde sin egen sadel hela tiden.

Idag kan vi kosta på oss "lyxen" med en sadel som passar både häst och ryttare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[spinn]
0

#1 Ja, så är det.

Idag har vi större möjligheter att ha väl anpassad utrustning till våra hästar och köper sadel efter hästen, men även ryttaren.

Rafflan
0

#1-2 men borde inte dem passa dem flesta hästar då än idag eller har western sadeln ändras så att den måste anpassas efter hästen också?

[spinn]
0

#3 Jag tycker frågan är hur bra sadlarna passade förr på flera olika hästar? Jag kan tyvärr inte svara på hur westernsadeln har utvecklats.

Lorita
0

Under den vilda western tiden då var det nog mer samma typ på hästar överlag. Idag rider vi på travare, nodsvenskar, araber och ponnyraser, då var det mer Q-hästar överlag

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

I USA har dom än idag så många hästar att välja på så där väljer man inte sadel efter hästen utan häst efter sadeln. Sadlarna följer modet och har såklart förändrats, men inte så mkt den delen som ligger mot hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Marre89
0

precis som#6 sa. Sadeln har förändrats väldigt mycke men bommen i sadeln är fortfarande den samma. Vilket innebär att en westersadel passar nästan alla quarter hästar, paint.Tror det finns 2 eller 3 st olika tum storlekar av den "vanliga" westernsadel. Självklart har det kommit mindre westernsadlar och även större just för att de ska passa araber och nordsvenskar tex.

CelsiusT
0

#7 Nej en westernsadel passar inte nästan alla quatrar. Men i sverige har vi ett litet utbud på hästar (quartrar) och har därför krav på större variation på sadeln. Men i USA har dom så många hästar att dom kan välja att köpa den häst som passar sadeln, för det finns så många att dom exemplar som inte råkar passa min sadel kan jag låta bli att köpa för det finns fler lika bra hätar.

Det finns 3 olika trävidder (inte tumstorlekar, det finnsd et massor av och handlar bara om ryttarens rumpa). Sedan finns det massa olika mått för mankhöjd, böjdhet m.m.

Medarbetare på westernridning.ifokus