Westernridning iFokus

Westernridning

Etikettträning
Läst 7970 ggr
Salish
0

Tips på trailbanor? :)

Hejsan!

Rider ju inte western, men jag tycker att trail verkar roligt och funderar om jag kan testa det med min medis även om jag rider engelskt. :)

Så har nån tips på trailbanor? Gärna med ritning så jag kan bygga upp samma bana på ridbanan. ;)

[spinn]
0

Om du har tillgång till liten träbro och trägrind kan du använda det.
Med bommar kan du bygga upp två parallella L som du sedan backar eller gör sidepass med. Du kan lägga upp en kvadratisk ruta med bommar och göra vändningar i den.

Marre89
0

jag har en trailbana som inte är så svår. men ingen ritning. Ska rita upp den tills imorrn så lägger jag ut den :)

Salish
0

Tack! =)

Marre89
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en lite snabbt ihopslängd trailbana som jag tycker är bra. Kan vara lite knepig att få ihop på ridbanan bara :P

1. Grind att ta sig igenom utan att släppa grinden/snöret.

2. Trav slalom genom koner pluss över en bom som ligger mellan de ena konerna. Fatta galopp och galoppera öven bommen, vänd upp mot bommarna sakta av till trav.

3.Trava in över bommarna, stanna mellan de två bommarna och backa i ett L utan att slå i eller kliva över bommarna. Gör halt när bommarna tar slut. Fatta galopp från halten.

4.Galoppera över bommarna och genom svängen. Sakta av till skritt.

5. Flytta hästen i sidorörelse över bommarna.

6. Gå rakt fram över en bro. Plus en liten bom bakom bron. denna ska ligga ganska nära för att få hästen uppmärksam och inte bara kliva av hur som hellst.

7. Gå in i fyrkanten och gör en vändning, utan att slå i eller kliva över bommen. När vändningen är gjord, kliv ur fyrkanten.

Färdig!!

Tycker denna bana är väldigt bra för man kan plocka isär den och träna på detr som behövs, tex backa i ett L och sedan fatta galopp och över bommar. Mycket trevlig bara :) Lycka till med din träning!

Skulle va jätte kul om andra hade andra trailbanor att lägga upp. Alltid kul med nya utmaningar :D

CelsiusT
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Först rider man in i skritt (grönt) i L:et stannar och backar tillbaka genom L:et.

Börjar trava (blått) och travar över bommen och ut ur L:et bort till slalomen

2. Slalom i trav.

I höjd med rutan fatta vänster galopp (rött), i höjd med bron sakta av till trav.

3. Travbommar

Fortsätt i trav över bommarna till rutan och rid ner till bron och sakta av till skritt.

4. Rid över bron i skritt. Ta direkt till vänster efter bron och rid in i fyrkanten. Var noga med ridvägen och gör mjuka bågar.

5. Rid in i fyrkanten och vänd 360 grader på stället och rid ut ur fyrkanten.

Runda konan påväg upp till grinden (hjälper en att komma rätt på grinden).

6. Grind med LHP (Left Hand Push)

Banan färdig

Medarbetare på westernridning.ifokus

[spinn]
1

#5 Bra bana :)