Underlag i padock
Vad rider ni på för underlag?
Har fått tag på massa "sandlådesand" som vi skall lägga i hagar och lösdrift nu, och funderar lite på om det skulle kunna fungera att ha även i padocken. Vad tror ni, skulle det kunna vara något att ha som underlag?
För-och nackdelar?
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Det blir mjukt, det är nästen det jag har 25% stenmjöl + 75% murarsand har jag.
Stenmjöl är det bästa man kan ha som underlag enligt mig!
Vi har sand och stenmjöl vilket fungerar toppen.
Vi har grus där jag står nu, är väl helt Ok om man rider dressyr el, hoppning.
På andra stället hade vi paddex (heter det så?)
Vad är bästa underlaget för stopp och slide, western underlaget alltså? :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Stenmjöl kan vi också få hemkört, från samma person. Blandas det med sanden, eller läggst det i lager, över eller under?
/Therese.

#4 min är blandad och jag är väldigt nöjd med mitt underlag.
Vi har lite grövre sand, extremt bra underlag!! Mina kompisar har vanlig sand eller sand/stenmjöl och dera paddockar går inte att rida i nu såhär års för det lägger sig vatten i det. Men den vi har är lite grövre (och också lite fastare vilket jag gillar så inte hästarna spänner sig i kotlederna för mkt) så det lägger sig liksom inte vatten ovanpå och blir inte gegg-varning =)
Medarbetare på westernridning.ifokus

#6 Är det alltså större risk för pölar med sand och stenmjöl, än med lite grövre sand? Just nu har vi stenmjöl och något grusliknande, och tidigare ha vi aldrig haft problem med pölar. Men det har kommit nu, samt större stenar som jag får gå och plocka med gämna mellanrum.
Enbart sand är, med andra ord inte att rekomendera?
/Therese.

#7 vi harvar ridbanan = drar ett armerings-nät bakom fyrhjulingen så att ridbanan är plan för blir den gropig, samlas det vatten i groparna och då blir det sumpigt.
Det är alltså en skötsel fråga, innan vi skaffade fyrhjuling fick hästarna dra en stock bakom sig och göra banan plan.
Fast vi är rätt dåliga på att harva banan men endå så blir det inte pölar, antar att det är för att dne inte är så mjuk att det inte blir gropar efter varje hov som på andra ställen. Dessutom upplever jag att när våran bana blir blöt så blir den inte lika lerig som dom med bara sand eller sand+stenmjöl (trots att andra harvar sin bana så blir det mer leraktigt underlag när det regnat mycket). Man sjukner ner så mkt i andras banor. Dessutom gillar jag inte att rida på för mjukt underlag, ett helt ridpass flera dagar i veckan, för när det är för mjukt underlag så måste hästen spänna kotleden för att inte trampa snett, det blir otroliga spänningar i hela kroppen av det. Jag vill ha ett lite fastare underlag
Jag håller inte på med reining så jag är inte intresserad av slidestop, håller på med kossor och då ska hästen stanna pang och inte fortsätta springa några meter med frambenen. Dom som äger stallet (och byggt ridbanan) har islandshästar och har därför byggt en lite fastare bana för att underlätta för tölt-träning (vilket jag tycker är passande då jag har ett töltande varmblod), så det är därför dom valt att göra så och jag älskar den banan.
Vi som har sand + stenjöl har inte alls mycket vatten i paddocken sedan vi lade dit stenmjölet!
Tidigare blev det pölar och nästan lite sumpigt men allt det försvann när stenmjölet kom!

Kommer beställa stenmjöl i dagarna.
Har lagt in sand i ena lösdriften, samt utanför en annan lösdrift. Så får vi se hur det blir sen när spånet kommer på också.
Men jag har slopat tanken på att bara ha sand i padocken i alla fall, och tackar för alla era svar och tips!
/Therese.
#10 Ja så hade jag fattat det osm att det skulle inverka (stenmjölet alltå), men hos flera av mina kompisar så är padockarna mer eller mindre obrukbara (sumpiga och fullt med pölar), ingen aning om varför - kanske fel blandingsgrad?

#12 min är helt ridbar nu, trots en längre regnperiod, och jag har 25% stenmjöl
#12: Det vågar jag faktiskt inte uttala mig om.
Men stenmjölet skall ju ha den inverkan.
I vår skall vi även lägga in stenmjöl i den delen av lösdriften som inte längre är gräsbelagd pga upptrampning.

Idag har vi haft frusen backe på…vet inte hur länge. Upptäckte då att sanden vi lagt i hagen var någonlunda mjuk, medans leran längre bort var stelfrusen. Efterssom det vi har i padocken idag (vad det nu är) var stenhårt, även det, så det bara gick att skritta idag, så dök det förstås upp nya fundileringar…
Vilket underlag uppskattas mest, vid -grader? Vilket fryser minst? eller gör allt det? Finns det något för att motverka att det fryser?
/Therese.
Om man har paddex så fryser det väl inte lika lätt va? Vi har lite strörre grovlek på gruset och det var tyvärr lite väl hårt idag när det var minusgrader =( Gick bara att skritta och trava.
Samma sak här.
Våran padock var stenfrusen igår.
Skritt och liite trav blev det. Och inte speciellt länge.

Det blev inte att vi tog hem stenmjöl. Vi fick snö istället
Men nya funderingar har kommit upp. Gummiflis. Någon som har erfarenhet av det? Tycker inte det borde kunna frysa överhuvudtaget. Har aldrig själv ridit på det, men talade med en vän som hade gjort det, och hon tyckte det var bra. Sommartid. Vintern visste hon inte.
/Therese.
#18. Vi har gummifleece på våran ridaban. Funkar utmärkt. På sommaren så dammar det inte någonting. Det jag hört av en kompis är att just för att det är gummi så kan vissa personer reagera pga en ånga som bildas av gummit när solen ligger på och de blir varmt. resultatet är att man isf kan bli yr av de och i vissa fall illamående. Men inget som jag märkt av och jag har ridit där i 2år. På vintern fryser det inte. Alltid mjukt att rida på. Blir en liten frost yta på men inget mer. Kan bli väldigt tungt för hästen att gå på när det är blött. Men håller man den jämn så ska det inte vara några problem :) Går att harva väldigt bra oxå. Tycker det är kanon bra iaf. Blir även inga märken eller djupa spår efter att man ridit som de kan bli i annat underlag om man rider på tex en volt väldigt länge.

#19 Låter super. Du vet inte hur det är med ogräs? Växer det igenom gummifliset? Ligger det något under som förhindrar ogräset att växa?
Just nu är vår padock upptagen av sto med föl. Men nästa helg är det dags att flytta dem, och då skall jag börja leta gummiflis igen. Blev liksom ett avbrott då snön började vräka ner istället, ridningen avtog och jobbet blev 4dubbelt.
Men nu är det ju VÅR!
och dags att sätta igång med det roliga igen!
/Tess-W (fd Dior)
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus
#20 Vet att det ligger någon slags matta under så ogräs och liknande inte ska växa igenom. Men vet inte vad det är exakt. Under gummifleecet ligger de nå slags finare grus iaf. Vi har inga problem alls med ogräs iaf :) Tycker det är super!

#22 Snyggt. Men då verkar det också som om en sk matta är ganska nödvändig för att slippa ogräset. Tack för infon.
Mvh/Therese
medarbetare på arabiskafullblod.ifokus
jo misstänker att det kan va smart :P Så lite så. Glad att kunna hjälpa :D
Gummiflis är bra att blanda i det vanliga underlaget (jag vet dock inte vad som lämpar sig bäst att blanda i det i, men det vet säkert tillverkarna) om man vill, men jag skulle aldrig ha som på #22 bild, endart gummiflis.
Det blir alldeles för mjukt och ostadigt för hästarnas leder i längden, självklart ska underlaget vara lite sviktande men inte för mycket. Pröva själv att springa omkring där och spring ut på en skogsstig (som är fast men bara lite sviktande) så blir det betydligt lättare.
Jag brukar ha som "tummregel" när jag tittar på ett underlag att jag vill det ska bli ett tydligt spår på kanske någon cm djup. "Försvinner" spåret (som det har en tendens att göra i ridhus t.ex) så brukar det ofta vara för mjukt och tunggått (det kan ju cokså vara så att det är för mycket material, bättre att ah ett fast underlag och lite mjukt ovanpå bara isf., lite som en matta på ett golv).
Själv har vi sand och stenmjöl vilket jag tycker fungerar väldigt bra. Harvas den vid behov (efter långt spöregn eller två till tre veckors ridning) med en grusharv (? en sådan man har till grusgångar med korta piggar på en rad bara) så blir den precis lagom mjuk men fortfarande med stadga.
Lera är det inget problem med om den hålls plan, har det varit en till två veckors hetta på raken kan den dock bli lite dammig men det brukar bara bli så illa för oss några enstaka gånger/sommar. En lösning då är att harva den så att det kommer upp lite fukt underifrån så håller det sig någon/ett par dagar.
På vintern blir banan dock stenhård, men har man bara sett till att ha den harvad och fin när tjärlen slår till så blir det bra ändå. Vi låter lite snö ligga kvar istället (använder snöslunga) och har fungerat bra =)
Hakuna matata!
#25 Gummifleecet är blandat med typ fint grus.. s¨det är inte jätte mjukt. Jag tycker de är bra iaf. Sen är det ju klart att det finns bättre. Men detta duger alldeles utmärkt för oss.